Fed PC - eller hvad?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-06-02 09:29

Hej,

jeg er ved at finde komponenter til at bygge en PC.
Hvis du har erfaring med en eller flere af nedenstående komponenter
vil jeg gerne høre om dem. Kommentarer er også velkommen..

Tusind tak,
Thomas

Soltek SL-75DRV5
919,00 (Bundkort)
Kingston 256MB PC2100MHz RAM 439,00 (RAM)
GlacialTech Igloo 2310
179,00 (CPU køler)
Athlon Palomino 2000+ XP (1666MHz) 1.399,00 (CPU)
Seagate Barracuda IV 80 GB
1.039,00 (HD)
Samtron 19" Professional & Graphics 96P 2.179,00
(Monitor)
Innovision Geforce 4 TI4400 128MB DDR AGP TV 2.499,00 (Grafikkort)
LiteOn 32x/12x/40x IDE brænder m/ Burnproff, Retail 570,00 (CD-brænder)

Altec Lansing AVS200 2-piece 25 Watt PMP 159,00 (Højttalere)
Microsoft Wireless Desktop
495,00 (tastatur og mus)
Hercules DV Action! DVD Edition 599,00 (DV
kort)
RubyTech 10/100 PCI Netkort 99,00
(netkort)
Codegen Miditower ATX, Model 6005 299,00 (kabinet)

(Total 10.874,00 DKK)

Fra : Søren

Dato : 24-06-02 10:09

"Thomas Jensen" <denergodnok@hotmail.com> wrote in message

> (Total 10.874,00 DKK)

Hvorfor give 10.874 kr for noget som kun koster de 8.000kr ??
Kan du ikke regne?

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-06-02 10:16

Der fik du mig godt nok op af stolen. Men det
den er god nok. En uheldig linewrap betyder at du ikke
har fået regnet bundkort og disk med, som eksempel.

Fra : Jesper K. Andersen

Dato : 24-06-02 10:06

Udemærket!!!!!!

Jesper

Fra : Martin S.

Dato : 24-06-02 11:10

>KLIP<

> Hercules DV Action! DVD Edition 599,00
(DV
> kort)

Øh, hvorfor lige et DV action fra Hercules. Hvis det er DV-redigering du er
interesseret i, så er Firewire port lige så godt.
Det eneste du får med det Hercules kort er noget software og Firewire porten
(vist nok 3 stk).
Så hvis du har noget videoredigeringssoftware så kan du lige så godt spare
nogle penge og købe et firewire kort særskilt, medmindre Soltek mobo har det
integreret på boardet.

check evt. varenr.: 330054 (3 ports firewire inkl. software - ulead) = 349,-
www.shg.dk
eller 330060 (3 ports fw uden software) = 249,-

Hilsen
Martin

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-06-02 11:23

Mit videokamera understøtter ikke firewire, men SVHS og DV.

Fra : Martin S.

Dato : 24-06-02 11:40

"Thomas Jensen" <denergodnok@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Mit videokamera understøtter ikke firewire, men SVHS og DV.

DV overførsel fra videokam. til PC er via Firewireforbindelse
Martin

Fra : news.tele.dk

Dato : 24-06-02 14:57

Når du køber en lækker pc som denne, som sikkert er meget krævende, så skift
strømforsyningen!! Dem der er med i Codegen kabs er noget lort....

Overvej om du ikke skulle købe en Chieftek kabinet istedet...

Fra : Martin K

Dato : 24-06-02 15:06

news.tele.dk wrote:
> [...]
> lort....
>
> Overvej om du ikke skulle købe en Chieftek kabinet istedet...

Ja, eller AOpen...

--
Martin K

Fra : Jimme

Dato : 24-06-02 15:36

ser fint ud. Jeg ville dog købe en 512 MB ram-blok og et andet kabinet, og
f.eks spare lidt på processeren.

ram: http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=14335541
der er 10 års garanti, så kvalle er i orden. på kingston er der kun 7.

du kan også droppe højttalerene og bruge dit stereo-anlæg i stedet.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-06-02 16:11

"Thomas Jensen"
<denergodnok@hotmail.com> skrev:
> Hvis du har erfaring med en eller flere af nedenstående
> [...]

De Soltek bundkort jeg har installeret har alle kørt
perfekt fra dag 1, bare husk opdaterinerne med det
samme.

> Kingston 256MB PC2100MHz
> RAM 439,00 (RAM)

Dem kan man vist ikke sige så meget til, Kingston
har altid været godt.

> GlacialTech Igloo 2310
> 179,00 (CPU køler)

Nu kender jeg ikke denne køler, men personligt ville
jeg købe en lydløs fra fx www.studiedata.dk eller
www.webconsult.dk

> Athlon Palomino 2000+ XP (1666MHz) 1.399,00 (CPU)

Tjaa, hvorfor ikke en 1900+, kun 67MHz mindre
og du sparer 200kr.
<http://makeashorterlink.com/?M3E354F11>

> Seagate Barracuda IV 80 GB
> 1.039,00 (HD)

En rigtig rigtig god disk, ekstremt lydløs, har selv en
40GB.

> Samtron 19" Professional & Graphics 96P 2.179,00
> (Monitor)

Endnu en lækker sag, har selv en 17".

> Innovision Geforce 4 TI4400 128MB DDR AGP
> TV 2.499,00 (Grafikkort)

Dette mærke kender jeg ikke for noget godt, men hvad
er mere interessant - hvorfor dette store kort?

