Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IXUS V2: Billedskaphed ?
Fra : Thomas Rybak

Dato : 22-06-02 23:14

Hej..

Jeg har fulgt debatten på sider som fx. www.dpreview.com hvor folk beklager
sig over at IXUS v2 tager uskarpe billeder i forhold til sine forgængere.

Jeg stå og overvejer om jeg skal opgradere fra den originale model til den
nye, men gider ikke hvis kvaliteten ligefrem nedsættes

Efter disse http://www.blackrockdesign.co.uk/canonv2/ billeder at dømme er
skarpheden ikke noget at skrive hjem om.

Men jeg vil gerne høre fra nogle af jer som har et v2 og som måske kunne
lægge nogle billeder online eller sende dem til mig så jeg selv kan vurdere
???

Mvh Thomas Rybak

Fra : Psyman

Dato : 22-06-02 23:55

"Thomas Rybak" <rybak@adslhome.dk> wrote in message

> Men jeg vil gerne høre fra nogle af jer som har et v2 og som måske kunne
> lægge nogle billeder online eller sende dem til mig så jeg selv kan
vurdere
> ???

Jeg fik selv et Ixus V2 i fredags, men mangler stadig lidt erfaring i at
bruge det Men her er et par af de første billeder (point & shoot)

http://www.civil.auc.dk/~hw00/ixusv2/

Fra : Thomas Rybak

Dato : 23-06-02 00:56

Gode billeder! Har du flere eksempler ?

Fra : Psyman

Dato : 23-06-02 02:10

"Thomas Rybak" <rybak@adslhome.dk> wrote in message
> Gode billeder! Har du flere eksempler ?

Takker, jeg har lagt 3 stk. mere til deling på samme adresse, der kommer
måske flere til i løbet af den næste uges tid!

Fra : KJA

Dato : 22-06-02 00:14

Jeg (og mit jura-hold) har www.holdj.dk som jeg er webmaster for...
billederne efter d. 16. maj 2002 (og incl denne) er taget med mit Canon Ixus
V2 som jeg fik på dette tidspunkt... bedøm selv og mail mig evt. hvis du vil
have nogen af billederne i større format eller nogen af de billeder jeg tog
til flyshowet i Værløse af fly "on display". Det skal siges at billederne på
www.holdj.dk alle er taget i lettere beruset tilstand og af mange
forskellige "fotografer", men efter min mening tager kameraet særdeles
udmærkede billeder trods denne mangel på kyndige hænder bag linsen

MVH

Kåre

Fra : Jacob Olsen

Dato : 23-06-02 09:14

Billederne er gode, men der der sandelig også mange gode piger. *s*

Fra : Steen F.

Dato : 25-06-02 01:05

> [...]
beklager
> sig over at IXUS v2 tager uskarpe billeder i forhold til sine forgængere.
[snip]

Mener du, at IXUS V2 skulle tage dårligere billeder end IXUS V eller
hvorledes? Jeg vil da gerne vide hvorfor dette skulle være tilfældet (da jeg
har bestilt et V2 og venter på at få det med posten *S*)

Jeg har kigget på http://www.dpreview.com/gallery/canondigitalixusv_samples/
hvor IXUS V tager glimrende billeder efter min opfattelse. Og da V2'eren har
samme teknik som V, så burde billedkvaliteten vel være ens?

MVH
Steen

Fra : Thomas Rybak

Dato : 25-06-02 09:24

Hej

Kig under denne tråd:
http://www.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=2612349

Dér og flere andre steder er der blevet talt om IXUS' billedeskarphed. Det
er derfor jeg har samlet en masse billeder taget med IXUS v2 ind, for at få
selvsyn for sagen. Men det virker nu altså efter min mening som om at
v2'eren tager fint skarpe billeder. Det afhænger nok af om fotografen har en
rolig hånd

Desuden har v2'eren meget bedre farver end den originale IXUS som jeg har...

Mvh Thomas

Fra : Steen F.

Dato : 25-06-02 14:32

"Thomas Rybak" <rybak@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

Hej.

[snip]
>Det afhænger nok af om fotografen har en
> rolig hånd

Ja, det går jeg også ud fra. Kan det anbefales at man anskaffer sig et
stativ ligefrem? Kan man få nogle stativer som ikke fylder alverden?

