Andet multimedie
bentjuul 3670
problemer med at "imbedde" en font i acrob~
Fra : jakob

Dato : 17-06-02 16:04

Jeg har lavet en plakat i indesign og vil nu eksportere den til pdf. Jeg
har brugt skriftypen (true type) frutiger roman 55. Når jeg prøver at
gemme som pdf får jeg en fejlmeddelse der går på at pga licens
forholdende kan skriftypen frutiger ikke imbeddes. Skriften er købt, af
mit firma man jeg har bare fået den tilsendt pr. mail.

Hvad er måden at imbedde en sådan skriftype på, hvordan installeres den
korrekt så det virker ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas

Dato : 17-06-02 16:30

"jakob" <ingen@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er måden at imbedde en sådan skriftype på, hvordan installeres den
> korrekt så det virker ?

Hvad med at "create outlines" på din tekst, så er den ikke afhængig af
fonten der hvor den kommer hen?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - ny version undervejs ...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?

Fra : jakob

Dato : 17-06-02 21:55

> Hvad med at "create outlines" på din tekst, så er den ikke afhængig af
> fonten der hvor den kommer hen?

Det lyder fint, men hvordan gøres det i indesign ??

MVH

Jakob

Fra : jakob

Dato : 17-06-02 22:05

> Hvad med at "create outlines" på din tekst, så er den ikke afhængig af
> fonten der hvor den kommer hen?

Det har jeg prøvet nu, men det så ikke særlig pænt ud på skærmen. Om det
bliver pænt på tryk ved jeg ikke ?

Der må da være en måde at imbedde en sådan font på ??

MVH

Jakob H K

Fra : Thomas

Dato : 18-06-02 07:43

> Det har jeg prøvet nu, men det så ikke særlig pænt ud på skærmen. Om det
> bliver pænt på tryk ved jeg ikke ?

Prøv at lave et print og se om der er nogen forskel.

> Der må da være en måde at imbedde en sådan font på ??

Jeg har endnu aldrig haft problemer med fonts i pdf fra InDesign. Men i
manualen skriver de: "InDesign embeds a font only if it contains a setting
by the font vendor that permits it to be embedded."

Hvad er det for en font du har problemer med? Er det en truetype? Jeg bruger
aldrig truetype fonts, kun type1 da truetype tidligere har voldt mig
problemer i bla. fotosettere.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet

Fra : jakob

Dato : 20-06-02 18:48

> Hvad er det for en font du har problemer med? Er det en truetype? Jeg bruger
> aldrig truetype fonts, kun type1 da truetype tidligere har voldt mig
> problemer i bla. fotosettere.

Ja det er en TT font.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Storm

Dato : 20-06-02 21:01

"jakob" <ingen@spam.dk> skrev

> Ja det er en TT font.

Du får en fejlmelding, at pga lincens kan fonten ikke embeddes.
Som Thomas også skriver : "InDesign embeds a font only if it contains a
setting
by the font vendor that permits it to be embedded."

Før PDF var et _must_ havde TT en sådan "må ikke distribueres" ting
indbygget.
Det respekterer Adobe med deres produkter. De nye TT skrifter har ikke sådan
et distributions-forbud - klogt nok!

Du kan derfor ikke embedde din TT som font, men gøre som Thomas foreslår
"outline" den.
Hvis du synes det ser grimt ud, er det måske fordi din Acrobat 5 ikke er sat
til
at udglatte streggrafik i Indstillinger - Vis?
Og hvis du har Acrobat 4 vil den ikke vise streggrafik særligt skarpt.

Nu kender jeg ikke InDesign evner til at Outline, men de er sikkert
perfekte.
Og er man i tvivl om en en font vil give modtageren problemer, er det en god
måde at løse problemet på.
Det er perfekt til tryk, uanset om din pdf ikke viser det helt perfekt.

Som Thomas også skriver er der mange trykkerier der har problemer med
TT skrifter eller slet ikke vil tage dem. Det er dog et område i skred, og
nye
ripper har ingen problemer med TT.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : jakob

Dato : 21-06-02 09:14

> Som Thomas også skriver er der mange trykkerier der har problemer med
> TT skrifter eller slet ikke vil tage dem. Det er dog et område i skred, og
> nye
> ripper har ingen problemer med TT.

Tak for svarene til jer alle. Jeg vil prøve at lave et outline forsøg

mvh

jakob