Sporhunde
Fra : Katrine Nederby

Dato : 22-06-02 20:29

Hej med jer.

Jeg befinder mig normalt mest på katte-ng'en, men er glad for dyr generelt,
så jeg smug-læser også lidt her hos jer
Jeg ved dog ikke så forfærdeligt meget om hunde, så tilgiv mig, hvis jeg nu
kommer til at spørge dumt...

Jeg har lige set "Hunde på job" på DR1, og der fulgte man en blodhund (i
USA), som var blevet specialtrænet til at spore forsvundne kæledyr.
Er der hold i historien og kunne man forestille sig noget lignende
herhjemme? Jeg vil da umiddelbart tro, at mange mennesker gerne vil betale
for en sådan service, hvis uheldet er ude og deres kæledyr forsvinder.

Så vidt jeg kan forstå afholdes der sporingskonkurrencer herhjemme, men kan
hundenes færdigheder også bruges i praksis eller er det mest for sjov? -Og
har vi hundeførere, der ville være i stand til at optræne hunde til også at
spore kæledyr?

Mange hilsner
Katrine

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-06-02 20:58

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> writes:

> [...]
> har vi hundeførere, der ville være i stand til at optræne hunde til også at

Jeg så en udsendelse om en hund som kunne opspore kviksølv. Jeg tror
at hunde kan trænes op til at kunne snuse sig frem til næsten hvad som
helst der lugter. Vi ved at de kan finde narkotika, bomber, mennesker,
efterladte/tabte genstande, anskudte dyr og en masse andet, så jeg
tror sagtens en trænet hund kan finde et forsvundet kæledyr.

Problemet er vel snarere at man ofte vil komme for sent. Hvis det
forsvundne dyr er kommet langt væk og har krydset sit eget spor flere
gange er det måske forvirrende for hunden. Et regnvejr kan så vidt jeg
ved også ødelægge meget.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : kineseren

Dato : 23-06-02 10:04

Hunden kan finde alt det er kun et spørgsmål om træning. Vi har været ude at
finde en hund der var blevet væk, den havde bidt snoren over og var løbet
væk, vi fandt den lille hund der sad fast i snoren i tranum klitplantage

hilsen kineseren

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 23-06-02 10:21

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
> forsvundne dyr er kommet langt væk og har krydset sit eget spor flere
> gange er det måske forvirrende for hunden. Et regnvejr kan så vidt jeg

Vi træner schweiss med vores beagler, hvilket de elsker. Min erfaring herfra
er at et let regnvejr forstærker duftene. Når det har regnet synes de fleste
mennesker jo også at der dufter helt anderledes.
Hunde har den evne at de kan dufte hvor lang tid et spor har ligget. Dygtige
schweisshunde kan derfor sagtens udrede et spor selv om det krydser sig selv
flere gange.

Mange hilsner
-Benedikte.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 23-06-02 11:44

Hej Gruppe

At et spor krydser sig selv er ikke noget problem. Hunden kan man sin næse
skelne mellem alderen på to spor, og således også lugte sig frem til hviken vej
sporet går. Det kan i hvert fald tydeligt se på min moders hund som hver morgen
skal ned i bunden af haven for at lugte til rævens spor og man kan på hundens
adfærd tydeligt se om ræven er gået den ene eller den anden vej.

Mvh
Kim

Fra : Malle-brok

Dato : 23-06-02 20:43

Hej Katrine.

> Er der hold i historien

Formentlig - JA
___

> kunne man forestille sig noget
> lignende herhjemme?

I princippet - JA
___

> Så vidt jeg kan forstå afholdes
> der sporingskonkurrencer
> herhjemme, men kan hundenes
> færdigheder også bruges i praksis
> eller er det mest for sjov?

Her i DK afholdes der ganske rigtig mange prøver hvor sporsøg indgår.
Personligt kender jeg kun til konkurrencer, hvor formålet er at følge en
menneskefært, og her findes der flere forskellige programmer hvor sporsøg
indgår.

Målet for en del af disse konkurrencer afviger en del - nogle går der en
dommer med, og her bedømmes hundens måde at søge sporet på meget nøje -
andre konkurrencer er der ikke nogen dommer med, og her gives der point
efter hvor mange genstande hund og hundefører kommer tilbage med ... og OM
de overhovedet kommer tilbage *GGGG* (disse spor kan være op til 2 km lange
igennem skov/klipper/gennem vandhuller osv.).

For de fleste der deltager i disse prøver, er det kun for sjov og for
konkurrencens skyld ... men nogle af hundene ville sagtens kunne bruges i
praksis også.
___

> har vi hundeførere, der ville være i
> stand til at optræne hunde til også at
> spore kæledyr?

Formentlig - JA

Spørgsmålet er så bare om der er nogle hundeførere der har interesse for at
uddanne sådanne hunde, og hvor stort behovet er ???