MVH
Steen

Fra : Thomas Rybak

Dato : 26-06-02 14:09

Hej

Det ødelægger måske lidt ideen ved IXUS' størrelse at skulle slæbe rundt på
et stativ, men jeg har faktisk overvejet det til natfoto mm., og man kan
faktisk få nogle meget små udgaver(www.manfrotto.com). Men IXUS tager fine
billeder uden stativ, og hvis man er perfektionist er det nok ikke det
rigtige kamera at vælge - det skal man vælge pga. størrelsen og kvaliteten!

Fra : emj

Dato : 26-06-02 15:37

Thomas Rybak skrev i <3d19bcd9$0$1496$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Det ødelægger måske lidt ideen ved IXUS' størrelse at skulle slæbe rundt på
>et stativ,

Jeg fik det råd at bruge et lille "håndholdt" stativ. Det viser sig,
at det så er meget lettere at undgå smårystelser, når man trykker på
udløseren eller bruger zoom. Et ministativ (bruges til webcam o.l) har
ben på 10-15 cm og koster fra 85 kr og op. Selv har jeg et lille
KAISER til 85 kr.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Steen F.

Dato : 28-06-02 14:51

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udløseren eller bruger zoom. Et ministativ (bruges til webcam o.l) har
> ben på 10-15 cm og koster fra 85 kr og op. Selv har jeg et lille

Hej.
Hmm beskriv lige dit "håndholdte" stativ. Jeg er ikke lige med her, men det
lyder interessant.
Jeg har selv et ministativ fra Cullmann
http://www.cullmann.com/foto/85BC2125-9F6C-11D4-8F3E-00E07D82C707&lan=de Er
det noget lignende du mener??

Hvis billeder fra et IXUS V2 let bliver slørede fra håndholdte fotos, hvad
kan man så gøre uden at skulle slæbe rundt på et full-size stativ? F.eks.
hvordan skal man stå når man tager et billed? Og skal man bruge begge hænder
eller kun én hånd (det svært med 2 hænder på det lille kamera)? Andre tips?

MVH
Steen

Fra : emj

Dato : 28-06-02 18:27

Steen F. skrev i <afhpjc$28q$1@tux.netsite.dk>:

>Hmm beskriv lige dit "håndholdte" stativ. Jeg er ikke lige med her, men det
>lyder interessant.

Jeg har lige snuppet et billede af stativet, som i virkeligheden er et
lille trebenet stativ til 85 kr.
http://home1.stofanet.dk/emj/fax/
Hilsen emj

Fra : Steen F.

Dato : 28-06-02 22:52

> Jeg har lige snuppet et billede af stativet, som i virkeligheden er et
> lille trebenet stativ til 85 kr.
> http://home1.stofanet.dk/emj/fax/

Okay! Jeg har nemlig også sådan et lille trebenet stativ (bare mindre og af
mærket "Cullmann") men jeg gav sgu 299 kr. tror jeg. Hvor har du købt dit?
Og skulle det være muligt at stå roligere med kameraet på den måde?

MVH
Steen

Fra : emj

Dato : 29-06-02 01:32

Steen F. skrev i <afilqk$r19$1@tux.netsite.dk>:

>Okay! Jeg har nemlig også sådan et lille trebenet stativ (bare mindre og af
>mærket "Cullmann") men jeg gav sgu 299 kr. tror jeg. Hvor har du købt dit?

Photo Team

>Og skulle det være muligt at stå roligere med kameraet på den måde?

Prøv da med dit eget lille cullmann. Det er virkelig meget meget
lettere. Jeg bruger det faktisk altid.
Hilsen emj

Fra : Steen F.

Dato : 29-06-02 02:44

> Prøv da med dit eget lille cullmann. Det er virkelig meget meget
> lettere. Jeg bruger det faktisk altid.

Okay det vil jeg da prøve - altså når jeg får mit IXUS V2 med posten. Jeg
går og venter på det - det var jo udsolgt da jeg bestilte det i Tyskland.
Men jeg ville bare gerne være forberedt med stativet og alt sammen, når det
engang dukker op (i starten af juli forhåbenligt).

MVH
Steen