Nyt om Parhelia :)
Fra : Madsen

Dato : 18-06-02 18:47

Hej,

Følgende er lige dumpet ind ad brevsprækken:

This message is intended for those users who submitted their email
addresses on the Matrox Graphics Web site to receive Matrox Parhelia
board-level information.

Matrox announces Parhelia™-512-based line of graphics accelerators
Delivering unparalleled quality, excellent performance and unique
features, the new Matrox Parhelia graphics boards come equipped with a
multitude of innovative features that are ideal for the 2D workstation,
professional and PC enthusiast markets. This new line of 128 MB
graphics boards is based on the revolutionary Matrox Parhelia-512 high
fidelity GPU which has received incredible industry coverage since its
introduction last month - here's what a few of the experts are saying:

"The main strengths from the Parhelia-512 come from its quad-texturing
units, its impressive memory bandwidth and its 5-stage pixel shader
pipelines. Features such as Hardware Displacement Mapping and extreme
attention to image output quality complete the package."
- AnandTech

"The coolest feature by far is the Surround Gaming, since it could
fundamentally alter the way we experience 3D."
- ExtremeTech

The Matrox Parhelia is priced at $399 (USD) and will be available in
late June 2002. Visit our Web site for additional information and for
the opportunity to pre-order your Matrox Parhelia graphics card from
Shopmatrox.com: http://makeashorterlink.com/?K39652511

Have a great day!

Matrox Graphics Web Team

this is the final notice you will receive.
If you would like to register to receive our monthly Matrox In-the-Loop
newsletter, please click here:
http://www.matrox.com/mga/start/newsletter/jun_2002/board/reg_en.cfm

Madsen.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 18-06-02 18:56

Madsen wrote:
> Hej,
>
> Følgende er lige dumpet ind ad brevsprækken:

Ditto her - har du bestilt eller venter du lige på de første anmeldelser?

Personligt synes jeg det ser spændende ud, men jeg tror at det er
smartere at vente på et Dx9 hardware kompatibelt kort.

Efter sigende skulle ATI, og måske Nvidia snart havde et klar, og under
alle omstændighed så er sommeren ikke lige den tid på året hvor jeg
bruger PC'en mest.

Mvh

Bruno

PS. Her er en lille smule ekstra info

http://www.rivastation.com/go_e.htm?http://www.rivastation.com/news/news_de.htm#1024385986

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 18-06-02 19:24

> [...]
>
> Efter sigende skulle ATI, og måske Nvidia snart havde et klar, og under
> alle omstændighed så er sommeren ikke lige den tid på året hvor jeg

Også i min brevsprække.

Vi må heller se et par tests først.

The Inquere er ikke for positive!

Kortet er kun _delvist_ Dx9 kompatibelt.
"We learn that Parhelia will just run at 200MHz for the bulk version with
250MHz memory, while retail version will run at 220MHz with 275MHz memory.

With these kinds of speeds, Nvidia and ATI are unlikely to feel threatened.

We expected at least 300MHz or maybe 275, in which case this card could give
ATI and Nvidia a run for their money. But this gives us doubt about
performance of these cards. We'll let you know once we've tested one or
two.. "

http://www.theinquirer.net/18060215.htm

- men lad os nu se kortet i funktion. Positivt er det at prisen falder,
først ca $500, så $450 og Matrox skriver $399 (USD) i gadepris. Det plejer
at bliv lidt billigere efter en måneds tid.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 19-06-02 00:32

Esben skrev:

> Har den gode Thomas Papst ikke allerede nævnt de ting, eller
> husker jeg forkert?

Jo, men vel ikke andet end tørre tal som Matrox også kan levere i deres
papirer. Jeg mente en test af hvordan det fungerer i praksis og om det
overhovedet har nogen effekt (og så i øvrigt testet på en god skærm som
matcher kortet. :)

Madsen.

Fra : Esben

Dato : 19-06-02 00:49

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns9232FAE85BFEcopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...

> [...]
> papirer. Jeg mente en test af hvordan det fungerer i praksis og om det
> overhovedet har nogen effekt (og så i øvrigt testet på en god skærm som

Du har ret. Desværre er det også ting der er svære at måle, så uanset hvad der bliver skrevet om billedkvalitet, antialiasing, skal
det nok tages med et gran salt - men uanset hvad, så er det ting man som "Matrox-fan" finder vigtigt, og derfor bør disse egenskaber
blive nøje beskrevet.

--
Esben

Fra : Madsen

Dato : 19-06-02 01:14

Esben skrev:

> [...]
> skal det nok tages med et gran salt - men uanset hvad, så er det
> ting man som "Matrox-fan" finder vigtigt, og derfor bør disse

Jeps. :)
Hvis det nu virkelig er noget der rykker og man kan se forskel på
billedkvaliteten, så er jeg da endnu vildere efter af få fat i det
kort.

Madsen.

Fra : Esben

Dato : 19-06-02 01:40

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns923216CB65F86copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
> [...]
> Hvis det nu virkelig er noget der rykker og man kan se forskel på
> billedkvaliteten, så er jeg da endnu vildere efter af få fat i det

Hvis der så bare i tillæg kom en billigere version. Jeg kunne sagtens leve med en billigere version der var knap så hurtig til d3d,
men som stadig besad de, skal vi sige æstetiske egenskaber.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-02 09:20

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
med en billigere version der var knap så hurtig til d3d,
> men som stadig besad de, skal vi sige æstetiske egenskaber.

Og som måske ikke havde den blæser jeg kan se på fotoet :(

Claus

Fra : Esben

Dato : 19-06-02 11:46

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse news:3d103eba$0$721$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> med en billigere version der var knap så hurtig til d3d,
>
> Og som måske ikke havde den blæser jeg kan se på fotoet :(

Blæseren er bare en udfordring :)

--
Esben

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 19-06-02 13:53

Esben wrote:

> Hvis der så bare i tillæg kom en billigere version. Jeg kunne sagtens leve med en billigere version der var knap så hurtig til d3d,
> men som stadig besad de, skal vi sige æstetiske egenskaber.

tjaa.. en 'fuld' version med delvis dx9 og knap så hurtig er hvad du
får.. bare til fuld pris.. sorry :(

Fra : Madsen

Dato : 19-06-02 13:59

Esben skrev:

> Hvis der så bare i tillæg kom en billigere version. Jeg kunne
> sagtens leve med en billigere version der var knap så hurtig til
> d3d,

I starten var der da snak om at Parhelia vil komme i flere forskellige
udgaver, men pt. ser det kun ud til at man kan bestille 128 MB modellen
i en bulk og retail-udgave.

Var der ikke snak om en 256 MB udgave på et tidspunkt eller er det
noget jeg har drømt?

Madsen.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-06-02 14:19

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> crashed Echelon writing

> Var der ikke snak om en 256 MB udgave på et tidspunkt eller er det
> noget jeg har drømt?

En 64 og 256 MB udgave er på vej.

--
Bjarke Andersen

Fra : Madsen

Dato : 19-06-02 14:35

Bjarke Andersen skrev:

> En 64 og 256 MB udgave er på vej.

Aha. Det bliver jo spændende.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 18-06-02 20:04

iddqd@worldonline.dk skrev:

> Ditto her - har du bestilt eller venter du lige på de første
> anmeldelser?

Jeg bestiller det ikke før det kommer her til landet, tror jeg.
Det passer lige med at jeg kan få nogle tests at se inden jeg køber.
Godt nok et tests af grafikkort normalt ikke noget jeg bruger til
ret meget. Hvor mange testsider tror du f.eks. der nævner noget om
hvor gode Parhelias forbedringer er på 2D-området hvad angår
tekstoptimering (Glyph Antialiasing) og farvedybde (10-bit per color
channel)? Specielt denne her er jeg ret så interesseret i:

The Matrox GigaColor plug-in for Adobe® Photoshop®, allows users to
view extremely high color TIFF and PNG* files in 10-bit per color
channel employing one billion simultaneously displayed colors. This
applet is launched through Adobe's plug-in architecture and allows
interactive viewing of images at the highest fidelity.

Jeg vil næsten æde min hat på at ikke een ud af de hundredevis af
testsider der sidder og venter på et Parhelia-kort nævner noget om
ovenstående med en eneste linie. 99,9 % af de sider der tester det i
nærmeste fremtid vil udelukkende koncentrere sig om hvor mange point
det scorer i 3D sammenlignet med konkurrenterne på markedet, og jeg
kan ikke bruge det til en klejne, så jeg køber det nu nok, næsten
uanset hvad. Om ikke andet så for selv at teste det. Man kan nå
meget på 14 dage. :)

Madsen.

Fra : Esben

Dato : 18-06-02 22:16

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 19-06-02 10:25

> Hej,
>
> Følgende er lige dumpet ind ad brevsprækken:

Og jeg har fundet flg:

http.//www.pcworld.dk/default.asp?mode=2&ArticleID=3495

I guder, jeg glæder mig til det kort.
Gu ve' om de osse vil lave en Marvel version med Tv-tuner og hele svineriet.

Og til dem, der sagde, at 3-screen-gaming bare var et billigt trick:
Foreløbigt understøtter omtrent 20 spil funktionen og blandt dem MS
Flightsimulator 2002

Men jeg er stadig spændt på, om træerne gror op i himlen, eller om det bare
er fis i en hornlygte, når det kommer til 3D.

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 19-06-02 10:52

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg har fundet flg:
>
> http.//www.pcworld.dk/default.asp?mode=2&ArticleID=3495

Hovr for F***** virker linket nu ikke Æv

Jeg prøver lige igen.
Tilgiv mig!

Fra : Tinky Winky

Dato : 19-06-02 23:39

> Og til dem, der sagde, at 3-screen-gaming bare var et billigt trick:
> Foreløbigt understøtter omtrent 20 spil funktionen og blandt dem MS
> Flightsimulator 2002

3 screen gaming i 3D kan jeg huske lige frem Doom. Det første Doom. Jeg
prøvede det dog aldrig selv, og man skulle også have 3 computere. Men de
fjernede det i Doom 2 så vidt jeg husker.

Jeg har i lang tid "drømt om" tre skærme til fx flight simulator, hvor det
er perfekt. Så må LCD skærme bare gerne falde lidt mere i pris, så man fx
lige kan supplere med 2 stk. til 3000 kr for 2.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-06-02 11:43

"Tinky Winky" <twREMOVE@tinkywinkysfantasyplace.dk> crashed Echelon
writing news:3d110808$0$27697$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Jeg har i lang tid "drømt om" tre skærme til fx flight simulator, hvor
> det er perfekt. Så må LCD skærme bare gerne falde lidt mere i pris, så
> man fx lige kan supplere med 2 stk. til 3000 kr for 2.

Tja, TopNordic (sælger til firmaer) har lige haft demoudsalg, hvor man
kunne købe fladskærme til 1000,-

--
Bjarke Andersen

Fra : Kim Larsen

Dato : 19-06-02 13:35

Lidt mere at læse på.

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,288,00.asp

Kim Larsen

Fra : Madsen

Dato : 19-06-02 13:59

Jesper Nielsen skrev:

> I guder, jeg glæder mig til det kort.

Samme her.

> Gu ve' om de osse vil lave en Marvel version med Tv-tuner og hele
> svineriet.

Ja, se det kunne jo ikke være så ringe endda.

> Og til dem, der sagde, at 3-screen-gaming bare var et billigt
> trick: Foreløbigt understøtter omtrent 20 spil funktionen og
> blandt dem MS Flightsimulator 2002

Det link Kim Larsen har sendt fortæller følgende :
Other new information found in this release included an expanded list
of games that will support Matrox's Surround Gaming triple-display
technology, one of the product's most interesting features, and those
include Flight Simulator 2002, Quake III Arena, Return to Castle
Wolfenstein, Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast, Unreal Tournament
2003, and Imperium Galactica 3: Genesis.

Hvordan det så virker i praksis bliver jo spændende.

Madsen.

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 19-06-02 17:03

Madsen wrote:

> [...]
> 2003, and Imperium Galactica 3: Genesis.
>
> Hvordan det så virker i praksis bliver jo spændende.

nej, det bliver ikke.. det er jo allerede demonstreret..

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 19-06-02 16:26

Anandtech offentliggøre deres test af Parhelia om mindre end en uge! Så mon
ikke de andre tests også kommer der?

Parhelia - It's 1 Week Away
We were starting to get worried there; when we first talked to Matrox about
Parhelia they mentioned that they would try to have boards in our hands
before the end of May. We didn't hear anything for a while and just
yesterday received an update, and today we got our card.

Our performance analysis of the card will be published on June 25th, exactly
one week from today. The reason for Matrox's decision to set a NDA of the
25th is so that when reviews are published, you should be able to actually
purchase a card. Parhelia boards will be available sometime next week
according to Matrox.

The hardware we were sent is final hardware running RC1 drivers; we expect
final drivers to be in our hands by next week. Here are the final
specifications of the hardware:

Matrox Parhelia (128MB Retail Version)

- 220MHz core clock
- 275MHz DDR memory clock (17.6GB/s of memory bandwidth)
- $399 Estimated Street Price

Matrox Parhelia (128MB OEM Version)

- 200MHz core clock
- 250MHz DDR memory clock (16GB/s of memory bandwidth)
- ~$300 Estimated Street Price?

The first thing you'll notice is that the retail Parhelia has a fairly low
core clock. This means that unless you're really stressing its memory
bandwidth or texture unit advantages, the Parhelia's performance will be
proportional to the clock speed difference between it and the GeForce4
(since they both have four rendering pipes).

The core clock is a bit lower than what Matrox expected, with 220MHz being
even lower than our original 250MHz estimate. You have to remember that this
is a very large chip and thus clock speeds will be limited. The price is a
tad lower than originally anticipated as is the memory clock (presumably to
keep the price under $400).

The OEM version will differ from the retail version in clock speed,
unfortunately at this time it won't be branded any differently. We have
already talked to Matrox and recommended that they add a suffix onto the
name of the OEM cards to avoid confusion.

There's much more to talk about but we'll save that for next Tuesday; until
then, be sure to beef up your knowledge of Parhelia by reading our overview
of the technology.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1640&p=6

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : LA2

Dato : 19-06-02 19:28

> [...]
> this is the final notice you will receive.
> If you would like to register to receive our monthly Matrox In-the-Loop

Der er jo en helt Mac agtig stemmning blandt alle Jer Matrox folk. Gad vide
om vi snart får billeder at se hvor I pakker Jeres nye kort ud og monterer
dem, trin for trin. Med familien samlet rundt om vidunderet!
Hehe, og det er ikke fordi jeg er bitter over at lige have investeret
sparepengene i et GeForce4 kort.......slet ikke....
LA2

Fra : Dr. Ralph

Dato : 19-06-02 20:48

> [...]
>Hehe, og det er ikke fordi jeg er bitter over at lige have investeret
>sparepengene i et GeForce4 kort.......slet ikke....

Det skyldes, at os med monitorer, der er større end det mellem vores
ben, har behov for grafikkort, der kan vise et roligt og velopløst
billede både i 3D spil, men specielt i 2D programmer som Photoshop,
ilustrator og bare generelt.

Asus, Creative etc. nedpriortetrer totalt dette på deres geforce kort
- vel nok af den grund, at (overraskende) få hardcore gamere har 21'
skærme eller større - og ikke kører i opløsninger over 1280X1024.

Det er først ved 1600X1200 og op, at 2D kvaliteten og den genrelle
billedkvalitet på grafikkortet bliver testet - og hér kommer
ufatteligt mange geforce kort til kort.

Matrox har som en af de få producenter opprioriteret denne del (vel
også fordi, de har erkendt, at de ikke havde økonomi til at følge med
i 3D chip kampen)

Derfor er der en hård kerne af matrox fans tilbage, som ikke vil finde
sig i at give 3000 kr og mere for et grafikkort, der står rystende
svagt i 1600X1200.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : LA2

Dato : 19-06-02 22:23

"Dr. Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Derfor er der en hård kerne af matrox fans tilbage, som ikke vil finde
> sig i at give 3000 kr og mere for et grafikkort, der står rystende

Det var nu også ment ironisk fra min side. Synes det er dejligt med så megen
entusiasme, omkring et mærke.
Er selv helt ude af stand til at opføre mig rationelt mens jeg venter på at
nyt hardware bliver leveret af PostDanmark, der i øvrigt insisterer på at
lever når jeg ikke er hjemme, for lige at trække spændingen lidt.
I øvrigt er jeg bekendt med Matrox kvaliteter, lider under mit G4, der ikke
imponerer i 2D. Men da jeg ud over tekstbehandling, mest bruger min Pc til
at spille på, var valget ikke så svært. Meeen havde jeg vidst at Matrox og
ATI var på trapperne med nyt havde jeg jo nok ventet lidt...
PS. Troede ellers at jeg var rimeligt veludrustet, men kan jo se at hvis I
skal op over 19" for at overgå længden på Jeres "udstyr" så bøjer jeg mig i
støvet og vil straks spare sammen til en penis forlængelse......
LA2

Fra : Frontier

Dato : 20-06-02 08:48

Hejsa

On Wed, 19 Jun 2002 21:47:34 +0200, Dr. Ralph <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det er først ved 1600X1200 og op, at 2D kvaliteten og den genrelle
>billedkvalitet på grafikkortet bliver testet - og hér kommer

Du har fuldstændig ret. De sidste 2 nVidia kort som jeg har kørt med,
har begge haft et temmeligt ringe billede...indtil jeg simpelhen
fjernede RF-filtret fra grafikkortet. Og sikke en forskel

Hvis andre er lidt trætte af deres elendige billede...fjern for pokker
det filter (medmindre naboen elsker at lytte til AM radio

> [...]
>
>Derfor er der en hård kerne af matrox fans tilbage, som ikke vil finde
>sig i at give 3000 kr og mere for et grafikkort, der står rystende

Har læst en test af Asus v8460, hvor testeren netop brugte en Sony
G500 som min (21"), og der var ingen problemer ved 1600 x 1200. Men
problemet er vidst i særdeleshed eksisterende på Asus GeForce3 kort
:-/

Mvh:
Klaus Jakobsen

Fra : Dr. Ralph

Dato : 20-06-02 11:31

>Har læst en test af Asus v8460, hvor testeren netop brugte en Sony
>G500 som min (21"), og der var ingen problemer ved 1600 x 1200. Men
>problemet er vidst i særdeleshed eksisterende på Asus GeForce3 kort

Hvor læste du denne test ?

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 22-06-02 00:15

Madsen wrote:
> [...]
> This message is intended for those users who submitted their email
> addresses on the Matrox Graphics Web site to receive Matrox Parhelia

blah blah.. parhelia parhelia.. er det ikke lige omkring et år for sent
at lancere et DirectX8 kort? Nvidia har allerede lanceret 2..

de får deres 15 dages berømmelse og så bliver de kørt over af ATI's R300
chip.. Gigacolor? pffft.. hvad siger du til 128bit farver istedet?

Fra : Madsen

Dato : 22-06-02 22:25

Dennis Jakobsen skrev:

> de områder.. jeg ved godt TV UD er 2 ord.. men det bliver vel ikke
> til 'flere områder' af den grund :)

Det er nu ikke blot TV ud jeg snakker om. For det første er driveren
til Radeon 8500 uhyggeligt kringlet at finde ud af sammenlignet med den
til Matrox G400 f.eks. På Matrox-driveren trykker du på en F-tast af
eget valg, og derefter er TV ud slået til og maksimeret i fuld skærm på
tv'et. Ret meget lettere kan det vist ikke blive.
I Matrox-driveren kan du selv definere dine opløsninger og refreshrates
for hver enkelt opløsning. Du kan loade såkaldte 'Customization files'
som du selv kan rette til så de passer til din skærm. Med et Ati8500
skal du installere alverdens tredjeparts-software for at opnå det
samme og så kører det ikke engang optimalt alligevel. Da jeg sidder
med en widescreen-monitor er det ret vigtigt at jeg har mulighed for
at definere specielle opløsninger når nu producenterne ikke selv kan
finde ud af at integrere widescreenformaterne fra starten af. Det er
også ret vigtigt at driveren er stabil og det kan man vist roligt sige
at Matrox-driveren er. Jeg har stort set aldrig haft problemer med den
i hvert tilfælde. På de tre dage jeg havde et Radeon8500 til test
crashede pc'en 3 gange i Photoshop. Noget den ellers aldrig gør.

> så ikke ud til John Carmack havde nogle problemer med alpha
> drivere til et alpha board da han demonstrerede DoomIII :)

Nå, men det var jo meget heldigt.

> sidst du prøvede.. det må så have været før dit directx 4/5
> kort.. ? omkring 1985 eller ?

Næ, det er ikke så forfærdelig lang tid siden. En søgning på Google-
Groups viser omkring februar måned i år. Det er muligt at driveren
til Ati8500 er blevet bedre siden.

> det er fint nok at du beskytter kvaliteten af Matrox TV UD
> funktionen, men det er nok de færreste der vil opgradere til et
> Parhelia når de allerede har den perfekte tv ud løsning ikke?

Det er dig der påstår at jeg forsvarer Matrox's TV ud. Jeg ved ikke
hvor du har fået den idé fra, for det kan jeg ikke se jeg har nævnt
noget om i denne tråd.

> jeg ville i hvert fald ikke give 4000,- for at opgradere et kort
> hvis hovedformål er at give TV UD.. :)

Heller ikke her.

> så jeg formoder ikke du deler de andre Matrox entusiasters
> holdning til deres nye kort..

Hvilken holdning taler du om?

Madsen.

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 22-06-02 23:00

Madsen wrote:

> Det er nu ikke blot TV ud jeg snakker om. For det første er driveren
> til Radeon 8500 uhyggeligt kringlet at finde ud af sammenlignet med den
> til Matrox G400 f.eks. På Matrox-driveren trykker du på en F-tast af

grunden til det er mere 'kringlet' er nok fordi der langt flere features
der skal være knapper for.. jeg er da ked af at manualen var for
besværlig for dig.

der er LANGT FLERE funktioner end dem tilgængelige i driver menuen.. det
gælder garanteret også for dit Matrox kort..

> eget valg, og derefter er TV ud slået til og maksimeret i fuld skærm på
> tv'et. Ret meget lettere kan det vist ikke blive.

nemlig, derfor er det præcist det samme på mit Radeon8500

> [...]
> skal du installere alverdens tredjeparts-software for at opnå det
> samme og så kører det ikke engang optimalt alligevel. Da jeg sidder

sandt, men kun i spil og kun i WindowsXP.. og det er et Microsoft
problem.. jeg ved Nvidia har det samme problem. . hvordan Matrox er
kommet uden om det ved jeg ikke.. hvis det du siger da er sandt..

og jeg mener ikke der skal mere end et program til.. :) alverdens
software er vist ikke nødvendigt.. :)

> [...]
> i hvert tilfælde. På de tre dage jeg havde et Radeon8500 til test
> crashede pc'en 3 gange i Photoshop. Noget den ellers aldrig gør.

tja, sådan er der jo så mange historier.. jeg havde et Voodoo3 engang..
så 'opgraderede' jeg til et GeForce2.. men alle 10 driver revisioner
jeg prøvede havde crash problemer.. manglende polygoner i opengl.. osv.
osv. listen er lang.. så byttede jeg det til et Radeon 64mb VIVO og
senere til et Radeon8500, fordi det bare virker!!

> Nå, men det var jo meget heldigt.

nej, det var kvalitet.. og på et alpha board med alpha drivere er det
ret imponerende.. (derfor var det vigtigt lige at nævne det igen :)

> Næ, det er ikke så forfærdelig lang tid siden. En søgning på Google-
> Groups viser omkring februar måned i år. Det er muligt at driveren
> til Ati8500 er blevet bedre siden.

ja, der er kommet nogle hastigheds 'improvements' men der har aldrig
været noget i vejen med dem.. og jeg har kørt dem alle sammen, siden
(eller kort efter) kortet kom ud..

> Det er dig der påstår at jeg forsvarer Matrox's TV ud. Jeg ved ikke
> hvor du har fået den idé fra, for det kan jeg ikke se jeg har nævnt
> noget om i denne tråd.

nå, undskyld.. jeg mente ellers det var den eneste ting på et Matrox
kort der var værd at forsvare..

> Hvilken holdning taler du om?

parhelia parhelia parhelia.. :) jeg kan da godt forstå at folk glæder
sig.. det gør jeg også.. mere konkurrence på grafik kort markedet
gavner alle der er grafik kort nørder..

jeg prøver bare at holde det objektivt.. så falder man heller ikke så
langt..

Fra : LA2

Dato : 23-06-02 00:30

"Dennis Jakobsen" <brunis@[REM-SPAM]kolumbus.fi> skrev i en meddelelse

> [...]
> gavner alle der er grafik kort nørder..
>
> jeg prøver bare at holde det objektivt.. så falder man heller ikke så

Man skulle tro at I selv havde udviklet de omtalte kort. Hvorfor bliver det
så personligt. Er det eneste du kan hævde dig på dit ATI kort ?
I øvrigt kan jeg ikke se det imponerende i at det er lykkedes at optimere
ATI kortet og drivere til Doom III. Vi taler om et spil, ikke i fuld
version, hvor både kort producent og spil producent har samarbejdet om at få
de to ting til at fungere sammen. Vent til der skal udvikles drivere til
alle spil, eller når Doom III skal optimeres til alle kort..........
Man skulle tro at det var muligt at være glad for hvad man har uden at rakke
andres ting ned.....
LA2

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 23-06-02 14:21

LA2 wrote:
> "Dennis Jakobsen" <brunis@[REM-SPAM]kolumbus.fi> skrev i en meddelelse

> Man skulle tro at I selv havde udviklet de omtalte kort. Hvorfor bliver det
> så personligt. Er det eneste du kan hævde dig på dit ATI kort ?

hævde? ATI? jeg troede vi snakkede om Parhelia i denne tråd.. men nu
blev det vist til en ATI mod Matrox krig.. doh..

> [...]
> de to ting til at fungere sammen. Vent til der skal udvikles drivere til

hehe.. jeg tvivler på de har brugt NOGET SOM HELST tid på at 'optimere'
et alpha kort til et bestemt spil.. og jeg tvivler også på at de
overhovedet har haft tid til det.. se hvor lidt forbedringer der
kommert til ATI driverne over en periode af 2 år.. og du tror et kort
der lige er kommet ud af fabrikken er blevet optimeret til Doom3?
riiiight.. måske 2 år EFTER R300 chippen er kommet ud.. :)

> alle spil, eller når Doom III skal optimeres til alle kort..........
> Man skulle tro at det var muligt at være glad for hvad man har uden at rakke
> andres ting ned.....

hvem rakker ned? nu følte du dig også trådt på.. doh.. det vrimler
sku da med jer herinde.. man kan ikke nævne et nyt kort herinde uden i
kaster jer i forsvars stilling og begynder at smide om jer med
beskyldninger om det ene og det andet..

Fra : LA2

Dato : 23-06-02 19:39

> [...]
> der lige er kommet ud af fabrikken er blevet optimeret til Doom3?
> riiiight.. måske 2 år EFTER R300 chippen er kommet ud.. :)

Ja ja, så du tror at Radeon kortet bare sådan kører Doom III uden at være
optimeret. De håbede bare på det bedste, så skidt med om det gik galt til
den store præsentation....lol...kom igen. Doom III er i følge udviklerne
optimeret til radeon .......

> [...]
> sku da med jer herinde.. man kan ikke nævne et nyt kort herinde uden i
> kaster jer i forsvars stilling og begynder at smide om jer med

Hvis du nu havde fulgt tråden, i stedet for at vælge en meddelelse
tilfældigt ud. Og i øvrigt skamklippe den til ukendelighed , ja så havde
du forstået at jeg selv er GeForce mand. Kommenterede blot den euforiske
stemmning omkring Parhelia. Selv synes jeg at ATI er godt hvis man vil spare
lidt penge.....Men det er jo en smags sap. Matrox har en uovertryffen 2d
kvalitet osv.......

Fra : Madsen

Dato : 23-06-02 02:53

Dennis Jakobsen skrev:

> jeg prøver bare at holde det objektivt.. så falder man heller
> ikke så langt..

Jamen fint, så hold du det objektivt og bliv ved dit Ati-kort, men
accepter at der er nogle der foretrækker noget andet og ikke kun går
op i hvordan DoomIII ser ud, og hvilken score man får i 3D-mark.

Madsen.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 23-06-02 12:32

> Jamen fint, så hold du det objektivt og bliv ved dit Ati-kort, men
> accepter at der er nogle der foretrækker noget andet og ikke kun går
> op i hvordan DoomIII ser ud, og hvilken score man får i 3D-mark.

Netop!
Det mest avancerede spil, man kan finde på min computer, er WinXP's eget
pinball spil.

Matrox brillierer ud over sine meget fine 2Dbilleder ved høje opløsninger
også ved sin guddommelige dualhead-funktion.
Har man først en gang haft 2 monitorer sluttet til sin maskine, kan man bare
ikke nøjes med en bagefter.

Personligt sidder jeg nu med 2 grafikkort på denne maskine et ATI Radeon AIW
som hovedkort og et Matrox Mystiqe som sekundært kort. Billedet på min
sekundære skærm er altså bare bedre.
Farverne er renere og farvebalancen er helt i orden. Og det kan ikke bare
justeres væk (har forsøgt!)

Var det ikke fordi Mit Matrox Marvel G400 TV gør så perfekt en figur nede i
stuePC'en som DVD-afspiller og båndoptager, så havde jeg forlængst hentet
det op igen istedet for ATI-kortet.

Det der tænder mig på Parhelia-kortet er triplehead-udgangen.
Jeg tror bestemt, jeg vil prøve kræfter med et kørespil, når det kort rammer
min PC.
Derud over bliver det skønt at kunne brede sig over et kæmpe skrivebord i
den så højt elskede Matroxkvalitet.

Så jeg glæder mig som et lille barn over, at Matrox endelig vil til at lege
med!

Mvh

Jesper Nielsen

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 23-06-02 14:25

Jesper Nielsen wrote:
> [...]
> sekundære skærm er altså bare bedre.
> Farverne er renere og farvebalancen er helt i orden. Og det kan ikke bare

hvad købte du så et Radeon for?

> [...]
> den så højt elskede Matroxkvalitet.
>
> Så jeg glæder mig som et lille barn over, at Matrox endelig vil til at lege

kunne du ikke købe endnu et G4xx/G5xx så kan du putte 4 skærme på.. og
så sparer du også ca. 3000,- :)

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 23-06-02 15:32

> hvad købte du så et Radeon for?

Jeg købte Radeonkortet brugt i forventning om et kort med TV-tuner og og
virkelig god TV-out.
Jeg havde ingen forventninger om at kortet skulle være ringere end
Matrox-kortet i alm. 2D. ved normal opløsning.
Jeg havde såmænd nok heller ikke opdaget det, hvis ikke min sekundære skærm
stod så meget bedre!

> kunne du ikke købe endnu et G4xx/G5xx så kan du putte 4 skærme på.. og
> så sparer du også ca. 3000,- :)

Mit Matrox Marvel G400 TV har ikke dualhead funktion mellem 2 monitorer -
kun mellem monitor og fjernsyn.
Og min PC har stadig ikke 2 AGP-slots.

Var det kun dualhead funktionen, jeg ville ha, kunne jeg let finde andre
billligere løsninger.

men har man først prøvet at arbejde med desktop publishing med 2 skærme, vil
man bare ikke undvære skærm nummer 2

Men jeg kunne også godt tænke mig at køre racerspil med triple head gaming.

Det kan godt være at Radeon 8500 Pt. er det kort, der giver mest value for
the money, men det må være ud fra en isoleret betragtning om 3D/2D i forhold
til pengene.

Vægter man høj billedkvalitet i meget store opløsninger,
multiskærmsfunktioner og triplehead gaming, er der ligesom ingen
alternativer til Matrox Parhelia. Jeg vil gerne have den eller bedre
billedkvalitet, jeg ser på mit Matrox Mystiqe over på begge skærme (eller
alle 3 med et enkel og velfungerende driver, der ikke skal drive mig til
vanvid i forsøget på at tweake den til perfektion.
Og så kunne jeg svært godt tænke mig at spille kørespil og evt.
fligtsimulator med tre skærme.
Er der noget galt i det?

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 23-06-02 18:46

Jesper Nielsen wrote:
> "Dennis Jakobsen" <brunis@[REM-SPAM]kolumbus.fi> skrev i en meddelelse

> Jeg købte Radeonkortet brugt i forventning om et kort med TV-tuner og og
> virkelig god TV-out.

men dit Matrox TV-out er perfekt, så hvorfor nøjes med ?

> Mit Matrox Marvel G400 TV har ikke dualhead funktion mellem 2 monitorer -
> kun mellem monitor og fjernsyn.

aah.. ok, så det er begrænset til TV på det andet 'head' ?

synes bestemt jeg havde læst det kunne tage 2 monitorer..

> Og min PC har stadig ikke 2 AGP-slots.

nej, men det kan vel fås i en PCI udgave..? AGP som funktion skal jo
ikke bruges til noget på et kort der ingen 3d funktioner har.. (jaja,
det har vel lidt, men du ved hvad jeg mener)

> Var det kun dualhead funktionen, jeg ville ha, kunne jeg let finde andre
> billligere løsninger.

DualHead er 2 individuelle displays ikke? det er ikke bare en klon af
den første skærm vel?

> men har man først prøvet at arbejde med desktop publishing med 2 skærme, vil
> man bare ikke undvære skærm nummer 2

nej, det kender jeg fra video redigering.. :)

> [...]
> the money, men det må være ud fra en isoleret betragtning om 3D/2D i forhold

isoleret betragtning? tjaa.. jeg tænker jo kun på mig selv når jeg
køber et grafikkort.. jeg spiller mange 3d spil.. og skal se DVD film
og DivX DVD rips på mit tv.. så det blev et kort med god tv ud og god
DVD hardware dekodning..

> Vægter man høj billedkvalitet i meget store opløsninger,
> multiskærmsfunktioner og triplehead gaming, er der ligesom ingen
> alternativer til Matrox Parhelia.

øøh.. du har set et Parhelia i 'action' eller tager du det bare for
givet at det bliver samme eller bedre end perfekt kvalitet?

> [...]
> alle 3 med et enkel og velfungerende driver, der ikke skal drive mig til
> vanvid i forsøget på at tweake den til perfektion.

og det gjorde Radeon driveren?

> Og så kunne jeg svært godt tænke mig at spille kørespil og evt.
> fligtsimulator med tre skærme.
> Er der noget galt i det?

overhovedet ikke..

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 23-06-02 19:43

> men dit Matrox TV-out er perfekt, så hvorfor nøjes med ?

Matrox G400 Marvel TV kortet ville være perfekt til min stuePC, der fungerer
som DVD-afspiller båndoptager og jukeboks ved fjernsynet.
På grund af kortets perfekte TV-out og fremragende DVDkvaliteter og ikke
mindst dets hardware-encoding til MJpeg er det perfekt til PC'en dernede, da
det kun er en PIII 600 MHz maskine.

Jeg havde ladet mig fortælle at ATI-kortet havde en fænomenal TV-out og
fremragende DVD-kvaliteter, og så gjorde det jo ikke noget, at det var et
bedre 3D-kort.
Oprindeligt ville jeg have købt et Radeon 8500 AIW til den store maskine i
december, men kortet udeblev for længe fra markedet, og jeg købte
Marvelkortet brugt istedet.

> aah.. ok, så det er begrænset til TV på det andet 'head' ?
>
> synes bestemt jeg havde læst det kunne tage 2 monitorer..

Ikke G400 Marvel TV. Her er der kun en break-out boks, der passer på
udgangen.
Til gengæld kan det en masse, de andre kort ikke kan. TV-tuner, optagelser i
Mjpeg o.s.v.

> nej, men det kan vel fås i en PCI udgave..? AGP som funktion skal jo
> ikke bruges til noget på et kort der ingen 3d funktioner har.. (jaja,
> det har vel lidt, men du ved hvad jeg mener)

Jo, jo , men når jeg nu også godt kunne tænke mig 3D funktioner især med 3
screen gaming,sååå...

> DualHead er 2 individuelle displays ikke? det er ikke bare en klon af
> den første skærm vel?

Nej hos Matrox og ved separate grafikkort er der tale om individuelle
displays sideordnet og med hver sin selvstændige opløsning.

> [...]
> køber et grafikkort.. jeg spiller mange 3d spil.. og skal se DVD film
> og DivX DVD rips på mit tv.. så det blev et kort med god tv ud og god

Hvad jeg angår, så spiller jeg pt. overhovedet ikke, men arbejder med grafik
på maskinen og ser gerne DVD og div-X på den. Selvom den anden maskine
bliver mere brugt til det formål.

> øøh.. du har set et Parhelia i 'action' eller tager du det bare for
> givet at det bliver samme eller bedre end perfekt kvalitet?

Jeg tillader mig at antage, at funktionen i hvert fald ikke bliver ringere
end den nuværende>

> og det gjorde Radeon driveren?

Radeon driveren eller kortet for den sags skyld giver ingen muligheder for
dual display.
Men ellers har jeg ingen problemer haft.
Kun med 2 grafikkort har jeg den mulighed, og det kan godt drille , men
det er ikke Radeonkortets skyld.

Kortet går såmænd nok også videre over i en anden maskine.

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 24-06-02 19:42

Jesper Nielsen wrote:
> [...]
> mindst dets hardware-encoding til MJpeg er det perfekt til PC'en dernede, da

hvordan definerer man perfekt TV ud? mit er kanon flot.. jeg kunne
godt tænke mig at se hvor meget bedre G4/5xx er.. hvis det da er.. ;)

> [...]
> Oprindeligt ville jeg have købt et Radeon 8500 AIW til den store maskine i
> december, men kortet udeblev for længe fra markedet, og jeg købte

nu har jeg allerede et TV kort, så jeg kunne nøjes med den alm.
Radeon8500.. :)

jeg synes kortet har fremragende TV ud og den bedste DVD dekodning..
men nu har jeg jo ikke set et G4xx/G5xx's TV ud, for sidst jeg havde et
matrox kort var mit Millenium.. (før der kom et G på dem! :)

> Ikke G400 Marvel TV. Her er der kun en break-out boks, der passer på
> udgangen.
> Til gengæld kan det en masse, de andre kort ikke kan. TV-tuner, optagelser i
> Mjpeg o.s.v.

ja, det er jo så TV siden der giver de funktioner.

> Jo, jo , men når jeg nu også godt kunne tænke mig 3D funktioner især med 3
> screen gaming,sååå...

heh.. jeg kunne godt forestille mig den luksus det er at kunne SE til
siden i stedet for at flytte musen for at 'se' til siden.. men jeg har
ikke råd til 2 extra 19" Sony skærme for den luksus.. :(

> Nej hos Matrox og ved separate grafikkort er der tale om individuelle
> displays sideordnet og med hver sin selvstændige opløsning.

okay.. det kan Radeon kortet også.. og TV ud i 1024x768 er smukt..
jeg kunne godt tænke mig at se et G4/500 output ved siden af for at
sammenligne..

> Jeg tillader mig at antage, at funktionen i hvert fald ikke bliver ringere
> end den nuværende>

det var måske en hastig antagelse.. :) lad os nu se.. det varer ikke
længe før det vrimler med reviews! :)

> Radeon driveren eller kortet for den sags skyld giver ingen muligheder for
> dual display.

øh? jeg kan både køre klon og individuelle displays.. men nu var mit
selvf. også et Radeon8500.. men det gamle Radeon havde da samme
funktion.. jeg havde nemlig et! :)

> Men ellers har jeg ingen problemer haft.
> Kun med 2 grafikkort har jeg den mulighed, og det kan godt drille , men
> det er ikke Radeonkortets skyld.

jeg læste et sted at det var en begrænsning i Win2000 at køre med
individuelle opløsninger.. og det lykkedes mig da heller aldrig.. så
jeg skiftede ufrivilligt til XP for at få den funktionalitet og det
virker da..

Dennis

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 23-06-02 14:16

Madsen wrote:

> Jamen fint, så hold du det objektivt og bliv ved dit Ati-kort, men

jeg holder mig til det der giver de bedste features i forbindelse med
den bedste price/performance ratio! og det er på nuværende tidspunkt et
ATI Radeon 8500..

> accepter at der er nogle der foretrækker noget andet og ikke kun går
> op i hvordan DoomIII ser ud, og hvilken score man får i 3D-mark.

fint.. så hold dig uden om Parhelia tråden.. så enkelt er det da! :)

Fra : Madsen

Dato : 23-06-02 14:57

Dennis Jakobsen skrev:

> [...]
> herinde uden i kaster jer i forsvars stilling og begynder at smide
> om jer med beskyldninger om det ene og det andet..

Det er da tværtimod dig der kommer ind og leger troll.
Jeg har videresendt en e-mail jeg har modtaget fra Matrox vedrørende
deres nye grafikkort til gruppen, fordi jeg regnede med at der måske
var nogle der var interesseret i den information.

Du kommer så ind i tråden med dette indlæg:
<news:af0c06$e83$2@phys-news1.kolumbus.fi> Kalder du det for objektivt?

Madsen.

Fra : 0nkel

Dato : 24-06-02 00:57

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message news:<Xns9236A23574C75copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>...

> Det er da tværtimod dig der kommer ind og leger troll.

Han leger ikke, han er en

> [...]
> var nogle der var interesseret i den information.
>
> Du kommer så ind i tråden med dette indlæg:

På side 7 af Dennis manual til hans ATI kort står der at han har ret
til at komme brusende og nedrakke andres valg af hardware. Hvis nogle
skulle tage det fortrydeligt op, har han også ret til at blive
fornærmet og undre sig over at nogle går i forsvarsposition efter hans
angreb.

Heldigvis er det ikke ret mange der har fået den manual som Dennis har

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 24-06-02 19:23

0nkel wrote:

> [...]
> angreb.
>
> Heldigvis er det ikke ret mange der har fået den manual som Dennis har

hehe.. nej, det er min specielle ATI manual.. og da alle køber GayForce
kort.. så siger det jo sig selv! :)

Fra : Madsen

Dato : 23-06-02 14:59

Dennis Jakobsen skrev:

> fint.. så hold dig uden om Parhelia tråden.. så enkelt er det
> da! :)

Jeg kan ikke rigtig se det kommer dig ved hvilke tråder jeg blander
mig i. Du kan jo smide mig i dit killfilter hvis du er utilfreds.

EOD herfra.

Madsen.

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 23-06-02 18:49

Madsen wrote:

> Jeg kan ikke rigtig se det kommer dig ved hvilke tråder jeg blander
> mig i. Du kan jo smide mig i dit killfilter hvis du er utilfreds.

det gør det da heller ikke.. men hvis avanceret 3d funktioner
overhovedet ikke interesserer dig og du ikke har planer om at opgradere
dit tv-ud kort for 4000kr, så er Parhelia da bestemt ikke noget for
dig.. no offense! :)

Fra : Madsen

Dato : 22-06-02 01:45

Dennis Jakobsen skrev:

> blah blah.. parhelia parhelia.. er det ikke lige omkring et år
> for sent at lancere et DirectX8 kort? Nvidia har allerede
> lanceret 2..

DirectX8 hjælper ikke mig ret meget i det daglige.
Pt. kører jeg med et grafikkort som blev lavet da DirectX hed
version 4 eller 5 måske, og alligevel overhaler det ATI8500 indenom
på de områder jeg prioriterer højest.

Fra : N/A

Dato : 22-06-02 23:00