/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
3DSMAX
Fra : Peter


Dato : 26-06-02 18:35

Lige et hurtigt spørgsmål til 3DSMAX:

Hvis man har en Box og en Sphere og de to objekter er placeret med lidt
mellemrum, er det så muligt at morphe dem sådan at alt imellem dem bliver
udfyldt (svært at forklare)?

Hilsen fra Peter





 
 
Peter³ (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter³


Dato : 26-06-02 21:19

"Peter" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse
news:3d19fb3b$0$184$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Hej igen,

> Hvis man har en Box og en Sphere og de to objekter er placeret med lidt
> mellemrum, er det så muligt at morphe dem sådan at alt imellem dem bliver
> udfyldt (svært at forklare)?

Ja, det burde jo være muligt, men MAX har desværre sine svagheder. Normalt
ville man udføre dette vha. nurbs, men disse værktøjer er temmelig dårlige i
MAX sammenlignet med andre programmer. Hvis du har adgang til Rhino, er det
ingen sag, men det er jo også et af verdens bedste nurbs-
modelleringsværktøjer
Der er imidlertid en anden måde, som kan løse problemet, men det kræver lidt
mere arbejde. Først skal du konvertere din Box og din Sphere til Editable
Mesh (højreklik på dem hver især og gå ned i Convert to:).
Gå nu ind i Polygon submode på din Box og vælg alle polygonerne på den side,
der vender mod din Sphere og slet dem (delete). Sig ja til at slette
isolated vertices. På din Sphere vælger du på samme måde de polygoner, der
vender mod Boxen og sletter dem. Sig igen ja til at slette isolated
vertices.
Vælg nu et af objekterne og gå ind under Compound Objects (under Create, der
hvor du også fandt Boolean-operationen) og vælg Connect. Klik på Pick
Operand og klik på det andet objekt. Nu skulle de to objekter være forbundet
med hinanden. Som du kan se, er det en god idé at have ca. lige mange edges
omkring hullerne i begge objekter, så man får en pænere mesh imellem dem.
For at glatte tingene lidt ud, kan du også tilføje en meshsmooth-modifier
ovenpå (sæt antallet af iterationer til mindst 2).

Jeg håber det hjalp lidt... Hvis der er nogen, der har en bedre metode, vil
jeg også gerne høre den

Hilsen Peter



Peter (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 27-06-02 00:37


"Peter³" <peterahou@hotmail.com> wrote in message
news:afd7qo$e1a$1@sunsite.dk...
> "Peter" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse
> news:3d19fb3b$0$184$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Hej igen,

ahhhh! - det er dig med det flotte navn =)

> > Hvis man har en Box og en Sphere og de to objekter er placeret med lidt
> > mellemrum, er det så muligt at morphe dem sådan at alt imellem dem
bliver
> > udfyldt (svært at forklare)?
>
> Ja, det burde jo være muligt, men MAX har desværre sine svagheder. Normalt
> ville man udføre dette vha. nurbs, men disse værktøjer er temmelig dårlige
i
> MAX sammenlignet med andre programmer. Hvis du har adgang til Rhino, er
det
> ingen sag, men det er jo også et af verdens bedste nurbs-
> modelleringsværktøjer
> Der er imidlertid en anden måde, som kan løse problemet, men det kræver
lidt
> mere arbejde. Først skal du konvertere din Box og din Sphere til Editable
> Mesh (højreklik på dem hver især og gå ned i Convert to:).
> Gå nu ind i Polygon submode på din Box og vælg alle polygonerne på den
side,
> der vender mod din Sphere og slet dem (delete). Sig ja til at slette
> isolated vertices. På din Sphere vælger du på samme måde de polygoner, der
> vender mod Boxen og sletter dem. Sig igen ja til at slette isolated
> vertices.
> Vælg nu et af objekterne og gå ind under Compound Objects (under Create,
der
> hvor du også fandt Boolean-operationen) og vælg Connect. Klik på Pick
> Operand og klik på det andet objekt. Nu skulle de to objekter være
forbundet
> med hinanden. Som du kan se, er det en god idé at have ca. lige mange
edges
> omkring hullerne i begge objekter, så man får en pænere mesh imellem dem.
> For at glatte tingene lidt ud, kan du også tilføje en meshsmooth-modifier
> ovenpå (sæt antallet af iterationer til mindst 2).
>
> Jeg håber det hjalp lidt... Hvis der er nogen, der har en bedre metode,
vil
> jeg også gerne høre den

Takker - det lader til at det fungere (ihvertfald som en nødløsning). Jeg
har aldrig nået at arbejde med NURBS (ihvertfald ikke til andet end
konklusion at det er svært og tager tid) så det holder jeg mig lige lidt
fra. Btw hvis du har overskud kan det være at du gider hjælpe mig med at
tegne den dims jeg skal have tegnet i 3DSMAX - i så fald så mail mig lige på
dingemann@hotmail.com...

Hilsen fra Peter den Anden =)

> Hilsen Peter

Nemlig!



Peter³ (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter³


Dato : 27-06-02 07:04

"Peter" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse
news:3d1a501c$0$141$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Takker - det lader til at det fungere (ihvertfald som en nødløsning). Jeg
> har aldrig nået at arbejde med NURBS (ihvertfald ikke til andet end
> konklusion at det er svært og tager tid) så det holder jeg mig lige lidt
> fra.

Det kan jeg godt forstå. Som jeg nævnte, er disse værktøjer meget dårlige i
Max og derfor frustrerende at arbejde med.

> Btw hvis du har overskud kan det være at du gider hjælpe mig med at
> tegne den dims jeg skal have tegnet i 3DSMAX - i så fald så mail mig lige

> dingemann@hotmail.com...

Jeg tager på ferie om en halv time og er først tilbage på tirsdag, så det
bliver nok lidt svært at finde overskud Men hvis du kan vente til på
tirsdag, vil jeg da gerne kigge på det. Min mail: peterahou@hotmail.com

/Peter



Bjarne Haug (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Bjarne Haug


Dato : 27-06-02 15:57

Prøv at kigge på denne "connect compound object" i hjælpefilen så kan du se
lidt mere omkring connecting. Connect fungerer udemærket til småting som du
skal lave tror jeg, har selv samlet en hel cykel vha. connect.

mvh
Bjarne Haug


"Peter" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse
news:3d19fb3b$0$184$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Lige et hurtigt spørgsmål til 3DSMAX:
>
> Hvis man har en Box og en Sphere og de to objekter er placeret med lidt
> mellemrum, er det så muligt at morphe dem sådan at alt imellem dem bliver
> udfyldt (svært at forklare)?
>
> Hilsen fra Peter
>
>
>
>



Peter (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 27-06-02 21:16


"Bjarne Haug" <bjarne.haug@almostblue.dk> wrote in message
news:OGFS8.10513$va.1010764@news000.worldonline.dk...
> Prøv at kigge på denne "connect compound object" i hjælpefilen så kan du
se
> lidt mere omkring connecting. Connect fungerer udemærket til småting som
du
> skal lave tror jeg, har selv samlet en hel cykel vha. connect.
>
> mvh
> Bjarne Haug
>

Fint! - det lyder godt og jeg har da også været der =)
Man kan ligefrem samle cykler med den funktion - så tror jeg også at jeg kan
lave det jeg skal ha' lavet =)

Hilsen fra Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste