At hente post gennem anden udbyder
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 26-06-02 20:42

Hvordan ligger landet med at hente og sende post gennem en anden internet
udbyder ?

Hvis fx en forening har valgt ADSL hos Tiscali kan beboerne, der har post
adresser hos fx TDC, CyberCity, Orange hente og sende mails via ADSL
opkoblingen?

Jeg mener ikke at der er problemer med at hente post, men jeg har en idé om
at man ikke kan sende via ovennævnte.

Har jeg ret ?

Jeg er klar over at der er udbydere, fx skoler, universiteter, Jubii, Yahoo,
HotMail og WebHoteller der tillader det.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-06-02 20:46

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> skrev
i en meddelelse news:tOoS8.9851$va.919815@news000.worldonline.dk...
> Hvis fx en forening har valgt ADSL hos Tiscali kan beboerne, der har
post
> adresser hos fx TDC, CyberCity, Orange hente og sende mails via ADSL
> opkoblingen?

Man kan normalt hente post fra alle opkoblinger, men kun i
specialtilfælde sende post igennem en udbyder man ikke er koblet op ved

Fra : Rune Manscher

Dato : 27-06-02 07:15

> [...]
>
> Man kan normalt hente post fra alle opkoblinger, men kun i
> specialtilfælde sende post igennem en udbyder man ikke er koblet op ved

Men det forhindrer ikke beboerne i at bruge Tiscalis smtp-server til at
sende post.

*Rune

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 27-06-02 07:58

> Jeg mener ikke at der er problemer med at hente post, men jeg har en idé
om
> at man ikke kan sende via ovennævnte.
>
> Har jeg ret ?

Jeps!
Løsningen kan være at hver enkelt bruger sætter sin "Udgående post" (SMTP)
til Tiscali's SMTP adresse. Resten forbliver de enkelte brugeres
informationer. F.eks. hvis en bruger benytter get2net vil den se nogenlunde
således ud:

POP3: perl.get2net.dk
SMTP: smtp.tiscali.dk

Det skulle virke!

Mvh.
Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-02 11:06

Claus Rasmussen skrev:

>SMTP: smtp.tiscali.dk

Som regel virker mail.<udbydernavn>.dk, og det gør det da også
hos Tiscali. Men det er rigtigt nok. Jeg benytter en tilsvarende
opsætning til at tappe konti hos 5 udbydere, men sender ud gennem
Stofanet.

--
Bertel

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-06-02 12:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> hos Tiscali. Men det er rigtigt nok. Jeg benytter en tilsvarende
> opsætning til at tappe konti hos 5 udbydere, men sender ud gennem

Spørgsmålet er om du kan sende via andre udbydere, hvis du er koblet på hos
Stofanet?
--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-02 12:17

Michael Lund Sørensen skrev:

>Spørgsmålet er om du kan sende via andre udbydere, hvis du er koblet på hos
>Stofanet?

Det kan jeg ikke - ikke via de udbydere der lever af at sælge
netopkoblinger. Men jeg kan godt sende gennem f.eks. den
mailserver som min hoteludbyder har kørende for mit domæne. Det
kræver blot at jeg slår over på SMTP med brugernavn og kodeord,
mens jeg via Stofanet bare kan sende fordi jeg er godkendt ved
opkoblingen.

--
Bertel

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-06-02 12:25

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> kræver blot at jeg slår over på SMTP med brugernavn og kodeord,
> mens jeg via Stofanet bare kan sende fordi jeg er godkendt ved

Jeps - der er vi helt enige!

Tak for svaret.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Jesper Krogsgaard

Dato : 27-06-02 13:40

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote in
message
> Spørgsmålet er om du kan sende via andre udbydere, hvis du er koblet på
hos
> Stofanet?

Det kan du faktisk godt med f.eks. TDC Internet.
SMTP serveren asmtp.mail.dk understøtter at du kan 'logge' på din udgående
server ('My server requires authentication' indstillingen i engelsk OE)
Derved verificerer du dig overfor SMTP serveren og får lov at sende
derigennem selvom du er på en anden IP adresse.
En dejlig opsætning at have, hvis man f.eks. har en bærbar, man bruger
forskellige steder.

Ovenstående kræver selvfølgeligt at der er en TDC Internet adresse du sender
fra, da der også verificeres på dette.

/Jesper
(Som er ansat ved TDC Internet med repræsenterer sig selv her)

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 27-06-02 15:42

On 27 jun 2002 Jesper Krogsgaard enriched usenet with:

> [...]
>
> Ovenstående kræver selvfølgeligt at der er en TDC Internet adresse
> du sender fra, da der også verificeres på dette.

Det pågældende abonnemnet må ikke være et basis-abonnement eller et
andet abonnement, der har mulighed for at bruge roaming

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

All, most, or some of the above may or may not work yet.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-06-02 18:22

On Thu, 27 Jun 2002 13:02:33 +0200, "Michael Lund Sørensen"
<hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote:

>Spørgsmålet er om du kan sende via andre udbydere, hvis du er koblet på hos
>Stofanet?

Det kan du kun hvis
1. Den anden udbyder har et åbent relay, og det må vi gå udfra at det
har en pro.udbyder ikke.
2. Du har indgået en aftale med denne anden udbyder om at du connecter
med POP3 lige inden du sender, eller har fået et brugerID + PW til
SMTP serveren, det er ikke alle SMTP server det har den mulighed, da
det er en udvidelse til protokollen.
3. Du sender til en mailbox tilsluttet denne udbyder, f.eks. du kobler
op hos Stofa, og skal sende til en Tiscalikunde, du sætter så din
mailreader's udgående SMTP til smtp.tiscali.dk da det er en kunde
tilsluttet denne SMTP, så vil mailen blive modtaget.

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-06-02 12:33

Michael Lund Sørensen wrote:
> Hvordan ligger landet med at hente og sende post gennem en anden
> internet udbyder ?

Tak for svarene til Alle. Rune og Claus's forslag vil blive prøvet og
virker det er det løsningen.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen