Venøsteaks
Fra : Dennis Glintborg

Dato : 17-06-02 14:10

Hellooo

Jeg søger en opskrift på Struer-egnens 'verdensberømte' venøsteaks.

Det er noget med tyndtskårede bøffer af oksefilet og så en forfærdelig masse
hvidløg... håber dette lyder bekendt for nogen

/dennis

Fra : T. N.

Dato : 17-06-02 18:10

"Dennis Glintborg" <dgli00@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
masse
> hvidløg... håber dette lyder bekendt for nogen

Hej Dennis
Venøsteaks er rigtigt fra Struer-egnen nærmere betegnet fra øen Venø små
10km. fra Struer.
Jeg har været kok på Borbjerg Mølle Kro(på næsten samme egn) for nogle år
siden.
Den gamle ejer af Venø kro, havde engang i?70'erne? taget sin opskrift på
venøsteaks med sig, fra Venø, til Borbjerg Mølle Kro, da de søgte nye
udfordringer og købte kroen.
Så opskriften må være tæt på de originale Venøsteaks. Dog hedder denne ret

Møllesteaks (det er nok den mest solgte ret på Borbjerg Mølle Kro)
4 personer(der godt ka li kød)
800-900g okseinderlår skåret i 3-5mm tynde skiver.
masser hakket hvidløg
olie
smør
en håndfuld hakket persille.
salt, peber og måske lidt citron.

Varm en pande, helst støbejern, til den er næsten rødglødende(læs meget
meget varm). Drys lidt salt og lidt olie på panden og lig skiverne på så
hele kød fladen kommer i kontakt med panden. vend kødet lige så snart de ser
den er ved at blive grå på den side der ligger opad, gerne lidt før, det
tager ca. 1-1½min. Vend kødet og giv det ½-1min. Gentag til alt kødet er
stegt.
Når alt kødet er færdigt skruer du lidt ned for varmen og smider en smørklat
på lader den bruse op sammen med hvidløg. Tilsæt kødet, persillen, salt,
peber og evt. citron.

velbekomme
Thomas Nedergaard

Fra : Dennis Glintborg

Dato : 17-06-02 21:30

Hej Thomas

Jeg siger mange tak for opskriften... det var lige det jeg søgte

/dennis