> LiteOn 32x/12x/40x IDE brænder m/ Burnproff,
> Retail 570,00 (CD-brænder)

En dejlig brænder, har selv en 24x, der dengang var den
billigste.

> Altec Lansing AVS200 2-piece 25 Watt
> PMP 159,00 (Højttalere)

Kender dem ikke, men du skal nok ikke regne med
at kunne spille musik med dem. Lyden er simpelthen
ikke god nok i de billige computerhøjttalere.

> Microsoft Wireless Desktop
> 495,00 (tastatur og mus)

Tjaa, jeg sværger nu til Logitech.
<http://makeashorterlink.com/?R32420F11>
eller
<http://makeashorterlink.com/?M27425F11>

> Hercules DV Action! DVD
> Edition 599,00 (DV
> kort)

Kender jeg desværre intet til.

> RubyTech 10/100 PCI
> Netkort 99,00
> (netkort)

Mine switches er af rigtig god kvalitet, jeg så de i
BILKA havde 10/100 netkort til 80kr.

> Codegen Miditower ATX, Model
> 6005 299,00 (kabinet)

Min bror har godt nok et Codegen kabinet, hans
strømforsyning larmer stort set ikke, men jeg har læst
her på usenet at andre hader dem.
Selv syntes jeg de virker lidt plastic-agtige.
Igen her ville jeg personligt købe et mere lydløst eller
ihvertfald modificere det.

Personligt syntes jeg dette er fedt, dog skal der en
anden strømforsyning i, fx. en fra NC eller Enermax.
Se evt. førnævnte link til lydløst tilbehør.

Mvh.
Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-06-02 16:21

"Mikael Nørrelund Andersen"
<noerrelund@pc.dk> skrev:
[Ang. kabinetter]
> Personligt syntes jeg dette er fedt, dog skal der en
> anden strømforsyning i, fx. en fra NC eller Enermax.

Glemte et link:
<http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=2451>

Venligst
Mikael

Fra : User #1

Dato : 24-06-02 17:54

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse
> De Soltek bundkort jeg har installeret har alle kørt
> perfekt fra dag 1, bare husk opdaterinerne med det
> samme.

Hvilke opdateringer tænker du her på ?

Har selv et Soltek SL-85DRV2 det er bare monteret uden
at opdatere noget som helst.

Vinder man noget ved at opdatere sit mobo ?

Har du evt. et direkte link til evt. update til Soltek ?

Fra : Peter Rinder

Dato : 24-06-02 16:58

> Soltek SL-75DRV5
> 919,00 (Bundkort)
> Kingston 256MB PC2100MHz RAM 439,00 (RAM)

Så vidt jeg ved har dette bundkort VIA KT333 chipset, hvilket er beregnet
til at køre 166MHz på rammen. Hvis du skal det skal du nok købe PC2700
DDR-RAM i stedet for.

/Peter

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 24-06-02 19:24

> [...]
> Hvis du har erfaring med en eller flere af nedenstående komponenter
> vil jeg gerne høre om dem. Kommentarer er også velkommen..

Hvad skal du bruge maskinen til? Har du planer om at lave video redigering
vhro du vil overføre resultatet til videobånd er grafik kortet noget
skrammel (nVidia har elendig TV-Out). Smed evt et Matrox G450 PCI i maskinen
som andet grafikkort, eller køb et Matrox Parphelia.

Skal du ikke bruge TV-Out er kortet sikkert meget godt...

/Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-06-02 20:17

In article <3d1763b9$0$31208$e4fe514c@dreader1.news.xs4all.nl>,
"Lars Møllebjerg" <larsm@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> som andet grafikkort, eller køb et Matrox Parphelia.
>
> Skal du ikke bruge TV-Out er kortet sikkert meget godt...

Med DV smider man videoen tilbage på sin camcorder uden kvalitetstab, og
bruger dens composite eller SVHS output til at overføre til VHS bånd.

Det er derfor ens camcorder skal være en model der kan hackes til DVin.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-06-02 20:15

In article <3d16d94a$0$71627$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]

> vil jeg gerne høre om dem. Kommentarer er også velkommen..

> Kingston 256MB PC2100MHz RAM 439,00 (RAM)

For lidt RAM

> Seagate Barracuda IV 80 GB 1.039,00 (HD)

Der skal 2 til RAID

> Samtron 19" Professional & Graphics 96P 2.179,00

Amatørskærm sammenlignet med Sony G420.

> LiteOn 32x/12x/40x IDE brænder m/ Burnproff, Retail 570,00 (CD-brænder)
>
> Altec Lansing AVS200 2-piece 25 Watt PMP 159,00 (Højttalere)

Hvorfor ikke rigtigt 5+1 stereo ? Og hvor er dit lydkort ?

> Microsoft Wireless Desktop
> 495,00 (tastatur og mus)

Er musen optisk ? Kuglemus kommer ikke i mit hjem mere.

> Hercules DV Action! DVD Edition 599,00 (DV
> kort)

Hvis det bare er et firewire kort, så køb i stedet Soundblaster Audigy
til samme pris. Har også Firewire (DV) port

> RubyTech 10/100 PCI Netkort 99,00
> (netkort)

Kommer an på om der er en ordentlig chip på den.

> Codegen Miditower ATX, Model 6005 299,00 (kabinet)

SHG udtager navnet co-degen - altså som degenereret. Det er mere billigt
end godt.

Du spurgte om den var fed. Det ligner mere noget der skal være super
discount.

Fra : Martin K

Dato : 24-06-02 20:58

Povl H. Pedersen wrote:

> For lidt RAM

Enig!

> Der skal 2 til RAID

Ikke alle bryder sig om RAID (jeg selv incl.) Desuden er Cudaerne dårlige
til RAID (har jeg læst). Jeg har selv en Cuda som 'stand alone' i 60 Gb
version og den er perfekt!

> Amatørskærm sammenlignet med Sony G420.

Enig, hellere en god 17" end en middelmådig 19"!

Den er vel fin nok....

> Hvorfor ikke rigtigt 5+1 stereo ? Og hvor er dit lydkort ?

Hvad mener du med 5+1? Jeg antager det er noget surround-sound, som jeg
bestemt ikke er tilhænger af! Næææ, to gode højtalere, og man ved hvad man
har. Når man går til koncert, kommer lyden jo heller ikke alle steder fra,
men oppe fra scenen, typisk ud af to højtalertårne.... min holdning!

> Er musen optisk ? Kuglemus kommer ikke i mit hjem mere.

Kuglemus er altså ganske udemærkede, det eneste problem er, at man skal
rense kuglen en gang i mellem, men det er vel til at overkomme

> Kommer an på om der er en ordentlig chip på den.

Jeg har sådan et, og fungerer fint til mit behov (Realtek chip)

> SHG udtager navnet co-degen - altså som degenereret. Det er mere
> billigt end godt.

Enig her, jeg ville nok gå efter AOpen (god kvalitet og pænt design, men
svært at køle) eller et Chieftech (god kvalitet men knap så pænt, klart
lettere at køle). Det sidste er jo subjektive vurderinger, som nogle måske
er uenige i, og det er ikke meningen at jokke nogle over futterne

> Du spurgte om den var fed. Det ligner mere noget der skal være super
> discount.

Super discount er vel så meget sagt, men man kunne da godt ændre et par
småting eller tre

--
Martin K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-06-02 21:38

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message
> Ikke alle bryder sig om RAID (jeg selv incl.) Desuden er Cudaerne dårlige

Hvad har du imod RAID ?

> Hvad mener du med 5+1? Jeg antager det er noget surround-sound, som jeg
> bestemt ikke er tilhænger af! Næææ, to gode højtalere, og man ved hvad man

Ja, 2 gode højttalere... Lyden ud gennem anlægget...

Jeg har både optisk og kuglemus. Den optiske købte jeg da kuglemus havde
begrænset levetid. Min næste mus bliver en hjule-/kuglemus.

> Jeg har sådan et, og fungerer fint til mit behov (Realtek chip)

Realtek 8139 er faktisk det næstbedste efter Intel...

Og du ligner mere en der burde sidde uhjælpeligt fast i et filter, Povl...

> Super discount er vel så meget sagt, men man kunne da godt ændre et par
> småting eller tre

Jeg synes generelt det er godt valgt.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-06-02 22:42

In article <3d17836e$0$53244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

> "Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message
>
> Hvad har du imod RAID ?

Jeg kan selv godt se ulemperne medmindre du kører med 3-4 diske. 2-3 til
data, og en til fejlkorrektion. Og IDE RAID sokker medmindre det er
software RAID fra Windows NT 4 / 2000 / XP.

> Ja, 2 gode højttalere... Lyden ud gennem anlægget...

Han ville have et GeForce 4 kort. Så han skal vel spille. Så er 3D lyd
en fordel.

> Jeg har både optisk og kuglemus. Den optiske købte jeg da kuglemus havde
> begrænset levetid. Min næste mus bliver en hjule-/kuglemus.

Dette er klart en smagssag

Har brugt kuglemus fra engang i 80'erne indtil for ca 1.5 år siden.
Optisk mus er lige mig.

> Realtek 8139 er faktisk det næstbedste efter Intel...

Og Intel er efter Linksys (som bruger en clone af Digitals 21142).
Via Rhine chipset er også på højde med eller bedre end 3COM.

RealTek sokker. Jeg tror ikke du kommer over 7-8 mbyte/sekund med ftp.

> Og du ligner mere en der burde sidde uhjælpeligt fast i et filter, Povl...

<der kan du vel bare placere mig. Jeg mener, at mht. skærm, så er det et
sted man ikke skal spare. Kvalitet fremfor kvantitet. En af de danske
blade havde lige en test af 17" skærme - Og her vandt Sony G220
(lillebror til G420). Skærmen er det man oplever mest. Og den lever
længere end resten. Så hellere bruge flere penge her, da den afskrives
langsommere.

Jeg købte min G420 så jeg kunne køre 1600x1200 @ 85 Hz. Og det gør den
godt. Har tidligere kørt 1280x1024 på en Sony 15", og det stod også
bedre end mange andre skærme i 1024x768.

Skærme og videokameraer, der sværger jeg til Sony.

> Jeg synes generelt det er godt valgt.

Det hele kommer an på hvad han skal bruge den til. Hvis det ikke er en
spillekasse, så kan han spare et par tusinde på graffikkortet. Og hvis
det er en spillekasse mangler han lydkort. Og så er han muligvis ikke
glad for trådløs tastatur/mus.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-06-02 06:07

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message
> data, og en til fejlkorrektion. Og IDE RAID sokker medmindre det er

Adaptec RAID ???

> software RAID fra Windows NT 4 / 2000 / XP.

Uhhh... RAID is ment to be HW.

> Han ville have et GeForce 4 kort. Så han skal vel spille. Så er 3D lyd
> en fordel.

GF4 er et godt kort med god support. Vil til enhver tid vælge NVidia. Spil
eller ej, 2 GODE højttalere er bedre end 5-6 af middelmådig kvalitet.

> Dette er klart en smagssag

Ja, men så langt tænkte du ikke da du skrev første indlæg...

> Har brugt kuglemus fra engang i 80'erne indtil for ca 1.5 år siden.
> Optisk mus er lige mig.

Det er så dit valg.

> Og Intel er efter Linksys (som bruger en clone af Digitals 21142).

Digital kan ikke lave HW til netværk. Men router har Digital-netkort. Nøj
noget lort.
Et bøvl at sætte op i Linux (hvis den finder det overhovedet).

> Via Rhine chipset er også på højde med eller bedre end 3COM.

3COM har EUC Syd faset ud for længst. De duede bare ikke. Og når man skal
holde flere 1000 maskiner i drift, så skal hardwaren altså være stabil.

> RealTek sokker. Jeg tror ikke du kommer over 7-8 mbyte/sekund med ftp.

Jeg lå i den størelsesorden med et Windows-share, da jeg stadig havde en
Win-server. Nu sidder kortet i min mailserver.
- Og det er ikke blevet langsommere

Povl...
> <der kan du vel bare placere mig. Jeg mener, at mht. skærm, så er det et

Du får en chance til, for du svarer ikke længere så kategorisk...

> sted man ikke skal spare. Kvalitet fremfor kvantitet. En af de danske

Enig.

> Skærmen er det man oplever mest. Og den lever
> længere end resten. Så hellere bruge flere penge her, da den afskrives
> langsommere.

Ja. Må jeg anbefale en ViewSonic PF i 19". Det er det tætteste man kommer på
LCD uden at det egenligt et det. Og så er ViewSonic billigere end Sony (Og
efter min mening bedre end noget andet på markedet).

> Skærme og videokameraer, der sværger jeg til Sony.

Skærme sværger jeg til ViewSonic, videokameraer spilder jeg ikke mit krudt
på...
(Men _skulle_ jeg bruge et videokamera anskaffede jeg mig et Sony BetaCam).

> Det hele kommer an på hvad han skal bruge den til. Hvis det ikke er en

Ja, men du svarerede for kategorisk.

> spillekasse, så kan han spare et par tusinde på graffikkortet. Og hvis

NVidia har god og bred support. Jeg har aldrig oplevet bedre supprt før (har
haft PC i 11 år og Amiga før den).

> det er en spillekasse mangler han lydkort. Og så er han muligvis ikke
> glad for trådløs tastatur/mus.

Er der ikke onboard lyd?

Ville han vælge trådløst mus/keyb. hvis han ikke kunne li' det?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Skriv lige lidt info om det indlæg I svarer på;
vi andre er jo ikke tankelæsere...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-06-02 06:28

In article <3d17fab4$0$71626$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message
>
> Adaptec RAID ???

> Uhhh... RAID is ment to be HW.

Enig. Men IDE RAID sokker, idet det bare er software RAID implementeret
dårligere end den i Windows / Linux whatever. Og det at der ikke er RAM
på controlleren gør at både styresystemet og RAID controller har en kopi
af samme data i bufferen. Dermed bruges dobbelt RAM til buffer.

> GF4 er et godt kort med god support. Vil til enhver tid vælge NVidia. Spil
> eller ej, 2 GODE højttalere er bedre end 5-6 af middelmådig kvalitet.

Afhængigt af hvad man bruger dem til. 3D lyd er godt i spil og til DVD.
2 HT er godt til musik. Og til spil hjælper det gevaldigt på effekter
med subwoofer.

> Ja, men så langt tænkte du ikke da du skrev første indlæg...

Afhængigt af brug igen. Mange bruge ørebøffer.

> Det er så dit valg.

> Digital kan ikke lave HW til netværk. Men router har Digital-netkort. Nøj
> noget lort.
> Et bøvl at sætte op i Linux (hvis den finder det overhovedet).

Tulip chipset er noget af det bedst supporterede i Linux og BSD (DEC
21x4x chip), og 10mbit netkortet kørte over 1100 kbyte/sec uden
problemer hvor 3COM dengang lå på 6-700k.

> 3COM har EUC Syd faset ud for længst. De duede bare ikke. Og når man skal
> holde flere 1000 maskiner i drift, så skal hardwaren altså være stabil.

3COM laver også stabile kort. Og kort med krypteringschip til VPN.

> Jeg lå i den størelsesorden med et Windows-share, da jeg stadig havde en
> Win-server. Nu sidder kortet i min mailserver.
> - Og det er ikke blevet langsommere

Hvis du engang ser i kildekoden til ne2k-pci på Linux kan du se hvad
programmørerne mener om ne2000 kort.

> Ja. Må jeg anbefale en ViewSonic PF i 19". Det er det tætteste man kommer på
> LCD uden at det egenligt et det. Og så er ViewSonic billigere end Sony (Og
> efter min mening bedre end noget andet på markedet).

Disse og nogle LG modeller er der mange der er glade for. Nogle af deres
modeller er også Trinitron.

> NVidia har god og bred support. Jeg har aldrig oplevet bedre supprt før (har
> haft PC i 11 år og Amiga før den).

Men et GF2 er godt nok til det meste, undtagen de nyeste spil.

> Er der ikke onboard lyd?

Men han ville købe et DV kort. Og med et Audigy får man Firewire med for
600kr.

> Ville han vælge trådløst mus/keyb. hvis han ikke kunne li' det?

Der er mange der ikke kender det, og tror det er guds gave til mennesker
at man skal skifte batterier i mus og tastatur. Ved heller ikke hvordan
det performer i spil ? Kan ihvertfald give problemer hvis man vil køre
trådløst net (802.11b)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-06-02 08:27

> Enig. Men IDE RAID sokker, idet det bare er software RAID implementeret
> dårligere end den i Windows / Linux whatever. Og det at der ikke er RAM

Læs den øverste linie...

> på controlleren gør at både styresystemet og RAID controller har en kopi
> af samme data i bufferen. Dermed bruges dobbelt RAM til buffer.

Det kan du ikke sammeligne...

> Afhængigt af hvad man bruger dem til. 3D lyd er godt i spil og til DVD.

Jeg har ikke oplevet 3D-lyd i spil i samme kvalitet som med 2 GODE
højttalere.

> 2 HT er godt til musik. Og til spil hjælper det gevaldigt på effekter
> med subwoofer.

Hvis du har 2 GODE højttalere, så behøver du ikke subwoofer. Du læser jo
ikke hvad jeg skriver... Hop ud af din egen lille verden...

> 3COM laver også stabile kort.

Der må være en årsag til at EUC Syd holdt op med at bruge 3com...

Fra : Jonny Jensen

Dato : 25-06-02 11:00

> Jeg har ikke oplevet 3D-lyd i spil i samme kvalitet som med 2 GODE
> højttalere.

Så er du gået glip af noget... 2 højttalere, uanset kvalitet, kan ALDRIG
hamle op med et 5.1 sæt til 3D. 2 højttalere kan aldrig skabe den samme
illusion om at man sider midt i kampen, i fx et fedt skydespil... Og hvis
det er det han skal bruge dne til, så har du ikke noget at bruge 2 GODE
højttalere til, da LANGT de fleste spil enten har lyden i 22 KHz Stereo,
eller MP3 format. Og ingen af de to formater lyder ret meget bedre på et par
GODE højttalere, end de gør på et middelmådig surround sæt...

> Hvis du har 2 GODE højttalere, så behøver du ikke subwoofer. Du læser jo
> ikke hvad jeg skriver... Hop ud af din egen lille verden...

Delvist rigtigt... Men når manden nu bygger en PC til 10.000, og ikke en til
20 eller 30, tror du så han har råd til et sæt Dynaudio Evidence Master? Og
hvis han SKULLE bruge den fede lyd, mon så ikke han også VILLE købe noget
andet lyd end onboard? Terratec Fx (og IKKE Audigy som nogen foreslog...
(?))

Synes generelt at der er gået for meget politik og religion samt personlige
meninger i denne her debat... Manden ville jo bare vide om det var OK
hardware, og det er det vel, hvis det er hans behov...

Jonny.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-06-02 11:41

"Jonny Jensen" <a@b.com> wrote in message
> Så er du gået glip af noget... 2 højttalere, uanset kvalitet, kan ALDRIG
> hamle op med et 5.1 sæt til 3D. 2 højttalere kan aldrig skabe den samme

Jeg gider ikke lytte til 'lyd' fra dårlige højttalere. Det er livet dog for
kort til.

> 20 eller 30, tror du så han har råd til et sæt Dynaudio Evidence Master?
Og

Jeg bryder mig ikke om Dynaudio-lyd...

Fra : Jonny Jensen

Dato : 25-06-02 20:13

> Jeg gider ikke lytte til 'lyd' fra dårlige højttalere. Det er livet dog
for
> kort til.

Kan du høre forskel på ret mange middelmådige og gode højttalere (jeg
snakkede aldrig om direkte dårlige) hvis lyden kun er indspillet i 22Khz
Wave eller 128kbps MP3, som den ofte er i spil? (Og til musik er jeg enig i
at det bedste er et godt stereoanlæg til et godt lydkort, fx Terratec DMX
6fire 24/96).

Tror jeg ikke...

> Og
>
> Jeg bryder mig ikke om Dynaudio-lyd...

Smagssag, det gør jeg heller ikke, foretrækker Dali, men det var for at
illustrere priserne på det andre ville kalde god lyd...

Jonny.

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 25-06-02 12:44

"Jonny Jensen" <a@b.com> writes:

> Så er du gået glip af noget... 2 højttalere, uanset kvalitet, kan ALDRIG
> hamle op med et 5.1 sæt til 3D. 2 højttalere kan aldrig skabe den samme
> illusion om at man sider midt i kampen, i fx et fedt skydespil...

Hvor mange ører har du? Jeg gætter på 2, og så vil et sæt
hørebøffer give den bedste 3D-lyd.

