2D kvalitet ved Geforce 2 og 3 Vs Gammelt ~
Fra : Martin

Dato : 26-06-02 20:54

Folk taler meget om at 2D kvaliteten på nyere Geforce 2 og 3 er ringe. Jeg
har selv et gammelt Riva TNT 1 med 16 Mb ram, som ikke er overvældene til
3D, men til 2D synes jeg ikke der er noget at bemærke. ( Jeg kører 1280*1024
32 bit farver på min gamle AMD K2-300). Er de nye Geforce kort ringere i 2D
end mit gamle, og når folk siger at deres 2D er ringe er det på grundlag af
testprogrammer eller ses det med det blotte øje. Er manglende 2D kvalitet
tydligst ved film afspildning ?

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 21:06

Martin skrev:

> (Jeg kører 1280*1024 32 bit farver på min gamle AMD K2-300).

Mig bekendt kan de fleste grafikkort give en nogenlunde fornuftig
billedkvalitet ved den opløsning. Det er først når du kommer på og
over 1600 x 1200 at nogle kort begynder at halte.

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 26-06-02 21:12

On Wed, 26 Jun 2002 21:53:38 +0200, "Martin"
<Lyngby@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>testprogrammer eller ses det med det blotte øje. Er manglende 2D kvalitet

Det er af en eller anden grund først ved 1600X1200 at fårene skilles
fra bukkene i 2D.

Alt under denne opløsning vil køre fint ved næsten alle kort.

Når vi siger, at mange grsikkort står rystende dårligt i 2D ved
1600X1200, så er det ikke en mening vi danner udfra grundige studier
af skærmen i mange programmer med efterfølgende grundig gennemtænkning
af tingene. Det er noget, vi brugere af 21' skærme og derover, opdager
ØJEBLIKKELIGT.

Forestil dig, du er vant til at din skræmbillede står roligt og skarpt
- du sætter en geforce 2 eller 3 kort i - pludselig står din 21'
monitor i 1600X1200 meget mere grumset og utydeligt. Skrittyperne er
svære at læse, grafikken står dårligt - det virker som der er hældt
lunken ærtesuppe ned over skærmen.

Det er så tydeligt med de værste og dårligste Geforce 2 og 3 kort.

Så er der nogen kort, der blevet bedre til det, og hvor du ikke vil
opleve det så kraftigt - men stadig vil kunne se en forskel.

Jeg planlægger at købe et Asus GF4 TI4600 kort, og jeg ved på forhånd,
at det ikke vil være helt grælt i 1600X1200 - men om det vil kunne
matche mit gamle Matrox G400, det må tiden vise.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 23:34

Dr. Ralph skrev:

> - hvorfor insisterer min win xp på at min swap fil skal ligge på
> samme drev som os'et ?

Det undrer mig hvis den gør det. Min swapfil eller sidefil i WinXP
ligger på et andet drev og det brokker den sig ikke over.

> Så det er godt, der er 14 dages returet på varer købt over nettet -

En rar ting, ja.

> I må væbne jer med lidt tålmodighed :)

No problemo. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 21:17

Dr. Ralph skrev:

> Jeg planlægger at købe et Asus GF4 TI4600 kort, og jeg ved på
> forhånd, at det ikke vil være helt grælt i 1600X1200 - men om det
> vil kunne matche mit gamle Matrox G400, det må tiden vise.

Det melder du vel forhåbentlig også tilbage med?

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 26-06-02 22:53

>Det melder du vel forhåbentlig også tilbage med?

Jep selvfølgelig.

Faktisk kan jeg ikke teste min Dell tft skærm lige nu.
Jeg har haft solgt en masse løsdele fra min PC (min far overtager de
tilbageværende rester - som stadig vil give ham en fin pc) - derfor
har jeg idag måtte skille pc'en ad - taget drev ud - og bla. isat 2
nye harddiske. Så snart Seagate får lavet deres 15.3 scis 15 rpm drev,
så skal disse ind i mit system - men lige nu nøjes jeg med 2 stk IBM
10k rpm drev og så mine 2 WD 120 GB IDE drev.

Jeg fik i sin tid, da jeg købte de 2 IBM scsi diske den "gode" idé at
oprette 2 drev på samme disk - det ene lavede jeg på 4 GB og lagde mit
OS dér - men efter at have installeret office 2000, office 2002,
office xp DK - og mange andre programmer, der insisterer på at lægge
en del filer på samme drev som os'et, så er der snart ikke plads på
dette drev længere - hvorfor insisterer min win xp på at min swap fil
skal ligge på samme drev som os'et ?

Derfor har jeg været inde og trykke format c:

Med 4 fysiske harddiske fremover gider jeg absolut ikke opdele hver
enkelt harddisk i mindre drev længere.

Selvfølgelig tager det en del tid at formattere 2 120 GB drev, men vel
ikke hvis de er delvis tomme.

Og så skulle jeg også lige montere nogle nye harddisk kølere, jeg lige
har købt.

Så det er godt, der er 14 dages returet på varer købt over nettet -
jeg får nemlig ikke gennemtestet skærmens evner i spil før tidligst
fredag.