Selvbygger
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 25-06-02 15:45

Hejsa!
Jeg skal til at bygge et nyt allround-system (med WinXP).
Med følgende hardware:

Logitech Cordless Desktop Light"2001" med Cordless WheelMouse PS-2 /DIN
ECS K7S5A,SocketA, SIS735, >2000 Mhz, FSB266, SD&DDR, LAN Socket A
Seagate 80,0 GB - UDMA/100 - 7200/2048KB (Softsonic FDB!)Barracuda IV
Codegen Miditower 6013-G5 støvgrøn /300W ATX
Dane-Elec 256 MB PC-266 DDR2100 - 10 års garanti - (Samsung kreds)PC2100
Dane-Elec 256 MB PC-266 DDR2100 - 10 års garanti - (Samsung kreds)PC2100
Plextor PX-W4012TA, 40/12/40 IDE, bulk (BURN-proof) CDRW,4mb
Asus 52 x CD, bulk Cdrom
AMD Athlon Palomino XP 2000+ 1.67GHz, BOX Socket A /266, BOX
Panasonic Floppydrev
InnoVISION Tornado Geforce2 MX400, 64MB, AGPX4, TV-OUT, retail AGP
Noname Firewire 1394 DV, 3 x External PCI DV
Hauppauge TV-kort, WINTV Primio FM, TV/FM Stereo +IR, Model 616 PCI

Pris ca. 8.500-9.000 kr

Er der noget jeg bør ændre/tilføje/undgå ?

Hilsen Bo

Fra : Martin K

Dato : 25-06-02 16:14

Bo Jørgensen wrote:
> Hejsa!
Dav...

> Jeg skal til at bygge et nyt allround-system (med WinXP).
Okay....

> Med følgende hardware:
Jeg ser lige på det....

> Logitech Cordless Desktop Light"2001" med Cordless WheelMouse PS-2
> /DIN ECS K7S5A,SocketA, SIS735, >2000 Mhz, FSB266, SD&DDR, LAN Socket
Fint og billigt valg...

> A Seagate 80,0 GB - UDMA/100 - 7200/2048KB (Softsonic FDB!)Barracuda
Super disk, har den selv - blot i 60 Gb versionen. Den er hurtig og siger
ikke en lyd!

> IV Codegen Miditower 6013-G5 støvgrøn /300W ATX
Her ville jeg nok lige ofre de penge ekstra til at få en
kvalitetsstrømforsyning. Kik evt. på AOpen eller Chieftech.

> Dane-Elec 256 MB PC-266 DDR2100 - 10 års garanti - (Samsung
> kreds)PC2100 Dane-Elec 256 MB PC-266 DDR2100 - 10 års garanti -
> (Samsung kreds)
Hvorfor ikke een stang med 512, det fylder mindre i soklerne, og der er
bedre plads til fremtidige opgraderinger

PC2100 Plextor PX-W4012TA, 40/12/40 IDE, bulk (BURN-
> proof) CDRW,4mb Asus 52 x CD, bulk Cdrom
Kan ikke gøres meget bedre...

> AMD Athlon Palomino XP 2000+ 1.67GHz, BOX Socket A /266, BOX
Fino, men er det ikke lidt dyr i forhåld til eksempelvis 1800+ og 1900+ ?

> Panasonic Floppydrev
Sådan eet skal man jo ha...

> InnoVISION Tornado Geforce2 MX400, 64MB, AGPX4, TV-OUT, retail AGP
Hvorfor vil du nøjes med sådan et skodkort (undskyld udtrykket - håber alles
futter er hele... Det kan da ikke betale sig at købe et GeForce 2 MX
400 i dag. Skal det være MX, hedder det GeForce 4 MX 440. Min holdning, men
endnu bedre ville det være at tage et GeForce 3 Ti200! Men hvad skal du
bruge maskinen til - det lader til at du er gamer?!?

> Noname Firewire 1394 DV, 3 x External PCI DV
Sikket fint!

> Hauppauge TV-kort, WINTV Primio FM, TV/FM Stereo +IR, Model 616 PCI
Hvis man skal bruge sådan noget...