Okay har hørt noget med at man opfanger den helt dybe bas med hele
kroppen... Kan man få et par hørebøffer med subwoofer

> [...]
> eller MP3 format. Og ingen af de to formater lyder ret meget bedre på et par
> GODE højttalere, end de gør på et middelmådig surround sæt...

De kan spille højt, det er ikke at foragte. Desuden vil de have en
meget bedre frekvensgang.

Hvis jeg havde et fedt anlæg stående ville jeg også afspille lyden
gennem det, men det kræver jo også at højtalerne står rigtigt osv.

Men det er overkill at gå ud og købe et prof lydanlæg hvis man ikke
har voldsomt meget "forstand" på lyd alligevel.

> Synes generelt at der er gået for meget politik og religion samt
> personlige meninger i denne her debat... Manden ville jo bare vide
> om det var OK hardware, og det er det

Enig, enig og enig

Christoffer Olsen
      My Public PGP-key:
http://tiddytwister.nitro.dk/christofferolsen-public.pgp

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-06-02 22:50

In article <m34rfreg7o.fsf@almely.dk>,
Christoffer Olsen <christofferolsen@ninja.dk> wrote:

> Hvor mange ører har du? Jeg gætter på 2, og så vil et sæt
> hørebøffer give den bedste 3D-lyd.

Og med 2 øjne vil et 2D billede give det bedste 3D indtryk.

Når man bevæger hovedet, så vil ørerne fange forsinkelsen i signalet, og
ændringen i denne ørerne mellem. Hermed kan hjernen registrere lyden
nærmere en bare højre/venstre. Det burde dog kunne simuleres med 2
bøffer. Men det kræverr lidt beregningsværk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-06-02 06:47

> nærmere en bare højre/venstre. Det burde dog kunne simuleres med 2
> bøffer. Men det kræverr lidt beregningsværk

Det gjorde gode gamle Gravis Ultrasound i hardware...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-06-02 17:49

In article <3d1955ce$0$37669$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message
>
> Det gjorde gode gamle Gravis Ultrasound i hardware...

Hvordan kompenserer den for at du drejer hovedet ? Dette er en naturlig
reaktion for at stedbestemme lyd lidt nærmere. Hvis lyden altid antger
at du sidder og ser stift fremad, så har øret og øjet forskellig info.
Måske er det derfor nogle bliver svimle af at spille ?

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 26-06-02 09:19

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> writes:

> Og med 2 øjne vil et 2D billede give det bedste 3D indtryk.

Øhh nej, det ville 2 billeder.

> [...]
> nærmere en bare højre/venstre. Det burde dog kunne simuleres med 2
> bøffer. Men det kræverr lidt beregningsværk

Er det ikke standard i de fleste 3D-lydkort?

Christoffer Olsen

"Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-06-02 18:49

In article <3d181b92$0$1524$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,

> Det kan du ikke sammeligne...

Det er et vægtigt argument for at RAID skal have eget RAM. Ligeledes
skal den kunne offloade systemet. Software RAID, uanset om det er
Windows eller på bundkortet, smider data fra RAM til RAM inden det læses
ud. En god RAID controller bruger DMA til at hente det fra RAM 1 gang,
ud til sit eget RAM. Derudover prioriterer den de forespørsgsler der er
i bufferen for at minimere søgetiden. Dvs det kan være den ler ved at
skrive noget, men så undervejds kommer forbi en blok der skal læses. Så
prioriterer den læsningen så der kan spares dyr søgetid.

> Jeg har ikke oplevet 3D-lyd i spil i samme kvalitet som med 2 GODE
> højttalere.

Det er muligt at de 2 gode HT giver bedre kvalitet. Men i spil kan det
være vigtigt at bruge 3D lyd til at lokalisere fjender.

> Hvis du har 2 GODE højttalere, så behøver du ikke subwoofer. Du læser jo
> ikke hvad jeg skriver... Hop ud af din egen lille verden...

Subwoofer giver altså noget ekstra til eksplosioner. Jeg ved ikke hvor
gode dine højttalere er til frekvenser under 80-120Hz.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-06-02 21:03

> Det er et vægtigt argument for at RAID skal have eget RAM. Ligeledes

Du læser jo ikke det hele, tumling... Har du hørt om Adaptec's
RAID-controllere?

> Det er muligt at de 2 gode HT giver bedre kvalitet. Men i spil kan det
> være vigtigt at bruge 3D lyd til at lokalisere fjender.

Bruger selv ørebøffer til spil.

> Subwoofer giver altså noget ekstra til eksplosioner. Jeg ved ikke hvor
> gode dine højttalere er til frekvenser under 80-120Hz.

JBL Studio Monitors... Jeg kan ikke høre en aktiv subwoofer i det setup.

Fra : Søren

Dato : 24-06-02 21:05

> Amatørskærm sammenlignet med Sony G420.

*lol* Hvad med os der sidder bag en billig 17 " ? Hvaa.. sku du ikke heller
gå iseng, for det er da et latterligt svar at komme med mand!

"Hej, jeg har tænkt mig at købe denne mazda fra 93, er den go?"
Nejda, den er skod råden i forhold til min nye Jaguar.

Gå iseng mand, latterligt svar!

(Højttalere)

> Hvorfor ikke rigtigt 5+1 stereo ? Og hvor er dit lydkort ?

