Hjælp søges....
Fra : L.B. Hansen

Dato : 22-06-02 11:39

Hej

Jeg vil høre om nogen her i gruppen har erfaringer med at lave "foto-CDér",
når man er i besiddelse af mange billeder f.eks. af hele byer og gerne vil
brænde dem ud på en CD. Hvilke programmer findes der evt. til dette formål
??. Det skulle gerne indeholde et register hvor man kan skrive en forklaring
evt. vedhæfte en lydfil til de forskellige bileder og samtidig kunne
"bruges" på enhver PC uden de store forudsætnnger til programmer.

Håber nogen kan hjælpe.

Hilsen Lars

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 22-06-02 11:52

"L.B. Hansen" wrote:

> [...]
> evt. vedhæfte en lydfil til de forskellige bileder og samtidig kunne
> "bruges" på enhver PC uden de store forudsætnnger til programmer.

Jeg vil foreslå ganske almindelig html. Det kan laves f.eks. med Netscape,
Microsoft Word og mange andre programmer.

Hvis det skal køre under alle systemer skal du 1) undgå 'æ', 'ø', 'å' (og andre
ikke ascii-tegn) i filnavne samt 2) være opmærksom på at f.eks. Unix-systemer
skelner mellem store og små bogstaver i filnavne.

For Windows-brugere kan du lave CD'en sådan at browseren (typisk IE explorer)
automatisk starter, når CD'en sættes i. Hvis browseren skal starter med at vise
en fil, der hedder index.html og ligger øverst oppe i roden på CD'en, skal du:

1) lave en tekstfil i roden med navn AUTORUN.INF med indholdet

[autorun]
OPEN=ShelExec "start, index.html"
[autorun.x86]
OPEN=ShelExec "start, index.html"

samt

2) anskaffe det lille program ShelExec.exe og kopiere det til roden af CD'en.
Hvis du i forvejen har en CD, der "starter selv", kan du kopiere ShelExec.exe
derfra.

mvh
Tom Brøndsted

Fra : Niels Jordan Anderse~

Dato : 22-06-02 16:55

Hej,

L.B. Hansen wrote:
> Hej
>
> Jeg vil høre om nogen her i gruppen har erfaringer med at lave "foto-CDér",
[cut]

Hvis jeg var dig ville jeg undersøge hvordan man laver VCD'er (se evt.
www.vcdhelp.com). Jeg kan lige kort fortælle hvad en VCD er (ikke at
jeg har så meget forstand på det...):

En VCD er et format der er ret udbredt i Asien og det kan afspilles på
de fleste computere der kan afspille DVD'er og desuden kan det afspilles
på de fleste DVDafspillere man kan købe og sætte til fjernsynet!!!

Normalt bruges vcd mest til film men det kan vist også bruges til
billeder.

Det skal lige siges at jeg ikke ved ret meget om VCD'er men jeg synes
det kan være spændende hvis man kan se sine billeder direkte på et
fjernsyn tilsluttet en DVD-afspiller... Så det var blot et forslag til
noget du kunne lege lidt med!

Niels

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 22-06-02 18:28

Niels Jordan Andersen skrev :
> [...]
> det kan være spændende hvis man kan se sine billeder direkte på et
> fjernsyn tilsluttet en DVD-afspiller... Så det var blot et forslag til

De fleste DVD-spillere kan sagtens "afspille" normale billedformater (som
*.jpg og *.bmp) - dvs. man brænder en normal CD med alle billedfilerne. Når
man herefter afspiller CD-en på DVD-en bliver den vist som et diasshow.
På min DVD (til 1000 kr) kan jeg dog ikke springe rundt mellem billederne.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 22-06-02 17:09

Lars skrev :
> [...]
> evt. vedhæfte en lydfil til de forskellige bileder og samtidig kunne
> "bruges" på enhver PC uden de store forudsætnnger til programmer.

Det allernemmeste er selvfølgelig bare at kopiere alle billedfilerne over på
CD-en - evt. ordne dem i mapper og undermapper.
Registret kan så laves i en word- eller wordperfect-fil.
Hvis det skal være smart, benytter man sig af hyperlink- funktionen til et
direkte link til hver billede - et klik på "Moster Anna" og billedet af
moster Anna åbnes automatisk.
I word bruges : Indsæt og Hyperlink

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-06-02 18:29

"L.B. Hansen" <lars_bo@mail.tele.dk> skrev Sat, 22 Jun 2002 12:39:01
+0200

> [...]
>brænde dem ud på en CD. Hvilke programmer findes der evt. til dette formål

De fleste billedvisningsprogrammer som feks. ACDsee og IrfanView kan
lave Slideshows.(IrfanView er gratis, men ACDsee er bedre og hurtigere).

Se feks:
http://www.acdsystems.com/English/Products/index.htm
http://irfanview.com.

>??. Det skulle gerne indeholde et register hvor man kan skrive en forklaring
>evt. vedhæfte en lydfil til de forskellige bileder og samtidig kunne

Det bedste ville måske være en oversigt i html format, med links til de
enkelte billeder. Et program som feks. ThumbsPlus kan, udover en masse
andre spændende ting, automatisk indexere hele kataloger af billeder og
generere html sider med Thumbnails mv..

Se: http://www.cerious.com/thumbsplus.shtml

--
mvh, A:\Feldborg