> Er der noget jeg bør ændre/tilføje/undgå ?
Se ovenstående

--
Martin K

Fra : Carsten Matzon

Dato : 25-06-02 17:24

> Hvorfor ikke een stang med 512, det fylder mindre i soklerne, og der er
> bedre plads til fremtidige opgraderinger

Nu vil jeg syntes det er skod at bruge PC2100 så køb istedet noget
PC2700.Kan stadig bruges i dit bundkort men skifter du det så ud så kan du
så bruge PC2700 istedet og det koster næsten det samme..
Og overvej et bundkort der kun kører DDR ram og har PC2700 eller bedre
understøttelse...

> PC2100 Plextor PX-W4012TA, 40/12/40 IDE, bulk (BURN-

Bedre nej men drop den dyre Plextor og køb dig en LiteOn istedet...

> Fino, men er det ikke lidt dyr i forhåld til eksempelvis 1800+ og 1900+ ?

Enig.. Drop de dyre cpu'er.Og du får jo ikke det store ud af 1-200Mhz
alligevel..

> Sådan eet skal man jo ha...

Skal man?.Behøves kun hvis du engang imellem vil gemme på floppy.Windows
installeres fint fra CD.

> [...]
> endnu bedre ville det være at tage et GeForce 3 Ti200! Men hvad skal du
> bruge maskinen til - det lader til at du er gamer?!?

Hvis han gamer så syntes jeg slet ikke det skal være et MX kort.Og så heller
ikke et GF3.Køb istedet et GF4 Ti4200.

Mvh

Carsten

Fra : Martin K

Dato : 25-06-02 17:37

Carsten Matzon wrote:
> Skal man?.Behøves kun hvis du engang imellem vil gemme på
> floppy.Windows installeres fint fra CD.
Hvordan vil du ellers rodde med ting som format og fdisk? Desuden synes jeg
at den er god at have i baghånden, og vi taler jo om ca. 120,- så hvorfor
ikke tage det med også?

--
Martin K

Fra : Carsten Matzon

Dato : 25-06-02 18:11

> Hvordan vil du ellers rodde med ting som format og fdisk? Desuden synes
jeg
> at den er god at have i baghånden, og vi taler jo om ca. 120,- så hvorfor
> ikke tage det med også?

Formatering kan da kringles under installation af Windows.Og Partition Magic
klarer fint en partitionering efter Windows er installeret.Men du har
ret.Til de få penge kan man ligeså godt købe det men det er absolut ikke en
nødvendighed... =)

Carsten

Fra : Martin K

Dato : 25-06-02 19:58

Carsten Matzon wrote:
> Formatering kan da kringles under installation af Windows.
Korrekt, meeen det er nu meget rart at gøre det selv, så ved man da hvad der
sker

> Og Partition Magic klarer fint en partitionering efter Windows er
> installeret.
Hvordan? Du skal da stadig boote op på to disketter. Det der med at rodde
med partitioner direkte fra Windows antager jeg ikke som en reel mulighed,
da det er *alt* for risikabelt. Fuldkommen ligesom at flashe en bios fra
Windows.... Jeg turde ikke, men måske er jeg en bangebuks. Det skal jeg ikke
kunne sige!

> Til de få penge kan man ligeså godt købe
> det men det er absolut ikke en nødvendighed... =)
Ikke en ultimativ nødvendighed, men det er satme rart at have - men det er
vi jo enige om

--
Martin K

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-02 11:01

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ikke en ultimativ nødvendighed, men det er satme rart at have - men det er
> vi jo enige om

Et floppy-drev er lige som reklamevognene (dem der står Politi på). Den er
der når man ikke har brug for den og når man endelig skal bruge den, så er
den der ikke

Så derfor bør man altid have sådan en sød lille sag siddende.

--
Niels Henriksen
Softwareudvikler

Fra : elvis

Dato : 25-06-02 18:20

Hej

Bare til info, format og fdisk kan køres fra Windows 98, SE, og ME cd'erne
når de er færdige med at boote

mvh elvis

Fra : Martin K

Dato : 25-06-02 19:54

elvis wrote:
> Bare til info, format og fdisk kan køres fra Windows 98, SE, og ME
> cd'erne når de er færdige med at boote

Og hvis man synes at de nævnte systemer er noget skod?!? Er det også sådan
under Win2000 eller XP?

--
Martin K

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-06-02 18:52

In article <afa6na$2ic$1@sunsite.dk>,
"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote:

> Hvordan vil du ellers rodde med ting som format og fdisk? Desuden synes jeg
> at den er god at have i baghånden, og vi taler jo om ca. 120,- så hvorfor
> ikke tage det med også?