Hilsen
Carina
- sporfreak

- - -
Redningshunde i Aalborg:
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Min hund:
http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

Fra : Katrine Nederby

Dato : 24-06-02 00:50

Hej Carina og i andre.

Tak for jeres besvarelser. Så blev jeg lidt klogere

Men nu har jeg så et lille tillægs-spørgsmål: Ved nogen af jer, hvornår et
spor bliver "forældet"? Jeg kan selvfølgelig godt regne ud, at det må
afhænge en del af forholdene, men har i nogle ca. tal (timer, døgn)?

Jeg ved ikke, om der er noget særligt behov for kæledyrs-sporing i DK, men
jeg ville ikke selv være bleg for at benytte mig af muligheden, hvis den
fandtes, og jeg mistede et kæledyr. Men det er måske bare mig...? Om man
overhovedet kan benytte sig af hunde til opgaven afhænger vel i sidste ende
også af, hvornår man er parat til at tilkalde assistance (og gribe til
tegnebogen). -Derfor spørgsmålet

Mange hilsner
Katrine

Fra : Søren Houlberg

Dato : 24-06-02 10:35

Kære Katrine!

Jeg træner hund i Politihundeforeningen og her regner vi med, at et spor
bliver forældet efter ca. 1 døgn.
Dog skal det lige tilføjes, at de ID-hunde der findes (hunde derkan
identificere mennesker udfra deres fært) kan snuse sig til fært på et
jernrør efter 6 år (længere er forsøget ikke) med jern skulle også være et
af de stoffer fært bedst hænger i.

Hvis du mister noget så prøv (hurtigst muligt) at kontakte din lokale
politihundeforening jeg er sikker på, at de vil elske at hjælpe dig, og
måske finder de din ting.

For mig at se er det største problem hvis man sætter en hund på sporet af en
kat at katten vil blive panisk over at blive "forfulgt" af en hund og derfor
"dør af skræk".

Ingen spørgsmål er dumme.....

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Katrine Nederby

Dato : 29-06-02 12:11

Hej Mette Sofie

> Hvis du mister noget så prøv (hurtigst muligt) at kontakte din lokale
> politihundeforening jeg er sikker på, at de vil elske at hjælpe dig, og
> måske finder de din ting.

Tak for rådet

> [...]
en
> kat at katten vil blive panisk over at blive "forfulgt" af en hund og

Høh, den tanke havde jeg slet ikke tænkt, man du har selvfølgelig ret

Mange hilsner
Katrine

Fra : Malle-brok

Dato : 27-06-02 23:05

Hej igen

> Jeg ved ikke, om der er noget særligt
> [...]

Jeg har nok udtrykt mig uklart .

Ordet "behov" skulle ikke opfattes som om der kun var et få-tal der ville
betale for at få deres kæledyr tilbage - faktisk tror jeg der er ret mange
der vil betale for det (se bare opslag i Brugsen mv.), hvor der ofte
tilbydes en dusør til dem der finder familiens kæledyr ... skulle min bette
vovse blive væk en dag, ville jeg da også gerne betale for at få den tilbage
.

Mht. ordet "behov", så mente jeg hvor mange kæledyr der bliver væk, hvor en
hund vil have en reel chance for at finde dyret igen. Da ejeren af kæledyret
skal vide nogenlunde præcist hvor og hvornår dyret er forsvundet, og der
også sættes krav til sporets alder og antal krydsende spor, tror jeg det vil
være begrænset med succeshistorie her i DK ... - et lille skilt i
halsbåndet samt tatovering/chip-mærkning er og bliver nok det bedste ...

I øvrigt er det sådan, at de fleste af os hunde-trænings-freaks synes det er
sjovt at få lov til at bruge vores hunde i praksis, og de gange jeg har
været ude at søge efter forsvundne ting (mobiltelefoner, punge, nøgler og
lignende) har jeg ikke fået mere end det har kostet i benzin ... men vovsen
og jeg har da så også fået en hyggelig gang træning .

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Katrine Nederby

Dato : 29-06-02 12:07

Hej Carina.

> [...]
> være begrænset med succeshistorie her i DK ... - et lille skilt i
> halsbåndet samt tatovering/chip-mærkning er og bliver nok det bedste ...

Det har du nok ret i. Jeg har selv indekatte (alle er øretatoverede), så jeg
ville ret hurtigt opdage, hvis een af dem forsvandt. Og ville derfor også
kunne handle det hurtigere. Men med fritgående katte er det en anden sag. De
skal nok være væk en del timer, før ejeren tænker tanken, at katten er
forsvundet, og så kan det være for sent at sætte en hund på sporet. Men jeg
har prøvet et par gange, at en fritgående kat forsvandt og aldrig dukkede op
igen, og man føler sig ret magtesløs. -Også selvom katten er mærket; Man er
jo afhængig af, at andre "gider" reagere på en omstrjfende kat.

> [...]
vovsen
> og jeg har da så også fået en hyggelig gang træning .

He he, det skal jeg huske, hvis jeg mister noget

Tak for dit svar

Katrine