Ja, jeg havde forslået ham at købe BioCity's højtaler system i Århus
istedetfor.
Du ved da for fanden ikke hvad han skal bruge den til. Jeg har et onboard
lydkort, ingen højtaler og ingen forstærker, jeg har headphones direkte
plugged i.
Igen, gå i seng hvis du ikke kan komme med ordenligt svar!

> Er musen optisk ? Kuglemus kommer ikke i mit hjem mere.

Og? Er det dit hjem pc'en kommer til at stå?? Jeg kan ikke lide optisk så
det er jo smag og behag!

Damn, hvorfor er der ikke admin som kan banne sådanne spader som dig :(

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-06-02 11:53

"Povl H. Pedersen"
<nospam@home.terminal.dk> skrev:

> For lidt RAM

Det tror jeg næppe, det er jo DDR ram og i et monster
system.
Jeg er dog enig i nogle af de andre anbefaler Samsungs
hurtige PC2700 ram istedet.

> Der skal 2 til RAID

RAID, hvor kom den fra?
Hvorfor tror du han skal bruge RAID?
<http://www.soltek.de/English/product/75drv5.htm>

> Amatørskærm sammenlignet med Sony G420.

Ja og så er den 3000kr dyrere!
Jeg er mere end tilfreds med min Samtron 17" skærm.

> Hvorfor ikke rigtigt 5+1 stereo ?

Igen, hvorfor tror du dog han vil have 5+1 stereo?
<http://makeashorterlink.com/?R26036121>

> Og hvor er dit lydkort ?

Ja, jeg kan ikke lige se om der er et onboard.
Ifølge førnævnte link står der, at boardet har
AC97 funktion!?!

Viser det sig der ikke er lyd onboard, vil jeg gerne
fremhæve et billigt og godt et, da jeg udfra de valgte
hardware kan se prisen har en stor betydning.
Hercules Game Surround MUSE XL:
<http://makeashorterlink.com/?I18043121>

> Er musen optisk?
> Kuglemus kommer ikke i mit hjem mere.

Tjaa, efter hans system at dømme er han en rigtig
gamer og der slår optiske mus altså ikke til endnu.
De opdaterer simpelthen for langsomt, jeg kender det
bl.a. fra min lillebrors Logitech...

> Hvis det bare er et firewire kort, så køb i stedet
> Soundblaster Audigy til samme pris. Har også
> Firewire (DV) port

Jeg har kun hørt dårligt om SB Audigy og forresten
så er det et TV kort:
<http://makeashorterlink.com/?K61B34B7>

> SHG udtager navnet co-degen - altså som degenereret.
> Det er mere billigt end godt.

Enig og som en anden sagde, find en anden
strømforsyning, evt. en lyddæmpet - se mine tidligere
links.

> Du spurgte om den var fed. Det ligner mere noget der
> skal være super discount.

Super discount er skam så meget sagt, meget af
hardwaren er ganske fornuftig, men billig det er den.

Mvh.
Mikael
- Der også selv går efter prisen når han køber ind!

Fra : Martin S.

Dato : 25-06-02 12:44

> Jeg har kun hørt dårligt om SB Audigy og forresten
> så er det et TV kort:
> <http://makeashorterlink.com/?K61B34B7>

Sludder og vrøvl. Det er et firewirekort uden tvout/tv-in.
http://europe.hercules.com/showpage.php?p=16&b=1&show=2
SB Audigy med firewire vil klart være et godt køb.

Martin

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-06-02 13:39

"Martin S."
<real_warhawk@[removethis]hotmail.com> skrev:

> Sludder og vrøvl. Det er et firewirekort uden tvout/tv-in.
> http://europe.hercules.com/showpage.php?p=16&b=1&show=2
> SB Audigy med firewire vil klart være et godt køb.

Aha, selvfølgelig også dumt at stole blindt på
edbpriser.dk ;)
Det ser nu ikke så dårligt ud, mener bare at have hørt
dårligt omkring dette kort!
<http://makeashorterlink.com/?M1C213121>

Venligst
Mikael

Fra : Jonny Jensen

Dato : 25-06-02 20:17

> SB Audigy med firewire vil klart være et godt køb.

Nej, aldrig.

Det bruger for mange ressourcer, støjforholdene stinker og det resampler
inden lyden kommer ud. Resampling er altid noget skidt. Tomshardware havde
en test på et tidspunkt, hvor de nåede frem til at Audigy ikke var det
fedeste og at SB Live 5.1 faktisk er bedre, til de fleste... Og til de
kræsne anbefalede han Terratec's DMX 6fire 24/96...

Jonny.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-06-02 20:23

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev:

> [...]
> ikke var det fedeste og at SB Live 5.1 faktisk er bedre,
> til de fleste... Og til de kræsne anbefalede han Terratec's

Se det var noget i den stil jeg havde læst et sted, kunne
bare ikke finde et link ;)

/Mikael

Fra : Martin S.

Dato : 25-06-02 21:32

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fedeste og at SB Live 5.1 faktisk er bedre, til de fleste... Og til de
> kræsne anbefalede han Terratec's DMX 6fire 24/96...

Ok., men hvis man læser
http://www6.tomshardware.com/video/01q3/010927/audigy-20.html#conclusion
kan man jo opfatte det anderledes.
Det bruger ikke flere resourcer end live, men marginalt færre. Har nu ikke
læst så meget om støjforhold etc.