Begge dele klares fint med CD1 fra en Mandrake installation. Du kan også
brænde et boot floppy image på op til 2.88MB på en CD. Så det koster 5
kr til en CD fremfor 4 kr til en floppydisk, og du sparer drevet (som
også bruger strøm = varme)

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 26-06-02 09:32

Hej
Tak for jeres svar.
Jeg har ændret lidt i konfigurationen - hvad siger I så ?

Grafikkort: Point Of View Geforce4 Ti-4200, 128MB DDR-ram, TV-OUT, AGP
Brænder: Lite-On LTR-32123S, 32/12/40 IDE, retail (BURN-proof) CDRW,2mb
Kabinet: Aopen Miditower, HQ48 Pro-P4A, blå /300W P4 Power Supply ATX
CPU: AMD Athlon Palomino XP 1800+ 1.53GHz, BOX Socket A /266, BOX

Resten er som før beskrevet.
Hilsen Bo

Fra : JRS

Dato : 26-06-02 10:19

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kabinet: Aopen Miditower, HQ48 Pro-P4A, blå /300W P4 Power Supply ATX
> CPU: AMD Athlon Palomino XP 1800+ 1.53GHz, BOX Socket A /266, BOX

Lækkert :)

MVH
JRS

Fra : Tinky Winky

Dato : 26-06-02 12:56

> [...]
> Kabinet: Aopen Miditower, HQ48 Pro-P4A, blå /300W P4 Power Supply ATX
> CPU: AMD Athlon Palomino XP 1800+ 1.53GHz, BOX Socket A /266, BOX

Jeg kendte en der måtte skifte hans HQ48 ud fordi hans Thunderbird blev for
varm. Så ville jeg hellere bruge et Codegen. Deres strømforsyninger skulle
da være udmærkede.

Jeg ville enten tage Codegen til ca. 300 kr. for at spare penge, eller give
900 kr. for et Chieftec. Aopen giver jeg ikke meget for.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-06-02 13:25

"Tinky Winky"
<twREMOVE@tinkywinkysfantasyplace.dk> skrev:
> Jeg kendte en der måtte skifte hans HQ48 ud fordi
> hans Thunderbird blev for varm. Så ville jeg hellere
> bruge et Codegen. Deres strømforsyninger skulle
> da være udmærkede.

Det dårlige ved Codegen er deres strømforsyninger,
da er AOpens en del bedre.
Dog ville jeg personligt købe en NC eller Enermax,
for at dæmpe lyden.

/Mikael

Fra : Tinky Winky

Dato : 26-06-02 19:27

> Det dårlige ved Codegen er deres strømforsyninger,
> da er AOpens en del bedre.

Hvad er der galt med Codegens, er det fordi de ikke giver nok strøm hvis man
har 4 harddiske, 3 cd/dvd drev, og en masse blæsere?

P.S. I dk.marked.privat.edb er der rent faktisk en der har et AOpen kabinet
med defekt strømforsyning til salg under "Diverser sager!!!!!!"...

Fra : Tinky Winky

Dato : 26-06-02 12:57

> Dane-Elec 256 MB PC-266 DDR2100 - 10 års garanti - (Samsung kreds)PC2100
> Dane-Elec 256 MB PC-266 DDR2100 - 10 års garanti - (Samsung kreds)PC2100

Hvad giver du for det? Kingston kan fås for 439,- i Fønix så vidt jeg
husker.

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 26-06-02 14:44

> Hvad giver du for det? Kingston kan fås for 439,- i Fønix så vidt jeg
> husker.

489 - hos shg.dk

Iøvrigt, hvordan er det med den USB udgang på Aopen`s HQ48 Pro, - skal den
tilsluttes selve bundkortet (USB port3-4) eller de "rigtige" USB udgange
(USB 1-2) ?

Hilsen Bo

Fra : Martin K

Dato : 26-06-02 14:50

Bo Jørgensen wrote:
> Iøvrigt, hvordan er det med den USB udgang på Aopen`s HQ48 Pro, -
> skal den tilsluttes selve bundkortet (USB port3-4) eller de "rigtige"
> USB udgange (USB 1-2) ?

Jeg antager at det er de der front-usb-ting du hentyder til. Jeg har selv et
AOpen HQ45 Pro, og her skal front-usb'erne sættes direkte på moboet som 3-4
eller 5-6.

--
Martin K