Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forsikring af fotoudstyr
Fra : Hans A. Husted

Dato : 24-06-02 23:07

Hej gruppe,

Jeg står foran en interrail-tur i juli, og har selvfølgelig tænkt mig at
bringe minder med hjem vha. mit digitalkamera. Det drejer sig om et Canon G2
og som lagring et Microdrive.

Da det jo er forholdsvis dyre sager, som jo har krævet megen opsparing, ser
jeg helst det er forsikret på rejsen.

Er der nogen der kender til forsikring af fotoudstyr i f.eks. 1 måned -
eller en mindre tidsramme indtil ½ år fra juli - så ville jeg blive glad for
lidt respons.

Tak på forhånd!

William A. Husted

Fra : Clark Kent

Dato : 24-06-02 23:26

"Hans A. Husted" <hans.husted@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tak på forhånd!
>
> William A. Husted
>
> Forstår ikke rigtigt spørgsmålet............hvis du kiggede din alm.
indbo- og ansvarsforsikring igennem, ville du opdage at den dækker.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 25-06-02 00:01

On 25.06.2002 0:07, in article af856q$ob6$1@sunsite.dk, "Hans A. Husted"
<hans.husted@get2net.dk> wrote:

> Er der nogen der kender til forsikring af fotoudstyr i f.eks. 1 måned -
> eller en mindre tidsramme indtil ½ år fra juli - så ville jeg blive glad for
> lidt respons.

Hvis ikke din familieforsikring dækker, så kan du altid spørge dit
forsikringselskab om et tilbud på en specialforsikring. Man kan jo forsikre
sig mod alt, der kan måles i penge - det er kun et spørgsmål om præmien.

/kristian

Fra : Søren Blom

Dato : 25-06-02 00:51

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev

Dit foto grej er dækkede af den alm. indbo forsikring. Vi du lave en
særskilt forsikring på dit foto udstyr, så er det som regel en temmelig dyr
løsning som mest af alt er rettet mod professionelle folk og ditto udstyr.
Prøv at kontakt forskellige selskaber og høre dem af hvad dit udstyr vil
koste at forsikre i den periode du har brug for, det er sikkert noget som
kan klares med en henvendelse pr. email.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-06-02 00:40

"Hans A. Husted" wrote:

> Er der nogen der kender til forsikring af fotoudstyr i f.eks.
> 1 måned - eller en mindre tidsramme indtil * år fra juli - så
> ville jeg blive glad for lidt respons.

Prøv at ta' en snak med dit normale forsikringsselskab, der findes
specielle al-risk kascoforsikringer til fotoudstyr, der dækker word
wide, men de er desværre hundedyre.

Pas på at du ikke lader dig forvirre af de små bogstaver i forsikrings-
betingelserne, alm. familieforsikringer har en hvis dækning, men der er
som regel en masse forbehold og begrænsninger, det kan bl.a. være en
max. erstatningsstørrelse, og er dit kamera dyrere, så er det jo noget
hø, der kan også være begrænsninger, så der ikke dækkes ved rejer uden
for EU, og nogle sydeuropæiske lande kan også være undtaget.

Alm. sund fornuft og påpasselighed, er dog ofte mere værd end nok så
mange forsikringer, jeg har aldrig mistet noget fotoudstyr på rejser.

Hvis jeg skal gi' nogle gode råd, så er de som flg.:
- opbevar kamerat nede i din rygsæk når du ikke fotograferer, der er
det godt beskyttet mod stød og lange fingre.
- lad være med at sætte kameraet løst på et bord.
- lån ikke kameraet ud selv om nogen tilbyder at ta' et billede af dig
foran en eller anden seværdighed.
- lad være med at efterlade kamerat på hoteller og lignende steder.
- lad være med at drikke dig så fuld, at du ikke har tjek på dine sager.
- køb en solid rem så kameraet ikke nemt kan rives ud af din hånd.
- du skal simepelthen forholde dig til kameraet som om det er et
bundt pengesedler, en dumhed og så er det pist væk...!

Og lige en sidste ting, jeg har selv rejst på Interrail dengang jeg var
ung, og jeg har mødt danskere, som var blevet bestålent af andre
danskere de havde mødt undervejs og rejst sammen med, og som de naivt
troede de kunne stole på.

