bruger-kontrol i OS X
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 22-06-02 10:02

Jeg er ved at konfigurere en iMac der skal stå på en skole. De har i
forvejen en række iMacs der kører OS 9.2 med brugerkreds installeret. Her
har eleverne så begrænset adgang - og kan hverken komme til kontrolpaneler
og andre systemdele.

Men hvordan kan jeg gøre det i OS X? Jeg har oprettet en bruger "elev", men
der er ikke ret mange muligheder (hvis nogen overhovedet?!) for at kunne
bestemme hvad "elev" har adgang til - og ikke har adgang til, f.eks. system
indstillinger.

Altså: hvad er mulighederne i OS X for at kunne lave et 'begrænset miljø'
til "elev"?!

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 11:33

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> writes:

> [...]
> indstillinger.
>
> Altså: hvad er mulighederne i OS X for at kunne lave et 'begrænset miljø'

Hvis du undlader at give dem adminstrator rettigheder, kan de /kun/ aendre
indstillinger og dokumenter der vedroerer deres egen home mappe. Alle
andre aendringer kraever et adminstartor brugernavn + tilhoerende
password.(den lille noeglering).

Hvis du ikke vil have at de skal kunne se dokumenter i hinandes home
mapper skal du aendre bruger rettigheder paa deres mapper.

NB. Har du overvejet at lade en af maskinerne agere netinfo server? - Ad
den vej kan du distriburere brugere oprettet paa denne ene maskine over
hele netvaerket.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 22-06-02 11:57

On 22/06/02 12:33, in article m2n0tnk3gt.fsf@reippuert.dk, "Morten Reippuert
Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> indstillinger og dokumenter der vedroerer deres egen home mappe. Alle
> andre aendringer kraever et adminstartor brugernavn + tilhoerende

Ok. Jamen det er fint nok. Det er dog lidt ærgerligt man ikke kan gå ind og
nægte dem adgang til f.eks. system indstillinger. De piller utroligt meget!

Morten - du har en svær opgave foran dig som kommende lærer

> Hvis du ikke vil have at de skal kunne se dokumenter i hinandes home
> mapper skal du aendre bruger rettigheder paa deres mapper.

Ok.

> NB. Har du overvejet at lade en af maskinerne agere netinfo server? - Ad
> den vej kan du distriburere brugere oprettet paa denne ene maskine over
> hele netvaerket.

Ja - det er rigtig smart man kan det. Men de har kun et fælles username og
password - så der er kun to brugere (admin + elev).

Men gider du uddybe nærmere hvordan det fungerer?

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 22-06-02 12:07

On 22/06/02 12:56, in article B93A2492.8F07%jmfink@mac.com, "Jesper
Møller-Fink" <jmfink@mac.com> wrote:

> Ok. Jamen det er fint nok. Det er dog lidt ærgerligt man ikke kan gå ind og
> nægte dem adgang til f.eks. system indstillinger. De piller utroligt meget!

Og lige et tillægsspørgsmål: kan man forhindre dem i at få adgang til
programmer? Kan jeg f.eks. placere programmer i admin's home mappe?

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 13:07

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> writes:

> Og lige et tillægsspørgsmål: kan man forhindre dem i at få adgang til
> programmer? Kan jeg f.eks. placere programmer i admin's home mappe?

Ja, dvs. for at vaere helt sikker er du noed til ogsaa at aendre
rettigheder paa de programmer saaledes at den gruppe som brugerne
tilhoerer ikke kan eksekvere dem med eks. "open -a program.app" eller ved
et andet program starter programmet.

Mht. til installtion af af tredieparts programmer kan du ogsaa noejes med
at installere dem paa serveren og distribuere dem til de oevrige
maskiner der mountet paa netinfodomaine, saaledes at de findes i
/Network/Applications (i know, nu bliver det langhaaret)

Der har lidt problmer med danske tegn efter at have opgraderet til gnus
5.8.8 i Emacs-on-aqua, der er ingen problemer med den 5.88 jeg har
opgraderet i Apples emacs installation

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 22-06-02 15:38

On 22/06/02 14:06, in article m2fzzfo6uf.fsf@reippuert.dk, "Morten Reippuert
> [...]

> rettigheder paa de programmer saaledes at den gruppe som brugerne
> tilhoerer ikke kan eksekvere dem med eks. "open -a program.app" eller ved

Øh...?!?! Hvad i hulen er "open -a program.app"? :-|

> [...]
> maskiner der mountet paa netinfodomaine, saaledes at de findes i
> /Network/Applications (i know, nu bliver det langhaaret)

Jeg tror jeg skal kræve en lønforhøjelse...

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 16:21

> Øh...?!?! Hvad i hulen er "open -a program.app"? :-|

Aaben en tyerminal og skriv "open -a TextEdit.app"

> Jeg tror jeg skal kræve en lønforhøjelse...

I givet fald gaar jeg ud fra at det drypper lidt paa degnen - denne er
nemlig lidt lun paa en eMac

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 22-06-02 16:32

On 22/06/02 17:20, in article m2u1nvcpbw.fsf@reippuert.dk, "Morten Reippuert
Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Aaben en tyerminal og skriv "open -a TextEdit.app"

oha - men det er nok de færreste der forstår det

> I givet fald gaar jeg ud fra at det drypper lidt paa degnen - denne er
> nemlig lidt lun paa en eMac

Hehe - jeg kan da fortælle dig hvordan det føles at gøre ovenstående på en
eMac... Jeg skal konfigurere en i løbet af sommeren - regner med den bliver
leveret i næste uge (det kan selvfølgelig gøres hurtigere, men jeg foreslog
at det var en god idé at lade eMac'en stå hos mig i sommerferien)

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 17:05

> oha - men det er nok de færreste der forstår det

Hjaelper det hvis jeg i stedet skriver "terminal"?

Spoeg til side, pointen er at du ikke kan fjerne brugerens mulighed for
at starte eks. Acrobat4ved at flytte programmet uden ogsaa at aendre
eksekverings rettighederne til det - hvis Acrobat er angivet som helper
for PDF filer i IE, vil programmet blive startet naar eleven henter en
PDF - ogsaa selv om du matte flytte det til /Users/jfink/Applications.

> [...]
> leveret i næste uge (det kan selvfølgelig gøres hurtigere, men jeg foreslog
> at det var en god idé at lade eMac'en stå hos mig i sommerferien)

Perfekt saa kan jeg faa en foerstehaands beretning om hvorvidt eMac'en
paa trods af blaeseren er stoejsvag eller ej

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 23-06-02 11:26

On 22/06/02 18:05, in article m2hejvcn98.fsf@reippuert.dk, "Morten Reippuert

> Hjaelper det hvis jeg i stedet skriver "terminal"?

tja...

> [...]
> for PDF filer i IE, vil programmet blive startet naar eleven henter en
> PDF - ogsaa selv om du matte flytte det til /Users/jfink/Applications.

ok - jeg har fundet ud af flytte programmer som eleverne ikke skal have
adgang til - det næste store (!?) problem er så at fratage dem muligheden
for at kunne ændre deres password. Lader det sig gøre? Evt. i Netinfo
manager?

> Perfekt saa kan jeg faa en foerstehaands beretning om hvorvidt eMac'en
> paa trods af blaeseren er stoejsvag eller ej

selvfølgelig!

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-02 11:43

> [...]

> adgang til - det næste store (!?) problem er så at fratage dem muligheden
> for at kunne ændre deres password. Lader det sig gøre? Evt. i Netinfo

Ja, men jeg ved ikke hvordan (har aldrig laest Apples
understanding_netinfo.pdf)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 12:34

> Ok. Jamen det er fint nok. Det er dog lidt ærgerligt man ikke kan gå ind og
> nægte dem adgang til f.eks. system indstillinger. De piller utroligt meget!

Jammen de kan /kun/ pille ved deres egne indstillinger! _ Alternativt
kan du eksperimentere med at naegte den gruppe de tilhoerer adgang til
at eksekvere System Preferences.app. (jeg ved ikke om det vil virke)

> Morten - du har en svær opgave foran dig som kommende lærer

Hvis jeg kan haandtere dig kan jeg vel ogsaa klare et par moegunger

> Ja - det er rigtig smart man kan det. Men de har kun et fælles username og
> password - så der er kun to brugere (admin + elev).
>
> Men gider du uddybe nærmere hvordan det fungerer?

hmm, det kraever at jeg eksperimenter og laeser lidt, men ideen er at
man lader en maskine vaere server og mounter de oevrige maskiner under
dennes netinfo domaine.

Her er et forslag til lidt aften laesning:

<http://apple.com/macosx/server/understandingusingnetinfo.pdf>

Og her er et fornuftigt vaerktoej:

<http://www.macosxhints.com/dlfiles/macosxhints.src.sit.hqx>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-06-02 18:54

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> writes:

> Ok. Jamen det er fint nok. Det er dog lidt ærgerligt man ikke kan gå ind og
> nægte dem adgang til f.eks. system indstillinger. De piller utroligt meget!

Fidusen er at de ikke kan ændre noget.

