link over flere sider
Fra : Søren

Dato : 18-06-02 16:09

Jeg har lavet en side, som viser en række links til andre hjemmesider. Disse
links ligger i en MySQL tabel, så jeg blot skal opdatere tabellen og så er
siden også opdateret. Men der kan efterhånden blive mange links, så derfor
kunne jeg godt tænke mig, at man fik at vide, hvor mange links, der er ialt
plus at der kun bliver vist 10 links pr. side så link 1-10 er på side 1,
links 11-20 på side 2 og fremdeles. Kan jeg lave dette i PHP ?

I kan se hvad jeg indtil nu har lavet på
http://www.familytree.dk/perslink.php

Søren

Fra : Per Thomsen

Dato : 18-06-02 20:09

"Søren" <sorenh@gmx.net> wrote in message
> [...]
> plus at der kun bliver vist 10 links pr. side så link 1-10 er på side 1,
> links 11-20 på side 2 og fremdeles. Kan jeg lave dette i PHP ?

Du kan bruge COUNT() til at tælle hvor mange rækker der er i tabellen.
F.eks.
$taelLinksResult = mysql_query('SELECT COUNT(id) FROM Links', $dbConn);
$antalLinks = mysql_result($taelLinksResult, 0);

Og du kan bruge LIMIT til at til specificere hvilke du vil have ud.
Her er en lige en hurtig skitse:

$antalPrSide = 10;
$side = isset($HTTP_GET_VARS['side']) ? $HTTP_GET_VARS['side'] : 0;

$offset = $side * $antalPrSide;

$pageResult = mysql_query('SELECT * FROM Links LIMIT '.$offset.',
'.$antalPrSide');
while( $pageLinks = mysql_fetch_assoc($pageResult) ) {
// Gør det du vil med dine links.
}
$prevURL = $HTTP_SERVER_VARS['SCRIPT_NAME'].'?side='.($side-1);
$nextURL = $HTTP_SERVER_VARS['SCRIPT_NAME'].'?side='.($side+1);

Her kan du se syntaksen for MySQLs SELECT:
http://www.mysql.com/doc/S/E/SELECT.html

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/