Bosnisk mad
Fra : Andersen

Dato : 20-06-02 14:44

Hej gruppe
Er der nogen der enten kan henvise til et sted med gode bosniske
hverdagsretter, eller selv ligger inde med nogen de vil dele !
Jette

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 21-06-02 04:11

"Andersen" <jva@tdcadsl.dk> skrev meget aktuelt...

> Er der nogen der enten kan henvise til et sted med gode bosniske
> hverdagsretter, eller selv ligger inde med nogen de vil dele !

Ingen andre?.. så må nattevagten træde til..
Har du fx prøvet Bosanski Lonac (Bosnisk gryde)..

8-10 pers.

1 kg blandet kød (okse-, svine og lammekød)
1 kalveskank
100 g røget flæsk
½ liter hvidvin
3-4 fed hvidløg
150 g løg
¼ kg forskellige grøntsager
¾ kg kartofler
persille, dild
peber, salt

Denne ret er blevet kaldt Bosniens nationalret. I Bosnien tilberedes den
gerne i en stor lergryde fx (Römertorpf), men en almindelig (stor) gryde
kan benyttes.
Den kan tilberedes på adskillige måder. Bedst er det, om kødet er en
blanding af både okse-, svine og lammekød, men det er ikke nødvendigt.
Grøntsagerne kan fx være gulerødder, pastinak, selleri, dild,
peberfrugter, tomater, bønner, ærter ... Men i det hele taget gælder
det, at man kan putte i, hvad man »har ved hånden«.
I en Jugoslavisk kogebog står der, at man skal bruge »150 g hvidløg«.
det er en trykfejl! .. I så fald ville retten blive totalt uspiselig,
selv for en jugoslaver, der ellers ynder hvidløg.
Kødet skæres i terninger og steges med finthakket flæsk eller fedt.
Grøntsagerne og løget skæres i tynde skiver, kartoflerne i terninger
(dog ikke, hvis kartoflerne er små). Så tager man gryden og lægger
skiftevis et lag kød og et lag grøntsager i, hvorefter gryden fyldes op
med vand og vin, og der tilsættes salt og peber. Bruger man mange
grøntsager, må man også bruge tilsvarende mere vand og vin. Gryden
bindes til med pergamentpapir og stilles i ovnen i 3-4 timer ved moderat
temperatur.
Bosanski Lonac egner sig fortrinligt til at servere for middagsgæster.
Den vækker altid lykke. Og man bliver mæt.

*Opskriften er fra mine jugoslaviske venner og gæstearbejdere i Danmark.

Dobar tek i ziveli! Hviket betyder: ... »God appetit og skål!«

Jeg vil give retten 5 kokkehuer:

___ ___ ___ ___ ___
\ / \ / \ / \ / \ /
/__\ /__\ /__\ /__\ /__\
( óó) ( óó) ( óó) ( óó) ( óó)

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Jeg takker dig Gud, at jeg
ikke er som andre mennesker.
-Lucas

Fra : Andersen

Dato : 23-06-02 11:26

Hej
Det var ikke mange. Men tak til Peter W Bosse. Det vil jeg prøve at lave til
mine Bosniske venner.

Jette