Så er det - i mine øjne - ikke relevant. Det er spændende at gå rundt
i krogene og se hvad systemet kan. Unix har altid været sådan.

> Ja - det er rigtig smart man kan det. Men de har kun et fælles username og
> password - så der er kun to brugere (admin + elev).

Øh, hvis de ikke skal kunne se hinandens ting, skal de da kunne
skelnes - altså et login pr elev.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 19:13

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Øh, hvis de ikke skal kunne se hinandens ting, skal de da kunne
> skelnes - altså et login pr elev.

Enig - og i og med at 10.15 inkluderer quotas forhindrer man at /en/ elev
fylder disken til bristepunktet.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-06-02 19:21

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Enig - og i og med at 10.15 inkluderer quotas forhindrer man at /en/ elev
> fylder disken til bristepunktet.

10.15? Vil vi vente på det?

Quotas er rart, men kun hvis der er elastik i, så man godt -
kortvarigt - kan fylde mere end man må.

Har du iøvrigt bemærket andre nye ting? Jeg må indrømme jeg ikke
nærlæser Release Notes, med mindre jeg formoder der er en grund til det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-02 19:53

> 10.15? Vil vi vente på det?

Nej da, men det skulle ej hller vaere noedvndigt - du har ikke nyligt
koert software update

> Quotas er rart, men kun hvis der er elastik i, så man godt -
> kortvarigt - kan fylde mere end man må.
>
> Har du iøvrigt bemærket andre nye ting?

Ikke af hvad jeg kan huske... men jeg plejer at aabne Apples .pkg
arkiver med programmet pacifist for at faa overblik over hvad der
aendres fra gang til gang. proev det...

> Jeg må indrømme jeg ikke
> nærlæser Release Notes, med mindre jeg formoder der er en grund til det.

heller ikke jeg - den korte tekst apple inkluderer sammen med
opdateringen er alligevl sjaeldent saerlig udfoerlig. De mere ufoerlige
noter kommer ofte med maaneders forsinkelse.

OT. fik du nogen sinde fixet din sendmail? ellers burde du hente denne
og smide den i /System/Library/Startupitems:

<http.//osx.appsseekingknowlegde.net/KeepSendmailHappy/KeepSendmailHappy.dmg>

BTW. nu jeg muligvis har fanget din opmaerksomhed, hvordan far jeg gnus
til at aabne grupper saaledes at alle trade er foldet sammen? - har
kigget lidt paa "(gnus-summery-hide-all-threads)", men der er lige det
med undertegnede og syntaksen - Vi er ikke just gode venner

Og dernaest fik du nogensinde noget brugbart ud af emacs on aqua? Jeg
har et problem med at faa den til at vise danske tegn, ogsaa efter jeg
har opgraderet til gnus 5.8.8 (loades fint nok). Umidelbart synes jeg at
den har rare features som eks flerfarvning af ciatatnivau, aendring af
/ord/ til kursiv og understregning af _ord_ - Ingen af disse ting er
muligt i terminal.app.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-06-02 20:16

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Nej da, men det skulle ej hller vaere noedvndigt - du har ikke nyligt
> koert software update

Jo jo. Men det er kun 10.1.5. Den smed faktisk lige de nyeste på her
nu.

> OT. fik du nogen sinde fixet din sendmail? ellers burde du hente denne
> og smide den i /System/Library/Startupitems:
>
> <http.//osx.appsseekingknowlegde.net/KeepSendmailHappy/KeepSendmailHappy.dmg>

Takker. Jeg overvejer det. Men alt andet lige vil jeg faktisk helst
være fri for sendmail - der er en grund til at qmail og postfix blev
skrevet.

> [...]
> kigget lidt paa "(gnus-summery-hide-all-threads)", men der er lige det
> med undertegnede og syntaksen - Vi er ikke just gode venner

Aner jeg ikke. Jeg ville helst have at Gnus opførte sig præcis som
nn, som er det mest effektive til tekstbaseret newslæsning jeg endnu
har mødt. Men det gør den ikke lige.

> [...]
> den har rare features som eks flerfarvning af ciatatnivau, aendring af
> /ord/ til kursiv og understregning af _ord_ - Ingen af disse ting er

Selvfølgelig ikke. Emacs on aqua fungerede ikke så godt for mig, og
jeg kan ikke huske hvorfor. Jeg tror den gik i udu med jævne
mellemrum, og det blev jeg træt af. Jeg bruger jo Emacs til alt
muligt mærkeligt, og så skal den bare virke og ikke gå ned.

Bortset fra det, har du prøvet at starte Help->Customize? Det er
måske lidt nemmere.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn