Functions, husk variabel
Fra : Kasper Johansen

Dato : 20-06-02 15:04

Hejsa i gruppen...

Er det muligt at få PHP til at huske de variabler jeg har på min side når
den bruger en funktion...

altså f.eks.

<?
$Kasper = "Hejsa";

function SkrivMinVariabel(){
echo $Kasper;
}

SkrivMinVariabel;
?>

Hvordan får jeg dette til at virke??

----
Mvh Kasper
http://levithan.h4f.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-06-02 17:08

Kasper Johansen wrote in <3d11e0d4$0$53236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> $Kasper = "Hejsa";
>
> function SkrivMinVariabel(){
global $Kasper;

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Rasmus Christensen

Dato : 20-06-02 19:25

Niels Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> global $Kasper;

> --
> Mvh.
>
> Niels Andersen
> (la nels. anersyn.)

hmmm global er vist lidt noget skidt....
og skal du ikke kalde funktionen med SkrivMinvariable();
bruge hellere sessions

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-06-02 09:22

Rasmus Christensen wrote in <aet6l5$gdu$1@sunsite.dk>:

> hmmm global er vist lidt noget skidt....

Ja, nogle gange. Det kommer an på hvad man skal bruge det til.

> og skal du ikke kalde funktionen med SkrivMinvariable();

Jo. Jeg var ikke lige opmærksom på det, da det ikke var det, spørgsmålet
gik på.

> bruge hellere sessions

Hvad i alverden får dig til at tænke på sessioner? Der har da overhovedet
ikke været snak om at bruge de samme data over flere sider...

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : -Martin-

Dato : 20-06-02 23:26

><?
> $Kasper = "Hejsa";
>
> function SkrivMinVariabel(){
> echo $Kasper;
> }
>
> SkrivMinVariabel;
>?>

Jeg ville nok lave et argument i funktionen

<?php

function minfunktion($navn) {
return $navn;
}

print minfunktion("Kasper");
?>

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 21-06-02 01:18

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Kasper Johansen"
<Kasper@Johansen.tdcadsl.dk> just offered me, he muttered some weird
stuff, and I had to correct this gibberish:

>Er det muligt at få PHP til at huske de variabler jeg har på min side når
>den bruger en funktion...

Mener du fra side til side?

Så vil jeg foreslå sessions (læs mere i manualen).

Hvis du mener fra funktionskald til funktionskald, så kig på static
keywordet.

Kort eksempel:

<?
/*
Vil udskrive tallene fra 1 til 5.
*/
function foo() {
static $bar = 1;
print $bar;
while($bar < 5) {
foo($bar++);
}
}
foo();
?>
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 27105580
Vesterbrogade 30C. 2. Programmer Advanced Simplicity

Fra : Kasper Johansen

Dato : 22-06-02 18:32

Jeg brugte global og den virkede faktisk helt fint. Sessions kan jeg ikke
bruge da de data den skal huske kun bliver brugt på få sider.

Ellers tak for så meget feedback der er kommet fra jeg alle sammen. Det her
er overhovedet ikke ligesom i ASP-gruppen.

----
Mvh Kasper
http://levithan.h4f.dk