ideer til nye kartofler
Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 22-06-02 11:41

Jeg står og mangler forslag til, hvordan man kan servere nye kartofler. Smør
og persille går ikke, da kæresten ikke må spise mættet fedt, og jeg kan ikke
lide tunge saucer som bearnaise ol.
Kan man ikke marinere de nye kogte kartofler? Evt spise dem som en slags
varm kartoffelsalat..?
Ideer modtages med kyshånd, da vores seneste forsøg med canarisk mocho
overdøvede de fine nye kartofler en del, hvilket var synd.
Mvh. Gitte

Fra : netper

Dato : 22-06-02 12:34

"Gitte Jæger Lock" skrev d. 22-06-02 11:41 dette indlæg :
> [...]
> Ideer modtages med kyshånd, da vores seneste forsøg med canarisk mocho
> overdøvede de fine nye kartofler en del, hvilket var synd.

Hej gitte

Her er et forslag

Marinerede kartofler

Ingredienser til 10 personer

2 kg. nye kartofler
1½ liter vand
1½ tsk. groft salt
1 spsk. herbes de provence (fransk krydderiblanding)
1½ dl. kogende vand
2½ spsk. dijonsennep
4 spsk. hvidvinseddike
½ dl. olivenolie
1½ tsk. fint salt
friskkværnet peber
3/4 dl. kapers uden lage

Skrab kartoflerne og skær evt. de største i mindre stykker. Kog dem i
vand tilsat salt ved svag varme og under låg i ca. 12 min. Hæld vandet
fra kartoflerne og damp dem tørre.

Rør herbes de provence og kogende vand sammen i en stor skål, og lad det
trække i ca. 1 min. Rør derefter resten af ingredienserne i. Vend
kartoflerne i marinaden. Stil dem tildækket i køleskabet i mindst 1
time. Vend 1-2 gange i kartoflerne. Smag til.

Se mange flere forslag på kartofler på
http://www.dk-kogebogen.dk/katagorier.php?dyrdel=974

Med venlig hilsen
Per Klausen

http://www.kandu.dk/

Fra : kim rasmussen

Dato : 22-06-02 12:33

"Gitte Jæger Lock" <gjlo98@hum.auc.dk> wrote in message
> [...]
> Ideer modtages med kyshånd, da vores seneste forsøg med canarisk mocho
> overdøvede de fine nye kartofler en del, hvilket var synd.

Salaten
600 gr nye kartofler
250 gr grønne asparges
200 gr sukkerærter
12-15 sherrytomater
1 rødt salatløg

Dressing
1 dl hakkede friske krydderurter ( basilikum, oregano, bredbladet
persille )
2 fed hvidløg
2 spsk pinjekerner
1 tsk salt
1 knsp cayennepeber
1/2 dl olivenolie
1/2 dl vand

Tilberedning
Børst kartoflerne rene i vand. Kog dem i letsaltet vand i 6-8
minutter, køl dem ned og skær i mindre stykker. Skyl sukkerærterne og kog
dem i letsaltet vand i 3-4 minutter, køl dem ned og lad dem dryppe sig
tørre. Skold og halver tomaterne, hak rødløgene og skær kartoflerne i
skiver. Bland kartofler , sukkerærter, tomater og rødløg i et stort fad.
Bland krydderurter, hvidløg, pinjekerner, salt og cayennepeber og tilsæt
olie og vand, lidt af gangen. Hæld dressingen over salaten.

mvh kim

begin 666 transparent.gif
K1TE&.#EA`0`!`/ ``````/___R'Y! $```$`+ `````!``$```("3 $`.P``
`
end

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-06-02 12:49

"Gitte Jæger Lock" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ideer modtages med kyshånd, da vores seneste forsøg med canarisk mocho
> overdøvede de fine nye kartofler en del, hvilket var synd.

Varm kartoffelsalat er en glimrende spise ...

Men hvis det skal gå lidt stærkt, kan du gøre sådan her:

Olivenolie (hvis kæresten må spise en smule af det ... ellers brug lidt mere
citron og spæd op med vand eller evt lidt hvidvin) hældes i en gryde sammen
med citrosaft plus evt lidt af citronskalden revet ... et laurbærblad og en
smule koriander ... varm det op og hæld det ud over kartoflerne ...
alternativt: hæld de kogte kartofler ned i olien og citron og lad det små
koge i et par minutter. Stil det i køleskabet og spis det koldt ... drys
evt. persille eller purløg eller dild over (i begge varanter)

velbekomme.
ps: Marinaden er også god til champingon ...

ras

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 22-06-02 19:50

Tusind tak for svarene! Der er lidt at vælge imellem, og det lyder lækkert
det hele
Mvh. Gitte

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 22-06-02 15:05

Hvorfor ikke bare koge knoldene med en kost dild og så servere dem med
enelleranden politisk korrekt gang pladder eller endnu bedre on the rocks?

vh/Torben

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 22-06-02 19:46

"Torben Abilgaard" <toa@fjernmigbt.dk> wrote in message
> Hvorfor ikke bare koge knoldene med en kost dild og så servere dem med
> enelleranden politisk korrekt gang pladder eller endnu bedre on the rocks?
>
> vh/Torben

Ja, ...
Hvorfor ikke bare læne sig mavesur tilbage i den firehjulstrukne gryde,
lægge de flødestuvede åreknuder overkors og nægte at ændre ved sine vaner,
mens man med fingeren i navlen appellerer til den enkeltes hellige og
ukrænkelige frihed til at æde sig ihjel ... alt det mavesåret lyster! Er det
forargelse på bearnaisesaucens vegne eller pissede katten på din ymer i
morges?
Hvis man har haft blodpropper i familien, som følge af arveligt betingede
kolesterolproblemer, så glider disse fedtforskrækkede tider nok lettere
ind - især hvis man pludselig selv - trods idealvægt - har stået med et
tocifret kolesteroltal. Hvad bearnaisen angår, så handler det om smag og
behag (det er der vel ikke megen politik i).
Jeg ignorerer skam også hensynsfuldt andre indlæg, som repræsenterer en
anden holdning en min .... mon ikke du uden urimeligt store lidelser kan
gøre det samme?
th/ Gitte

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 23-06-02 22:31

> [...]
> Jeg ignorerer skam også hensynsfuldt andre indlæg, som repræsenterer en
> anden holdning en min .... mon ikke du uden urimeligt store lidelser kan

Øeh... ?

Jeg synes bare, de smager bedst uden sovs. On the rocks.

Torben

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 23-06-02 23:10

> Øeh... ?
>
> Jeg synes bare, de smager bedst uden sovs. On the rocks.
>
> Torben

Derfor det med den "politiske pladder"?? Var dit indlæg ikke ment som en
nedladende ironiseren over "fedtforskrækkelse"?
Ja, hvis jeg har misforstået dig, så må du meget undskylde, umiddelbart har
jeg bare svært ved ikke at forstå dit indlæg således. Men du har jo
garanteret også forstået på mit sure opstød ovenfor, hvorfor jeg så mig sur
på dit indlæg...
Gitte

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 24-06-02 00:57

> [...]
> jeg bare svært ved ikke at forstå dit indlæg således. Men du har jo
> garanteret også forstået på mit sure opstød ovenfor, hvorfor jeg så mig

Pladder = dyppelse, sovs, smørelse, adhesionsmiddel.....
Politisk korrekt = fedtfattigt, økologisk, elbesparende ....

Politisk korrekt pladder er følgelig en Arne Astrup sovs eller lignende.

Jeg mener stadig, at nye kartofler smager bedst uden pladder. Kogt med en
kost dild. Næsten politisk korrekt.

Torben

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 24-06-02 10:03

Tørøøø, jammen så en undskyldning til dig herfra ... jeg tror dog nok
jeg foretrækker at smage de andre opskrifter, dildkosten er lige fedtfattig
nok for min smag. Lidt "pladder" må der til ....
Gitte

Fra : WebWoman

Dato : 24-06-02 23:10

> [...]
fedtfattig
> nok for min smag. Lidt "pladder" må der til ....

Jeg har det på samme måde. Pladder skal der til, når det er nye kartofler.
Og smør er noget af det bedste "pladder" til formålet. Og så lige en nyrøget
fed makrel eller en sild ved siden af - mums!

Men når de i min kantine serverer fedtsejlende biksemad med fed
pulverbernaise, er jeg en af de forskrækkede, der ikke kan se charmen i
fedtet *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Thomas Hjort

Dato : 23-06-02 21:37

> [...]
> Jeg ignorerer skam også hensynsfuldt andre indlæg, som repræsenterer en
> anden holdning en min .... mon ikke du uden urimeligt store lidelser kan

Det var godtnok meget du kunne få ud af én bemærkning. Har du overvejet
terapi?

Thomas

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 23-06-02 23:23

Ja, jeg havde jo nok gjort klogere i at ignorere indlægget i første omgang,
jeg ved det godt ... sorry! Jeg har lært af det og derfor vil jeg også
blot lade din bemærkning om terapi tale for sig selv. Ingen yderligere
kommenater.
Gitte

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 26-06-02 13:09

HA! Det var eddermaneme hammergodt svaret, Gitte!

Dog tror jeg nu ikke, at Torben mener det så slemt, han spiller bare
smart i sit ordvalg.

Selv er jeg vild med nykogte kartofler med skræl, overdrysset med groft
salt - og intet smeltet smør til mig, tak. Det smager afskyeligt.
Tilbehøret kunne så være lidt blandede letkogte grøntsager (babymajs,
ærter, gulerødder, slikærter osv osv) som kunne være det "politisk
korrekte pladder".

Brug altid de mindste nye kartofler, der er mest smag i.

God appetit!

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 26-06-02 13:52

Takker ... jeg tror dog jeg overreagerede ... en irriterende egenskab, der
ikke sådan er til at slippe af med
Men, netop det der, har vi netop diskuteret ... hvorfor smager de små
grønsager bedst? Er det fordi de store indeholder mere vand?? Mon du eller
andre ligger inde med svaret? Jeg undrer mig nemlig en del.....
Gitte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-06-02 14:47

"Gitte Jæger Lock" <gjlo98@hum.auc.dk> writes:

> Takker ... jeg tror dog jeg overreagerede ... en irriterende egenskab, der
> ikke sådan er til at slippe af med

Det kender jeg ALT for godt!

> Men, netop det der, har vi netop diskuteret ... hvorfor smager de små
> grønsager bedst? Er det fordi de store indeholder mere vand?? Mon du eller
> andre ligger inde med svaret? Jeg undrer mig nemlig en del.....

Min teori er den samme som at eksimoer er mindre og tættere end
masaier, nemlig overfladen i forhold til indholdet. Kunne det ikke
tænkes at smagen sidder i skallen, så der er forholdsvis mere skal
pr. kartoffel jo mindre de bliver?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : WebWoman

Dato : 26-06-02 17:00

> Min teori er den samme som at eksimoer er mindre og tættere end
> masaier, nemlig overfladen i forhold til indholdet.

Smager eksimoer (??? *G*) så bedre end masaier *LOL*

Mvh. Lisbeth

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-06-02 17:15

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Smager eksimoer (??? *G*) så bedre end masaier *LOL*

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men eskimoer og negerkys er
særdeles godt. :)

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 27-06-02 11:45

Jeg har en fornemmelse af, at de små grøntsager smager af mere fordi
mængden af smag i grøntsagen ikke øges, når den vokser...???

Eller måske fordi de små grøntsager er mere friske.