Håber du kan bruge dette til noget

Og jeg vil også ønske dig en god tur, vi glæder os til at se dine
billeder.

Fra : John

Dato : 25-06-02 05:33

> [...]
> bringe minder med hjem vha. mit digitalkamera. Det drejer sig om et Canon

Hvis du har en indbo forsikring, dækker den dit udstyr..
--
MVH
John K Hansen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 25-06-02 08:41

"Hans A. Husted" <hans.husted@get2net.dk> wrote in

> Er der nogen der kender til forsikring af fotoudstyr i f.eks. 1 måned -
> eller en mindre tidsramme indtil ½ år fra juli - så ville jeg blive
> glad for lidt respons.

De fleste indboforsikringer dækker tyveri og røveri af dit kamera -
selvfølgelig med en række forbehold, som kan være svære at overholde under
en interrail-tur, fx aflåsning af værelset osv. Kontroller dine betingelser
og hvis du er det mindste i tvivl så ring og spørg dem.

Hvad angår de skader som du selv forvolder på udstyret skal du bruge en
all-risk forsikring som Niels Ebbesen nævner. De er ret dyre, check
priserne hos Europæiske (som også tegner all-risk på månedsbasis). Fair
forsikring har en tillægforsikring der vist hedder "Anden skade" eller
noget i den retning. Den dækker ifølge de to forskellige kundekonsulenter
som jeg har snakket med derinde, det samme samme som en all-risk og koster
omkring 1000,- kr om året (afhængig af hvor mange forsikringer du har hos
dem) og dækker alt dit indbo, ikke kun dit kameraudstyr, også hvis du fx
selv laver en skade på dit fjernsyn.

--
Kind regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-06-02 09:20

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> [...]
> bruge en all-risk forsikring som Niels Ebbesen nævner. De er ret
> dyre, check priserne hos Europæiske (som også tegner all-risk på

Ja det er måske væssentligt, en all-risk forsikring dækker f.eks. også,
hvis man falder i vandet med kameraet om halsen, eller hvis man taber
kameraet ned fra Eifeltårnet....:)

En all-risk forsikring er lige som en kascoforsikring på en bil, den
dækker også de uheld og skader man selv kommer til at lave, jeg har ikke
læst betingelserne, så jeg ved ikke om der er selvrisiko.

Fra : Gjøl

Dato : 25-06-02 13:13

> [...]
ikke
> læst betingelserne, så jeg ved ikke om der er selvrisiko.
´
Da jeg for 1 måned siden købte mit Olympus E-20p, købte jeg samtidig en
forsikring der kostede 1695 kr. for en periode af 4 år. Der er der en
selvrisiko på et beløb der er 290 kr. og er kameraet mellem 2-3 år får
man ved en totalskade (også selv om man selv er skyld i den) 80% 60%
mellem 3-4 år og efter 4 år får man 40%. Den dækker selvfølgelig 100%
inden for de første 2 år.
Men ikke tyveri osv som er blevet debateret

Fra : max

Dato : 25-06-02 15:56

"Gjøl" <canislupus@UDpc.dk> wrote in message

> [...]
> inden for de første 2 år.
> Men ikke tyveri osv som er blevet debateret

Dækker den også i udlandet..?
max

Fra : Gjøl

Dato : 25-06-02 17:47

"max" <maxarte@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dækker den også i udlandet..?
> max

Ja det går jeg da ud fra, hvem kan iøvrigt se om det er gået istykker i
Frankrig eller Danmark, når man er hjemme igen og går ned til sin
forhandler og viser den kameraet.

Fra : William A. Husted

Dato : 26-06-02 00:09

Hej igen,

Tak for de forskellige informationer - nu vil jeg så bare ringe til min
forsikring for lige at sikre mig at kamera plus tilbehør er forsikret såvel
i dk som resten af europa.

Jeg har så tænkt lidt på en såkaldt all-risk forsikring, men da jeg sætter
en rimelig lid til min motorik, balancegang og deslige, håber jeg det i
sidste ende sparer sig at undvære all-risk.

Og i skal selvfølgelig få et par skud at se engang i august når vi vender
tilbage.

Tak igen for den gode respons.

William A. Husted

....Nu håber jeg detteher kommer til at stå rigtigt i tråden, er ikke så
stærk i det her med nyhedsgrupper endnu.