jordbærtærte!
Fra : sune vuorela

Dato : 24-06-02 23:34

Hejsa!

Jeg har tænkt lidt på noget jordbærtærte... sådan noget med en god
tærtebund, nogle halve jordbør og en stiv, gul creme.

Men er der en der har et par gode opskrifter på en stiv, gul creme?
Sådan at den ikke slyder ud når man skærer i den. Måske noget med en
kagecreme og husblas?

Nogen gode bud?

Andre tips?

--
Sune

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 25-06-02 10:01

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men er der en der har et par gode opskrifter på en stiv, gul creme?
> Sådan at den ikke slyder ud når man skærer i den. Måske noget med en

Når jeg laver jorbærtærte....(har gjort det én gang så bruger jeg en
kagecreme og pisker lidt flødeskum i. Så bliver den rigtig lækker. Men prøv
at kigge på bager-kim.dk der fandt jeg opskriften.
Larsen

Fra : Henning Lund

Dato : 25-06-02 10:57

Lars Lienhøft Larsen skrev:

> [...]
> jeg en kagecreme og pisker lidt flødeskum i. Så bliver den rigtig
> lækker. Men prøv at kigge på bager-kim.dk der fandt jeg opskriften.

Hvor er i ondskabsfulde, snakke om jordbærtærte her lige før middag hvor
maven er tom ;o(

--
Mvh.
Henning Lund

Fra : gelovina

Dato : 25-06-02 12:14

> [...]
>
> Men er der en der har et par gode opskrifter på en stiv, gul creme?
> Sådan at den ikke slyder ud når man skærer i den. Måske noget med en

Hejsa selv,

Den "stive, gule creme" kan du sagtens lave som almindelig kagecreme - bare
tilføj ekstra mel til opskriften, så kan du få den i præcis den tilstand du
ønsker...

Rikke *der nu også overvejer jordbærtærte*

Fra : A.And

Dato : 25-06-02 15:28

Uhm. Jeg lavede en i søndags. Det er bare guf.
Mørdej m/kransekage kant. Fyld af creme jordbærfromageog friske jordbær.
Lav en portion mørdej m/ sukker og vanille.
Rul den ud og lav den rund 24 cm. Forbag den og sprøjt så kransekagemasse
rundt som kant.
Pensel bunden med chokolade.
Fyld en god creme (½ creme og ½ flødeskum) i bunden.
Lav en jordbær fromage og kom den oven på.
Dæk det hele til med halve jordbær og pensel evt med en gele.
Den er bare for go.
Der bliver 2 bunde ud af en portion mørdej og en pose færdig kransekagemasse
fra Odense kan lige nå rundt om hvis man passer lidt på. Så kan man jo lave
en til lørdag og en til søndag .
Jeg bruger i øvrigt cremepulver uden kogning fra Tørsleffs. Så passer det
med en halv portion og 2.5 dl fløde pisket til skum.

Jordbær mousse/fromage:
250 g friske el. frosne jordbær
6 spsk sukker
1 spsk citronsaft
4 blade husblas
¼ liter piskefløde, pisket til skum
Bærrene moses eller blendes og røres med sukker. Den udblødte husblas
smeltes over damp og afkøles med citronsaften og lidt af pureen.
Herefter røres blandingen i mosen. Når frugtmosen begynder at blive jævn,
vendes flødeskummet forsigtigt i.

Kim