Sammenføring af flere voksne katte
Fra : mmn

Dato : 26-06-02 09:10

Hej, Jeg står i den situation at jeg har to katte, og det samme har min
kæreste (altså i alt 4 katte). Vi vil meget gerne flytte sammen, men er
lidt usikre på hvordan vi bedst takler sammenføringen af vores katte. Vi
vil gerne have en stor lykkelig famillie og vil derfor gerne være godt
forberedt inden vi forsøger på noget. Hvordan bør man rent praktisk
gøre?
Det drejer sig om 2 5-årige steriliserede hunkatte i "den ene lejr" og
en 6-årig steriliseret hankat og en 6-årig ikke-steriliseret hunkat i
"den anden lejr". De har alle været indekatte hele deres liv, og skal
fortsætte med at være det.

http://www.kandu.dk/

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-06-02 09:54

On 26/06/2002 10:10, in article EzeS8.9661$va.871635@news000.worldonline.dk,
"mmn" <mmn.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> en 6-årig steriliseret hankat og en 6-årig ikke-steriliseret hunkat i
> "den anden lejr". De har alle været indekatte hele deres liv, og skal

I skal være forberedt på tumult. Ellers ville jeg lade kattene klare det
selv - med mindre det kommer til korporlige slagsmål. Det lyder muligvis
barskt - det er det også, især for jer Katte kan bedre udrede eventuelle
tvistigheder på kattemanér uden menneskelig indblanding - mennesker kan nemt
komme til at ødelægge en masse ved at blande sig, da vi ikke altid ser eller
forstår hele situationen...
Sørg for mange gemmesteder og mange kattebakker og mad-/vandskåle, så de
ikke tvinges til nærkontakt før de selv er klar.
Hav mulighed for at skille dem ad i perioder hvis det bliver nødvendigt - en
lukket dør er ofte nok.
Alle kattene skal have den samme kontakt fra jer som de havde før.
I skal lade som om alt er som det plejer og at dette er som det bliver - I
må ikke virke urolige eller se problemer der ikke er der.

Held og lykke med projektet! Kom gerne tilbage med spørgsmål hvis I skulle
have nogen
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Stine Henriksen

Dato : 26-06-02 10:12

Jeg vil også sige, at det er vigtigt at der er mulighed for at skille dem
ad, feks. når i ikke er hjemme el. lign.
Derudover burde i måske overveje at få sterilliseret den hunkat, der ikke er
sterilliseret, da det kan give en del ballade, at have en fertil kat blandt
ikke fertile katte.

Hilsen Stine

Fra : jensenjs

Dato : 26-06-02 12:50

In article <EzeS8.9661$va.871635@news000.worldonline.dk>, mmn.news@kandu.dk says...
> [...]
> en 6-årig steriliseret hankat og en 6-årig ikke-steriliseret hunkat i
> "den anden lejr". De har alle været indekatte hele deres liv, og skal

Det har tidlige været nævnt her i gruppen, at man kan lade dem være i
hvert sit run i staten, men med en dør på klem så de kan se hinanden,
sådan cirka tror jeg rådet var.
mvh JensenJS

Fra : Denise

Dato : 27-06-02 08:22

Hej
Nu har jeg kun sammenført katte 2 gange, men har hørt og læst en del om
emnet. Når det er indekatte er mit indtryk er, at man får de bedste
resultater ved at holde kattene adskildt i starten med kun mulighed for at
snuse til hinanden gennem en dør på klem, f.eks. ved at sætte en krog i
døren. Det er også sådanne bl.a. Inges Kattehjem og Kattens Værn anbefaler
og her skulle man mene de ved hvad de snakker om.
Når så den/de nye katte har fået hjemmets og menneskenes lugt og de andre
katte har vænnet sig til at der andre dyr, kan man så prøve langsomt at
sætte dem sammen, og måske samtidig give dem noget lækkert mad, så de
forbinder samværet med god mad. Det kan man så gøre flere gange, med længere
og længere tid sammen og fodring tættere og tættere på hinanden. Lidt
knurren og hvæsen vil der være, det man skal undgå er voldsomme slagsmål,
for har kattene først været oppe og slås bliver det hele pludselig meget
sværere. Det er sjældent det går godt med voksne katte bare at sætte dem
sammen uden indslusning, her er det noget lettere med killinger, ligesom jeg
også mener at voksne hunkatte er sværere end voksne hankatte. Som en skrev,
ville jeg absolut også få steriliseret hunnen, for ellers vil jeg tro der
kan opstå problemer.
Men ellers, hvis I bare udviser tålmodighed for det skal der til, og tager
den tid der skal til, skal det nok gå, så altså lad være at forcere tingene.
I kan prøve og ring til Inges Kattehjem og spørge om gode råd , jeg mener
jeg fra enten dem eller Kattens Værn har set nogle brochurer om emnet, som
måske kunne være rare at få.
Hilsen Denise

Fra : Grit Wessel

Dato : 28-06-02 19:01

Hej

Du kan også læse om sammenføring her: http://donlon.homepage.dk/sammenf.htm

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Mizchief

Dato : 07-08-02 08:27

Hvis der er to steriliserede hunkatte fra den ene lejr, som skal mødes
med en kastreret han og en ikke-steriliseret hun, er det den
ikke-steriliserede hun, som kan komme til at volde problemer...

De to steriliserede hunkatte, vil opfatte hendes duft som en fremmeds
indtrængen.. og der kan gå et stykke tid med lidt hvæsen og skælden ud.
Den kastrerede hankat skulle ikke blive noget problem.. Men jeg vil nok
anbefale, at I steriliserer den sidste hun..

Mizchief

http://www.kandu.dk/