Kugler af frugt - skal man bruge et paris~
Fra : ronny

Dato : 17-06-02 14:03

Hejsa

Jeg skal lave noget melon, hvor man skal lave fine små runde kugler af kødet
(det udelukker for mit vedkommende brug af en ske *S*). Jeg ser i opskriften
at man skal bruge et parisiennejern, men hvordan ser det ud, er det dyrt og
er det til at få fat i? Og er der andre muligheder for at få helt runde fine
små kugler?

Venlig hilsen
Peter

Fra : Mark Beaumont

Dato : 17-06-02 17:55

ronny <m11000@hotmail.com> skrev:
> Jeg ser i opskriften at man skal bruge et parisiennejern, men
> hvordan ser det ud, er det dyrt og er det til at få fat i?

Et parisiennejern ligner vel nærmest en lille isske, du ved sådan
en til at lave iskugler med.

På billedet kan du (ud over knivene) se 3 parisiennejern i
forskellige størrelser.
http://www.mactheknife.dk/knive/foto10.jpg

Du burde kunne købe sådan et jern til under 100 kr. hos
en isenkræmmer.

Vh Mark

Fra : Thïngmand

Dato : 18-06-02 08:13

> at man skal bruge et parisiennejern, men hvordan ser det ud, er det dyrt
og
> er det til at få fat i?

[reklame on]
Kan fås for 30 kr. hos HW Larsen (de sælger også til private)
http://www.hwl.dk/default.asp?ID=5&VLAfsnitID=137&VareID=644&ValutaID=2
[reklame off]

Fra : E.G.C.

Dato : 18-06-02 15:33

"Thïngmand" <michael@FJERNthingmand.dk> skrev i en meddelelse news:3d0edd6f$0$227$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> og
>
> [reklame on]
> Kan fås for 30 kr. hos HW Larsen (de sælger også til private)
> [...]
Er dwer også noget der hedder juliennejern?

Mvh.

E.C.

Fra : Mark Beaumont

Dato : 18-06-02 21:58

E.G.C. <kaninen@tdcadsl.dk> skrev:
> Er dwer også noget der hedder juliennejern?

Jo, de findes i flere udgaver

Et juliennejern kan f.eks. bruges til at lav tynde strimler af appelsinskræl, til dekoration.
http://www.1st-gourmet.dk/gourmet/gourmet.nsf/stuffbyid/EB89BE74FEA4A4B0C12568D50059AB00

En Julienneskræller kan bruges til at lave tynde strimler af f.eks. gulerødder.
http://www.internetcookshop.com/images/products/HCB171_180.jpg

At skære noget i julienne, betyder egentlig bare at skære
det i tynde strimler (tændstikstørrelse).

Vh Mark

Fra : E.G.C.

Dato : 19-06-02 10:51

"Mark Beaumont" <news-apr-maj-02@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:aeo6t1$1ol2$1@news.cybercity.dk...

> [...]
>
> At skære noget i julienne, betyder egentlig bare at skære
> det i tynde strimler (tændstikstørrelse).

Ja, jo tak for dit svar, det er da også rigtigt, nu tænkte jeg mere på disse grøntsager, som er i tynde men ikke brede
strimler, der som du nævner kaldes julienne, den til appelsinskræl er fin til appelsin og citron, men det jeg søger er ligesom til
gulerødder og porrer, som jeg nu altså står og laver i "hånden".

Med venlig hilsen

E.C.

Fra : Heidi

Dato : 18-06-02 16:56

Thïngmand wrote:
> og
>
> [reklame on]
> Kan fås for 30 kr. hos HW Larsen (de sælger også til private)
> [...]

Hvilken kategori står de under? Jeg kunne ikke finde dem på andre
måder end ved at søge efter navnet (bortset fra dit direkt link).

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes