PHP på IIS
Fra : Peter

Dato : 26-06-02 16:20

Hej

Jeg kender ikke noget til PHP men vil gerne høre, om en programmør vil kunne
bruge sine scripts, der normalt kører på en Apache, på en IIS med
PHP-understøttelse?

Er der nogen forskel om det kører på den ene eller den anden platform?

Hilsen Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-06-02 17:21

Peter wrote in <XYkS8.110$S13.2119@news.get2net.dk>:
> [...]
> PHP-understøttelse?
> Er der nogen forskel om det kører på den ene eller den anden platform?

Hvis man ikke bruger Apache- eller unix-specifikke funktioner, så er
forskellen normalt helt uden betydning, hvis der overhovedet *er* nogen
synlig forskel.

Tricket ligger i at vide hvad der er Apache- eller unix-specifikt. :)
Det er ikke så besværligt, man skal bare være opmærksom på det.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Peter

Dato : 26-06-02 19:38

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> Hvis man ikke bruger Apache- eller unix-specifikke funktioner, så er
> forskellen normalt helt uden betydning, hvis der overhovedet *er* nogen
> synlig forskel.

OK - det vil sige at kommandoer som ping og telnet vil fungere da de jo også
virker i Windows?

> Tricket ligger i at vide hvad der er Apache- eller unix-specifikt. :)
> Det er ikke så besværligt, man skal bare være opmærksom på det.

OK - herligt - Jeg havde bare hørt, at stier skulle angives anderledes.

Kan man have både PHP og ASP kørende på samme tid i IIS?

Tak for svaret,
Peter

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-06-02 19:41

On Wed, 26 Jun 2002 20:37:43 +0200, "Peter" <no_spam@no.where> wrote:

>OK - det vil sige at kommandoer som ping og telnet vil fungere da de jo også
>virker i Windows?

Mere eller mindre; der er forskellige options til. Men laver du da
systemkald eller lignende fra PHP?

--
- Peter Brodersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-06-02 19:57

Peter Brodersen wrote in <FUnS8.86841$N46.2373665@news010.worldonline.dk>:
> Mere eller mindre; der er forskellige options til.

Deres outputs er også forskellige.
Især "telnet". I unices er det et textmode program, men i Windows er det et
GUI-program.

Man skulle måske lige bemærke, at man i Windows kunne installere det, man
skal bruge, fra cygwin-pakken. Så har man nemlig samme program i Linux og
Windows.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-06-02 20:17

On Wed, 26 Jun 2002 20:56:51 +0200, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Deres outputs er også forskellige.
>Især "telnet". I unices er det et textmode program, men i Windows er det et
>GUI-program.

I Win2000 er det også et textmode-program, der kører i ens shell.

--
- Peter Brodersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-06-02 20:47

Peter Brodersen wrote in <3qoS8.86855$N46.2375751@news010.worldonline.dk>:
> I Win2000 er det også et textmode-program, der kører i ens shell.

Nårja. :)
Well, det illustrerer bare hvor stor forskel der kan være på programmer,
der hedder det samme. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-06-02 19:55

Peter wrote in <VRnS8.127$S13.2369@news.get2net.dk>:
> OK - det vil sige at kommandoer som ping og telnet vil fungere da de jo
> også virker i Windows?

Ping og telnet under unix og Windows er helt forskellige programmer, som
tilfældigvis hedder det samme, og har samme formål.

> OK - herligt - Jeg havde bare hørt, at stier skulle angives anderledes.

Det kommer an på hvad det er for nogle stier.
Hvis vi holder os til selve PHP-koden, så vil man normalt altid angive
relative stier. Gør man det, så virker det på kryds af webserver og OS.
Bruger man absolutte stier begrænser man til den enkelte maskine, og andre
som bruger præcist samme stier. Jeg har dog aldrig set nogen særligt god
grund til at gøre dette.

> Kan man have både PHP og ASP kørende på samme tid i IIS?

Det tror jeg da nok... :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 27-06-02 10:10

Niels Andersen wrote:

> Det tror jeg da nok... :)

Jeps. Jeg kører selv PHP på IIS, fordi jeg har brug for både ASP og PHP.
Og det kører fint samtidigt.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Kasper Johansen

Dato : 27-06-02 16:49

Jeg har selv kørt ASP og PHP på samme maskine uden nogle former for
problemer....

----
Mvh Kasper
http://levithan.h4f.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 26-06-02 21:10

"Peter" <no_spam@no.where> wrote in news:XYkS8.110$S13.2119
@news.get2net.dk:

> Er der nogen forskel om det k›rer p† den ene eller den anden platform?

Hvis du med "platform" mener Unix kontra Windows så skal man lige være
opmærksom på, at store og små bogstaver er forskellige på Unix men ikke på
Windows - men det er jo nok ikke et problem hvis din programmør flytter fra
Unix til Windows (jeg flyttede selv den anden vej, og det gav anledning til
et par rettelser :)

Mvh.
/Thomas