MicroATX kabinet - hvor stort?
Fra : Line Wolff

Dato : 25-06-02 15:13

Jeg påtænker at købe et MicroATX kabinet fra Aopen - enten H340A eller
H340D. Har prøvet at ringe til bla. IT-butikken, men en venlig telefonsvarer
forklarer mig, at deres medarbejdere ikke ved yderligere om produkterne end
man kan læse sig til på producentens hjemmeside (service? hmm!) Nå, men så
kan det jo være der sidder nogle kloge hoveder her istedet

Det jeg godt kunne tænke mig at vide er:

1) Kan kabinettet rumme et normalt størrelse AGP grafikkort (mere specifikt:
Matrox G450)? Hjemmesiden mumler lidt om såkaldte "Low-profile Add-On
CARDs", men nævner ellers kun egne produkter.
Kabinettets dimensioner: 39,9cm (dybde), 32,4cm (bredde) og 9,5cm (højde)
http://english.aopen.com.tw/products/housing/h340-series.htm

2) En del microATX kabinetter har ydermere kun 180w strømforsyninger.
Hvilken reel ulempe giver dette? Kan den trække en Duron 1000mhz, G450, lyd,
ingen overclocking? Jeg kan tydeligt huske da jeg i sin tid købte min første
Athlon; den krævede 300w, så hvordan hænger det lige sammen?

Skal lige siges at bundkortet jeg har kig på har AGP slot, men er
selvfølgelig microATX format.

Ellers, erfaringer med at bygge en "lille computer" modtages med kyshånd

Med venlig hilsen
Line

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-06-02 15:41

"Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev..."

> [...]
> man kan læse sig til på producentens hjemmeside (service? hmm!) Nå, men så
> kan det jo være der sidder nogle kloge hoveder her istedet

Har jeg også tænkt på, men jeg har også studset en del over de der low
profile add on cards ... såeh jeg hænger lige på!

> [...]
første
> Athlon; den krævede 300w, så hvordan hænger det lige sammen?

Tror jeg altså heller ik' at det gør, men igen ved ik' noget som helst - jeg
lytter bare med!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Jonny Jensen

Dato : 25-06-02 17:45

> 1) Kan kabinettet rumme et normalt størrelse AGP grafikkort (mere
specifikt:
> Matrox G450)? Hjemmesiden mumler lidt om såkaldte "Low-profile Add-On
> CARDs", men nævner ellers kun egne produkter.

Kabinettet kan kun tage low profile kort. Medmindre et Matrox er så lavt at
man kan fuske noget med at skære i metalpladen bagpå, men det ved jeg ikke
om det går...

> [...]
første
> Athlon; den krævede 300w, så hvordan hænger det lige sammen?

Har et AOpen kabinet med 145 Watt PSU i. Den kører perfekt med Duron 950,
384 MB Ram, 40 GB IBM GXP60 + 60 GB IBM GXP60, samt CD-rom. LAN, LYD og VGA
sidder onboard og er rigeligt til at dække de behov dne skal opfylde. Tror
først det går galt når man vil smide GeForce2-3-4 stykker i, eller Athlon
CPU'er.

Jonny.

Fra : Martin Liversage

Dato : 26-06-02 15:49

"Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message
> [...]
første
> Athlon; den krævede 300w, så hvordan hænger det lige sammen?

Har du overvejet en VIA C3 cpu 1GHz? Den er nok ikke så hurtig som en Duron
(se eventuelt http://www.tomshardware.com/ for benchmark), men til gengæld
er den billig og ikke særlig strøm- og kølingskrævende. Den ideele cpu til
en lille computer.

Jeg har selv spekuleret over hvad man kan putte i et microATX kabinet så du
må meget gerne rapportere tilbage når og hvis du afslutter dit projekt.

--
Martin

Fra : Line Wolff

Dato : 27-06-02 08:38

> Jeg har selv spekuleret over hvad man kan putte i et microATX kabinet så
du
> må meget gerne rapportere tilbage når og hvis du afslutter dit projekt.

Jeg er desværre gået lidt væk fra planen om MicroATX igen, da det lille
kabinet ikke kan have et G450 kort i. Jeg skal nemlig død-og-pine-mig bruge
DVI og det fåes, så vidt jeg har kunne finde frem til, kun på normal-size
kort.

Måske vil jeg prøve noget endnu mere experimenterende - nemlig at bygge et
normal-ATX ind i et underskab el.lign (maskinen skal bruges til DVD (og
andre filmformater mod en projektor med DVI.
Ideen med VIA processoren er god - jeg checker lige. Den må jo meget gerne
være så stille så mulig hvad køling angår.

mvh Line

Fra : Martin Liversage

Dato : 27-06-02 15:07

> Ideen med VIA processoren er god - jeg checker lige. Den må jo meget gerne
> være så stille så mulig hvad køling angår.

Du kan måske blive inspireret her: http://www.mini-itx.com/. Men om du kan
kombinere DVI med mini-ITX ved jeg ikke. Dog tror jeg godt at man kan
anvende PCI-kort med mini-ITX bundkort.

--
Martin