Godt råd søges
Fra : Ukendt

Dato : 20-06-02 13:16

Hej Nyhedsgruppe

Måske kan I hjælpe mig med noget? Jeg havde egentlig aldrig troet, at jeg
kunne blive træt af katte, men nu er jeg blevet det!! Ser I....jeg bor i et
dejligt hus på landet, hvor der er masser af uberørt natur og langt til
trafik. Jeg har derfor nogle af mine katte som ude/indekatte, og de er vilde
med naturen og elsker normalt at komme ud en tur....Meen her kommer
problemet. Min nabo har to hankatte ( ikke neutraliserede ) og de er ved at
udvikle sig til et problem. De kan således finde på at angribe mine
neutraliserede katte, og da mine misser ikke er interesserede i slåskamp,
bliver de utrygge, og det ødelægger den før så fornøjelige ude-tur.
Et andet problem er at naboens katte strinter på alt fra min bil...til
havemøbler.....og det er i sig selv irriterende.
Men vi kan heller ikke have et vindue åben for så kan naboens katte godt
finde på at springe ind og strinte. Det skete da vi var i gang med at flytte
ind og siden da har vi ikke haft vinduerne åbne...andet end på klem.
Egentlig har jeg ondt af naboens katte, for de får aldrig lov at komme ind,
og jeg har på fornemmelsen af det er begrænset hvad de modtager af
kærlighed. Jeg kan derfor heller ikke lide at skulle være så uvelkommen
overfor dem.....når de kommer i vores have....plejer vi at klappe i hænderne
og de løber så væk.....men er hurtigt tilbage.
Jeg har en enkelt gang snakket neutralisering med min nabo, men de synes, at
det var for dyrt....
Jeg overvejer lidt at skrive et brev, hvori jeg beretter om problemerne i
forbindelse med kattene, men kan jeg det?
Ville det virke fornærmende? Omvendt synes jeg også det er mærkeligt at man
vil være bekendt at byde sin nabo, at de ikke kan have vinduerne åbne fordi
kattene kommer ind og strinter?? De ved det nemlig godt.

Venligst
Johannes

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-06-02 13:24

On 20/06/2002 14:16, in article 3d11c71e$0$212$bc7fd3c@news.sonofon.dk,
"Mac" <fakemail> wrote:

> [...]
> vil være bekendt at byde sin nabo, at de ikke kan have vinduerne åbne fordi
> kattene kommer ind og strinter?? De ved det nemlig godt.

Jeg synes bestemt, du skal skrive til naboen, om de gener hans katte giver
dig. Man kan godt skrive den slags venligt, bestemt, og høfligt.
Jeg ville måske endda gå så vidt som til at tilbyde naboen at betale
halvdelen af kastrationsprisen for begge katte - for du kan ikke leve med at
have to fertile hankatte, der strinter overalt på din ejendom og generer
dine egne katte, som du så fornuftigt og ansvarligt har kastreret.
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-06-02 17:00

Helt enig med Camilla. Men du kunne også invitere ham over på en kop øl.

Er han helt umulig kan du vise ham et eks. af Bekendtgørelse om Mark- og
Vejfred.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 20-06-02 17:00

In article <3d11c71e$0$212$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, "Mac" <fakemail>
says...

> [...]
> vil være bekendt at byde sin nabo, at de ikke kan have vinduerne åbne fordi
> kattene kommer ind og strinter?? De ved det nemlig godt.

Ved du hvad ? Det synes jeg du skulle gøre. Hvis tingene forholder sig
sådan, så må dine naboer vise sig som ansvarlige katte-ejere og få gjort
noget ved problemerne.

Det er absolut ikke urimeligt at skrive et brev til dem. Og hvis de
afviser jeres venlige anmodninger, så tag det skridtet videre. Andres
katte skal IKKE hoppe ind i jeres hus og strinte. Var det hos mig det
skete, så ville jeg be' dem om at gøre noget ved det, og hvis ikke de
ville det, så ville jeg undersøge mine muligheder for at tvinge dem til
det.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-06-02 17:30

Hej Mac
Det er sådan en svær situation, for man vil jo gerne beholde "det gode
naboskab".
Alligevel synes jeg at din situation er uholdbar, og det er uansvarligt at
lade fertile katte løbe rungt og genere andre.
De fleste tilfælde skyldes det dog uvidenhed, så en gode råd til hvorfor man
bør neutralisere sine katte, vil måske hjælpe.
Bla at man får en sød og kælen kat, de fertile har jo en masse andre ting i
hovedet.
Og så måske lidt fact om hvor mange katte der er "i overskud" hvert år,
fordi ingen vil ha dem. Mange af dem er jo fordi katte render frit og ikke
er neutraliseret.

Der findes jo hårdere metoder, bla at holde sig til lovgivningen, håber ikke
det bliver nødvendigt for dig at gøre brug af.

Held og lykke og en håb om at du har god portion overtagelses evne

Hilsen Nina
Tender Tribes.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-02 22:14

Hej Camilla, Jacob, Nina og Nina

Tak for Jeres gode råd og meninger!. Det er rart at vide at ideen med at
skrive et brev ikke var helt hen i vejret, så det er hvad jeg nu har tænkt
mig at gøre.....skrive et venligt brev hvori jeg også kan fortælle om alle
fordelene ved neutralisering.
Nu må fremtiden så vise hvad der sker. Min kone er overbevist om at der
intet sker, da hendes intuition fortæller hende, at naboerne egentlig er ret
ligeglade med deres katte. Min kone kommer fra et hjem, hvor dyrlægehjælp,
neutralisering og loppebehandling er det absolutte minimunskrav for en
katteejer, og det er da også min kone som har overbevist mig om alle kattes
fortræffeligheder

Venligst

Johannes

Fra : Søren Houlberg

Dato : 20-06-02 22:36

Hej

Jeg ved ikke om det kan virke, men der findes en urt katte ikke kan lide
lugten af - de går den anden vej, jeg tror nok den hedder katteurt.

Det kunne måske virke at sætte en masse af disse planter i skellet ind til
naboen ???
Det ville nok også holde dine katte ude fra naboens have så han ikke kan
blive sur på dig over dine katte.

Jeg ved ikke om de bare kan rende udenom planterne men jeg har hørt at de
virker i f.eks. sandkasser.

Hilsen
Mette Sofie

Fra : marianne hellemose

Dato : 21-06-02 06:31

Hej Mette
Jeg ved ikke hvilken urt du tænker på, men det er
bestemt ikke katteurt, den har den modsatte virkning,
den tiltrækker katte

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Denise

Dato : 21-06-02 07:37

Hej
Hihi, katteurt skal du bestemt ikke sætte. De udekatte vi fodrer vælter
rundt i vores katteurt og spiser det også.
Hilsen Denise

Fra : Pia

Dato : 21-06-02 08:08

Det var den urt som jeg spurgte om i sidste uge! Coleus Canina (emne
"naturligt hegn")

Jeg kan kun finde links om den på tysk, men den er faktisk ret pæn.

:Pia

Fra : marianne hellemose

Dato : 21-06-02 08:42

her er en engelsk beskrivelse af coleus canina

Coleus Canina Scardy Cat

Grower Information:

Uses:
Bedding, Patio Pots
Plants Per Pot:
6" 1
10" 3

Finishing Time: ( weeks )

4 to 6

Growing Temp: (°C)

18
Light Level Ft. Candles:

Med to High
Fertilizer PPM:

200
Pinching:
1
Comments:
Keeping foliage dry leads to very high degree of
effectiveness

Gardener Information:
This annual foliage plant has small; green/silvery leaves with a
shrub-like growth habit. It performs well in full to partial sun and grows
up to 12"-20"(30-50cm) tall. Omits a strong scent that drives away dogs,
cats, martens, and foxes. Best used in patio pots and bedding.

Varieties:
Scardy Cat

Fra : Pia

Dato : 21-06-02 09:06

gad vide, om den overvintrer eller er 1-årig.

:Pia

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 21-06-02 10:16

Bilkas havecenter sælger en plante, der skulle have de omtalte egenskaber.
Jeg kan ikke huske, hvad de kalder den, men de foreslår bl.a., at man
planter den omkring børnenes sandkasse, for at holde kattene væk.
Mvh. Else.

Fra : Pia

Dato : 21-06-02 10:18

Jeg har hørt om denne plante i forbindelse med et udsalg af dem i Bilka, så
det er nok den samme!

:Pia

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-06-02 10:49

Kære Johannes

Rådene med urter langs skellet er nok det bedste der er sagt i den sag, men det
kan også ske at hjælpe hvis territoriet bliver urinafmærket. Hvis dine katte
ikke selv kan klare sagen, bliver du muligvis nød til at hjælpe.

I øvrigt kunne du jo også opstille en vildkatte fælde i dit hus og så fange
kattene hvis de trænger ind. En kold afvaskning vil formodentlig fratage dem
lysten til at vende tilbage, men du kan naturligvis også aflevere den
"tilfangetagne" kat til naboen og fortælle hvor den blev pågrebet.

Mvh
Kim

Fra : Louise-Stina Rinnæs

Dato : 22-06-02 09:09

Hej med dig.
Jeg er ny her, og faldt over dit indlæg.
Du skulle tilfældigvis ikke bo i Slagelse? Nærmere betegnet Rønnesholm?
Min mand og jeg har haft NØJAGTIG samme problem med naboens kat. Dvs. han
var ikke nabo, men bor på den anden side af vejen. Hans hankat holdt meget
af, at hoppe ind af vores vinduer og gøre stue, køkken, mm. til et
uudholdeligt sted at være..
Vi gjorde alt. Vi henvendte os til ham selv 4 gange, og tilsidst Inges
kattehjem for at høre hvad vi skulle gøre. De sagde, at man - af lovens vej,
kan bede ham om at holde sin kat indendørs. Dette skal gøres skriftligt,
hvor man advarer, at hvis katten kommer tilbage igen, har man ret til at få
den aflivet. Men hvem har hjerte til det?? Vi har selv 2 små missetøser, og
har ikke hjerte til at aflive selv den mest irriterende kat. (selvom det var
fristende)...
Sagen endte med, at vi betalte halvdelen af kasterationen. (Kan ikke helt
stave til det ord.. :)) Hos Inges kattehjem gør de det billigt, + katten
bliver undersøgt samtidig. Hvor belastende det end er, at man skal betale
for andres dyr, undgår man alt det irritation og "nabokrig".. Så gå du over
og bank på, og kom med tilbudet.
Det er et forslag, og håber du kan bruge det til noget. Vores irriternede
hankat er velkommen nu, og er blevet en fast del af inventaret, somom han
bor her, og tisser ikke mere i vores hjem. :)
Hav en fortsat god dag
Louise-Stina