Det kunne meget vel have noget at goere med monitor-standarden (dengang)
1280/1024 * 1.06666 = 4/3
Digitale videoformater (CCIR) benytter netop pixelaspectratio 1.0666...
Hvorfor det saa er saadan, skal jeg ikke goere mig klog paa, men muligvis,
har det vaeret nemmere at lave 'maskerne' til skaermene i den oploesning?
En anden mulighed er at det er et forsoeg paa at udnytter de nuvaerende TV
standarders horisontale Luma vs. Chroma oploesning?
Jeg ville tro at Sony havde et bud paa det...
Peter Bjoern wrote:
> On Thu, 14 Dec 2000 12:40:02 +0100, Robert Eriksen <roe@adr.dk> wrote in
> dk.edb.grafik:
>
> >Jeg blev i dag stilt et underligt spørgsmål. "Hvorfor er der en
> >opløsning der hedder 1280*1024?"
>
> Muligvis fordi 1280*1024 er meget tæt på det maksimale man
> kunne vise i 24-bit farver på et af de 4 MB grafikkort der
> var så almindelige for nogle år siden.
>
> 1280*1024*3=3,932,160 bytes.
>
> 1152*864 bruger kun 2,985,984 bytes og 1280*960 kun 3,686,400.
>
> Det er nok en lidt "skæv" opløsning der er valgt for at have
> een der udnyttede hele den tilrådighedværende memory.
> Memoryen kom typisk i 1,2 eller 4 MB så hvis man alligevel havde
> mere end 2 MB på kortet (altså 4) kunne man lige så godt lave
> en opløsning der udnyttede den hele.
>
> Med venlig hilsen
>
> Peter
>
--
regards
kurgan
===================================
10+ years in 3D graphics/animation
------
http://www.kurgan.dk/ ------
Instructor + A|W-reseller App.Eng.
ICQ: 31301694 Mobile: (+45)40971688