Ungarn-valuta
Fra : Lone

Dato : 21-06-02 19:58

Hej!
Hvordan med valuta!!
Kan der bruges euro, selvom de har deres egen møntenhed.
Hvordan med at hæve på kort, ved Balaton Fured, ????
Hvor meget og hvor giver man drikkepenge???
Kan vandet drikkes fra hanen???
Ellers nogle gode råd til os, som skal derned for første gang???

På forhånd tak. fra familien Sørensen

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 21-06-02 22:18

Lone <lonev@4700.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!

Hej.

> Kan der bruges euro, selvom de har deres egen møntenhed.

En tysker der betaler med euro i Danmark får jo klart mere for pengene, hvis
han har vekslet til kroner hjemmefra. Som alle andre lande, der ikke har
euroen som egen valuta, så tror jeg ikke, du skal regne med en specielt god
kurs på euro i Ungarn.

> Kan vandet drikkes fra hanen???

Det kan det vel godt, men det smager afskyeligt! De fleste steder er der
frygtelig meget klor i vandet. Dette må jo betyde, at deres vand ikke er af
højeste kvalitet. Til tandbørstning osv. er det vel okay, men ellers plejer
jeg at købe vand. Men måske er det kun de områder jeg har været i (Budapest
og Kecskemet), at det er sådan. Spørg dig frem, hvor du skal være.

> Ellers nogle gode råd til os, som skal derned for første gang???

Stikkontakter plejer at være et typisk "rejseproblem". De har som i Danmark
220V og "normale" stikdåser

Der er mange flotte slotte og museer. Et museum syntes jeg var rigtig sjovt.
Det er et "rundmaleri". Der er vist nogle stykker i Ungarn. Og vist også et
par i Østrig. Det er et kæmpestort, rundt maleri. Forestil jer et lille
tårn, hvor maleriet er på den øverste halvdel (altså indvendigt). Man går op
ad en trappe i midten og ender så på et lille udsigtspunkt midt i tårnet.
Man kan så kigge hele vejen rundt. Maleriet forestiller en krig og man ser
så hele forløbet. Ved maleriets bund ligger der sand eller jord. Nogle gange
er det helt svært at se, hvor grænsen mellem maleri og sand går henne!
Hmm... det er lidt svært at forklare. Håber du forstod bare lidt af det.
Hvis du finder dig en Ungarnsbog på biblioteket er jeg helt sikker på, at
disse rundmalerier står i bogen. I hvert fald klart et sted jeg vil anbefale
jeg at tage hen.

Hvis I selv skal køre i bil dernede, så pas på hullerne i vejen og ungarere,
der kører uden lys om natten.

Deres mad er lækker!

I Herend (tror nok det hed sådan) ligger Ungarns største og mest kendte
pocelænsfabrik.

De har et meget rigt fugleliv dernede.

Det første fremmedsprog de lærer er for det meste tysk. Derefter engelsk. De
unge er i dag ved at være bedre og bedre til fremmedsprog.

Well, det var sådan lige et par ting jeg kunne huske. Håber I kan bruge
noget af det?

Ida Maria Kiefer
www.vammencamping.dk

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 26-06-02 08:50

"Lone" <lonev@4700.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
> Hvordan med valuta!!
> Kan der bruges euro, selvom de har deres egen møntenhed.

Ja som nævnt i et tidligere indlæg - men ved Balaton søen var der sidste år
tit angivet priser i både DM og Ft. Det er formentligt lavet om til Euro nu.

> Hvordan med at hæve på kort, ved Balaton Fured, ????

Tæt ved havnen -ved siden af den berømte promenade- ligger det for
Baltonfured kendte hjertehospital - i indgangen der er der en maskine der
tager i mod visakort.
Således du kan få Forinter der..

> Hvor meget og hvor giver man drikkepenge???
10 % til al betjening inklusive Taxi -oprundes

> Kan vandet drikkes fra hanen???

Både ja og nej - boede på Camping i Alsoors sidste gang - og der var vandet
OK.
Men ellers er læskedrikke jo billige. Find et lokalt supermarked eller anden
forretning i stedet for campingpladsens - det er både sjovere og billige.
Det gælder f.eks indkøb af Paprika.
Er i til bittere - ja så producerer Ungarn en bitter det hedder Unicum. Den
sælges i en lille rund flaske. (kan dog fåes i 2 liters flasker)
Alm sprit lavet på frugter hedder Palinka og fåes i alle kvaliteter. Det
bedste er lavet på blommer. Se på etiketten. Og her er en nøje sammenhæng
mellem pris og kvalitet.
Ryger I ? Så lad være med at købe cigaretter af Gadehandlere - det er ofte
forfalskninger eller smuglervarer. Veksl heller ikke på gaden
Ellers kan man hæve på sit visakort i de fleste posthuse - husk at medbringe
passet..

> Ellers nogle gode råd til os, som skal derned for første gang???
Balatonsøen er jo et spændende område - har i mulighed for det så besøg
Heviz.
Der er et af Europas bedste Termal bade. Det er en oplevelse.
Der går både tog og bus fra Balatonfured. Er i kørende selv - ja så kan
trafikken være tæt - og begive sig ind i Budapest i egen bil er ganske
enkelt et mareridt.
Besøg da endelig Budapest - personligt synes jeg det er Europas smukkeste
by.
Sejl med båden fra Balatonfured - både til Siofok - et udpræget turiststed
med masser af markeder af enhver slags. Blev lidt chokeret over at se en
bod der solgte nazi-ting sidste sommer. Men der kommer som sagt mange
tyskere.

Sejl endelig osse til Tihany - og nyd denne enestående halvø.
Balaton området er i øvrigt et vindyrkningsområde med nogle fremragende
vine..
I øvrigt er det sådan at jo mere man tager/går ind i selve byen - ja jo
billigere bliver det.

> På forhånd tak. fra familien Sørensen

God tur
Carsten
der snart også atter engang (12 gang) tager til Ungarn