Pandekager uden æg?
Fra : Annika P

Dato : 23-06-02 09:46

Er det muligt at lave pandekager uden æg??
Hvad gør æggene egentlig i dem?? En type "lim"??

Efter søgning i gruppen fandt jeg denne:

>Subject: Re: Fedtfattige pandekager
>From: "Esben" <sordiahp@hotmail.com>
>Newsgroups: dk.kultur.mad+drikke
>
>Jeg har ikke selv prøvet denne opskrift, men den lyder:
>
>2 pandekager:
>
>55 gr. mel
>½ ts sukker
>3 sp kogende vand
>½ ts olie

Men er der andre muligheder, eller nogle der har prøvet den?
Det skal bruges som madpandekager med en omgang fars
indeni/til/ovenpå - måske lavet i raclettens "skær" - med mindre det
da bliver en sej omgang?

Kunne da være rart om man kunne lave både dessert og madpandekager
uden, da det oftest er æggene der stopper ideen her - for der er
ingen hjemme.

Har nogle af jer prøvet med kanel, kakao eller kokos i dessert-
pandekager?? Har overvejet at lave nogle idag for at smage

--
AnnikaP & Chili
http://annika.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-06-02 10:58

Annika P <newsgroup@annika.dk> writes:

> Er det muligt at lave pandekager uden æg??
> Hvad gør æggene egentlig i dem?? En type "lim"??

Når man får rigtige crepes (det hedde pandekage på fransk) så består
de kun af vand og boghvedemel. Andet ved jeg ikke, men prøv at søg på
google, det plajer at virke.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Annika P

Dato : 23-06-02 20:51

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in
news:u660a1fmh.fsf@trinekc.dk :

> Når man får rigtige crepes (det hedde pandekage på fransk) så
> består de kun af vand og boghvedemel. Andet ved jeg ikke, men
> prøv at søg på google, det plajer at virke.

Synes nu ikke google hjalp ret meget denne gang - selvom jeg er
storbruger af den.
Nå, men fil da lavet nogle "alm" pandekager med hhv.
Almindelige (Karolines med vanille og ingen citron)
*Kokos <- Smagte godt ifølge den anden part i hjemmet
*Kakao <- Smagte fint nok, men går lettere istykker, og er svære at
se når de har fået "nok"
*Kanel <- Det var noget for mig :)
*Chili <- Et "tosset forsøg" eftersom dejen var med sukker og vanille
inden ideen kom - havde der været mere salt og evt. peber i tror jeg
de havde været gode
Majsmel <- Er det bare mig, eller bliver de mere "mættende" og
"tunge" i det??

Så det er nok ikke sidste gang jeg finder på tossestreger i
pandekagerne.

--
AnnikaP & Chili
http://annika.dk

Fra : Susanne

Dato : 25-06-02 21:01

Annika P wrote:

> Er det muligt at lave pandekager uden æg??
> Hvad gør æggene egentlig i dem?? En type "lim"??

Hej Annika

Her er en opskrift på madpandekager uden æg. De smager udmærket - lidt
mere brødagtigt en almindelige pandekager.

500 g hvedemel
120 g majsmel
1/4 tsk salt
6 g gær

Der røres lunkent vand i lidt efter lidt til passende konsistens. Dejen
hæver 8-12 timer.

- Susanne

Fra : Annika P

Dato : 25-06-02 21:21

> Her er en opskrift på madpandekager uden æg. De smager udmærket
> - lidt mere brødagtigt en almindelige pandekager.

> - Susanne

Jamen tak - dem vil jeg prøve næste gang :)
Sjovt der er gær i, men de gør det delvist noget af det som æggene
ville ellers..
og at den så skal hæve i lang tid passer fint her.

Men "passende konsistens" er det flydende som en tyk pandekagedej?

--
AnnikaP & Chili
http://annika.dk

Fra : Susanne

Dato : 28-06-02 22:14

> Men "passende konsistens" er det flydende som en tyk pandekagedej?

Jeg synes, det er nemmest at vende pandekagerne, hvis dejen er lidt tyk.
Der skal i øvrigt ikke fedtstof på panden, så brug en pande med god
teflonbelægning.

- Susanne