ATA-100 kabler - hvordan er det nu
Fra : Devast8or

Dato : 17-06-02 13:07

Hvordan er det nu med ATA-100 kabler, Masteren skal sidde på det sidste stik
og slaven i midten ikke? Men er der forskel på de to ender? Dvs. er der
forskel på hvilken ende de sidder i controlleren og hvilken der sidder i
disken?

Grunden til spørgsmålet er at jeg ikke kan få mine to HD'er til at køre
sammen på det samme kabel. Kan det være fordi jeg har vendt det forkert?

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : FINN EGMOSE

Dato : 17-06-02 13:18

Devast8or <No@no.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:VgkP8.58$va.22542@news000.worldonline.dk...
> Hvordan er det nu med ATA-100 kabler, Masteren skal sidde på det sidste
stik
> og slaven i midten ikke? Men er der forskel på de to ender? Dvs. er der

Den ende med det blå stik skal sidde i bundkortet. den grå er slave og den
sorte til master.

Mvh.
Finn

Fra : Hans

Dato : 17-06-02 13:54

"FINN EGMOSE" <fimus@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Den ende med det blå stik skal sidde i bundkortet. den grå er slave og den
> sorte til master.

Det er helt korrekt, men ATA100 kabelstandarden er lavet af nogen som burde
have deres skolepenge tilbage.

Prøv og tag et eksempel med en hardddisk som master og et cd-romdrev som
slave. Normat sidder cdromdrevet øverst og harddisken nederst. Prøv så lige
at følge standarden og find ud af hvor tumpet den er fastlagt.

Derfor har jeg aldrig fulgt den og det har fungeret fint med master først og
slave til sidst på kablet, uanset hvad der har siddet på kablet. Det gælder
både for fladkabler og for de runde.

mvh
Hans

Fra : Lars Dahl

Dato : 17-06-02 13:40

Er det ingen længere der overvejer hvordan Jumperne på Harddisken sidder?
Det er jo ikke helt ligegyldigt og begge står til master eller slave..

Fra : Devast8or

Dato : 17-06-02 13:40

Hehe, jo det er der skam tænkt på. De to omtalte diske står rigtig nok (en
Master og en Slave), og det var sådan set derfor jeg gik videre til kablet i
min fejlsøgning. Det skulle jeg nok lige have nævnt.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Miu

Dato : 17-06-02 13:52

Jeg har ingen forskel set ved at sætte dem de forskellige steder (kablet)
det der gør forskellen er hvordan du sætter din jumper...! så ligemeget med
hvilke stik du sætter det på !

Miu

Fra : Eh-Fniller

Dato : 17-06-02 15:32

Hejsa.
Jeg har oxo oplevet at master skulle side yderst på stikket
ligegyldigt om man kørte Cable select eller Master select.
Aner desværre ikke hvorfor.
Men har læst et sted at ikke alle ata100 kabler er forbundet ens.
(ligesom de gamle com kabler der gik fra mobo til kabinettet)
mvh