Fra : N/A

Dato : 24-06-02 21:17

Fra : Peter Rinder

Dato : 24-06-02 21:17

> drop for gud skyld dette mb , køb et asus a7v333 eller msi epox , bare ike
> det soltek lort

Kan vi ikke få den uddybet lidt?

/Peter

Fra : jensen

Dato : 24-06-02 23:10

"Peter Rinder" <p_rinder@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan vi ikke få den uddybet lidt?

jeg har haft DRV4 og DRV5 og har aldrig oplevet så ustabile mb , der har
også været en masse indlæg om det i dk.edb.hardware.bundkort .

ved oc er det mb intet vær , ja selv hvis man ikke oc.

jensen

Fra : Deaster

Dato : 25-06-02 07:19

"jensen" <rail@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> jeg har haft DRV4 og DRV5 og har aldrig oplevet så ustabile mb , der har
> også været en masse indlæg om det i dk.edb.hardware.bundkort .

Hmm, har efterhånden bygget en 6-8 maskiner med DRV4 kortet, og jeg har
aldrig oplevet så stabile maskiner. De går bare aldrig ned.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-06-02 11:35

"Deaster" <removethis@myrealbox.com> skrev:
> Hmm, har efterhånden bygget en 6-8 maskiner med
> DRV4 kortet, og jeg har aldrig oplevet så stabile
> maskiner. De går bare aldrig ned.

Lige mine ord og forresten tror jeg ikke Thomas skal
overclocke!

/Mikael

Fra : Jonny Jensen

Dato : 25-06-02 11:18

> Soltek SL-75DRV5
> 919,00 (Bundkort)

Har kun hørt godt om det, og prisen er jo helt rigtig, skønt min religion
forbyder mig at købe andet end Asus

> Kingston 256MB PC2100MHz RAM 439,00 (RAM)

Ville nok tage Samsungs DDR333 (PC2700) Det er god kvalitet, og helt nede på
6 ns hvor de fleste andre er 7 eller 7½ ns. Jeg havde 512 MB PC2100 i et
KT266A, skiftede det til 512 MB Samsung og et KT333. Det alene, alt andet
lige gav mig 15-20% mere ydelse i spil...

> GlacialTech Igloo 2310
> 179,00 (CPU køler)

Kender den ikke, hvor meget støjer dne i forhold til en Thermal Take Silent
Viking til 299,-?

> Athlon Palomino 2000+ XP (1666MHz) 1.399,00 (CPU)

Ja, eller den lillebror. Du vil ikke mærke forskellen.

> Seagate Barracuda IV 80 GB
> 1.039,00 (HD)

Udmærkede diske. Driftsikre og støjsvage. Og ret hurtige.

> Samtron 19" Professional & Graphics 96P 2.179,00
> (Monitor)

Ville nok tage en Sony G220 i stedet. Det er skærmen (og mus og tastatur),
som er din kontakt til PC'en. De skal være i orden, efter min mening. Du
bliver ked af en halvdårlig, stor 19", så hellere en på 17" som koster lidt
mere (og er lidt bedre).

> Innovision Geforce 4 TI4400 128MB DDR AGP TV 2.499,00 (Grafikkort)

Ville nok tage enten lillebroderen, Ti4200 til 1800 i stedet, eller tage
skridtet fuldt ud og snuppe et Ti4600... Men er det dit behov, så er det et
godt og hurtigt kort, ingen tvivl om det...

> LiteOn 32x/12x/40x IDE brænder m/ Burnproff, Retail 570,00
(CD-brænder)

Har selv 24x... den er super.

> Altec Lansing AVS200 2-piece 25 Watt PMP 159,00
(Højttalere)

Hvis dete r hvad du behøver, så snup dem Men det er ikke de fedeste til
de spil du sikkert skal spille på dit GeForce 4...

> Microsoft Wireless Desktop
> 495,00 (tastatur og mus)

Kender dem ikke, men ser OK ud...

> Hercules DV Action! DVD Edition 599,00
(DV
> kort)

Nu kan jeg ikke lade være... Skal du bruge DV kortet ville jeg helt klart
skifte Soltek MB'et ud med et Asus A7V333... Det koster ca det samme som DV
kort + soltek, og det var de samme funktioner plus en masse flere. Der er
indbygget Firewire/SD/DV, ASUS C.O.P. som slukker systemet hvis din CPU får
det for varm, og et ret godt lydkort.

> RubyTech 10/100 PCI Netkort 99,00
> (netkort)

Med Realtek Chip? Ganske udmærket til almindelige menneskers forbrug, og det
ruger heller ikke den vilde CPU kraft.

> Codegen Miditower ATX, Model 6005 299,00
(kabinet)

Her vil jeg bare advare om at med dit system, vil strømforsyningen i det
kabinet ikke være god nok. Du har store diske, GF4 og AMD CPU på 1666 MHz.
Det tror jeg ikke dne kan trække. Codegens strømforsyninger er under al
kritik. Hvis du vil have kabinettet, så regn med et par ekstra hundrede
kroner til en strømforsyning, eller gå efter et andet mærke, fx Chieftec,
Enlight eller AOpen, som alle har fortræffelige strømforsyninger.

Jonny.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-06-02 14:44

"Thomas Jensen" <denergodnok@hotmail.com> wrote in message
> Samtron 19" Professional & Graphics 96P 2.179,00

Viewsonic Graphics G90F 2.916,-

Den er lige så flad som en LCD, med CRT-skærmens gode lys.