Adapter?
Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-06-02 00:15

Hvis man har en ældre mac, med alm Appletalk og skal have sine data over
på en nyere maskine, der kun har ethernet, har jeg så forstået det rigtigt
at man ved hjælp af en adpter kan få lavet sin Apptalk om til ethernet. I
så tilfælde skal man vel (selvølgelig) bruge ethernetledning - og hvad
hedder sådan en adapter? Kan det mon købes brugt? Hvor meget er rimeligt
at give for sådan en fætter?

Hilsen hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Jesper

Dato : 24-06-02 01:13

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
>
> ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
> Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Det kaldes for en LocalTalk til Ethernet Bridge. Den kan nok kun købes
brugt, det er efterhånden en halvgammel fætter. Der var en af slagsen på
MacBrugers workshop aktion uden at blive solgt.

Finder du en der vil af med "fætteren" er den nok ikke dyr, men det kan
da godt være det i det hele taget er et problem at finde sådan en idag.

Et alternativ er at brænde en CD fra en extern SCSI brænder og smide ind
i den nye Mac.
--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Fra : Eliasen

Dato : 24-06-02 06:23

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote in message
> [...]
> så tilfælde skal man vel (selvølgelig) bruge ethernetledning - og hvad
> hedder sådan en adapter? Kan det mon købes brugt? Hvor meget er rimeligt

Der er jo selvfølgelig også den mulighed, at der til og med er AUI i din
Mac.
Hvilken model er det? Har du et AUI-stik, kan vi snildt finde ud af noget
med en kuvert med dit navn på. Jeg har fire-fem AUI -> RJ45 adaptere
liggende, og jeg tvivler på, at de alle kommer til at finde anvendelse.

--
Eliasen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-06-02 08:25

eliasen@_remove_mail1.stofanet.dk writes:

> [...]
>med en kuvert med dit navn på. Jeg har fire-fem AUI -> RJ45 adaptere
>liggende, og jeg tvivler på, at de alle kommer til at finde anvendelse.

Det er en iMac af den første slags G3 233 (som jeg også selv har og kan
kigge på)
Og så en performa 6200.
Jeg har selv også en LC475, som jeg kan kigge på)

Hvor sidder det stik på en iMac?
Gider du forklare det lidt nærmere, hvordan man evt. skulle gøre? Men
udskåret i pap!
Så vil jeg være taknemlig
Bedste hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-06-02 09:01

In article <fc.0073fb6b0443c92a0073fb6b0443a70d.443ca17@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Hvor sidder det stik på en iMac?

Det gør det ikke.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-06-02 08:26

spam@supressor.invalid writes:

> [...]
>--
>Jesper.
>EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Ja, det er godt nok, som engangs løsning. Men her er der tale om at et
andet familiemedlem,skal bruge den ánden så det ville være praktisk med
computerne i netværk. Des for uden får vedkommende med jævne mellemrum
disketter fra en PCbruger.
Så derfor. Jeg prøver lige at høre om den stadig findes, den dims

Hilsen Hanne

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-06-02 10:16

newsspam4@mail.edlich.dk writes:

>Det gør det ikke.
>
>--
>MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum!
>http://www.edlich.dk
>Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
>om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
>(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Det ver også derfor jeg spurgte

Hilsen Hanne

Fra : Eliasen

Dato : 24-06-02 14:19

> [...]

I givet fald skulle det nu altså have siddet på din 6200, men det gør det
desværre ikke. Så er det nok bridgeløsningen du skal ud efter.

--
Eliasen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-06-02 14:16

> [...]

> ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
> Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Det hedder en Ethernet to LocalTalk adapter og den er hundedyr (1500
incl. moms) - bruges kun når man ikke kan presse et netværkskort ind
eller har flere enheder der skal på.

I dit tilfælde skal du bruge en Maccon-iLC 10Mbps RJ-45 ethernetkort,
der kan fåes for ca. 1000 kr inkl. moms. Det vil også give dig langt
bedre hastighed, eftersom 10 mbit ethernet er meget hurtigere end
localtalk.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-06-02 14:28

> [...]

> Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Asanté har en adapter ethernet -> localtalk til ca. 1500,-, men det kan
bedre svare sig at sætte et ethernetkort i til ca. 1000,- kr