Nedsætte støjen fra
Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 11-02-01 14:18

Hej alle,

jeg har nu haft min G4 i et lille år, og selvom den støj, som dens
blæsere efterhånden laver er til at overleve, vil jeg gerne gøre mit
arbejdsmiljø en del mindre støjende.

Derfor vil jeg høre om nogen af jer har erfaring med "støjreducerende
midler". Kan man fx. give blæserlejet en dråbe symaskineolie, eller
skifte blæseren, eller...?

--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 11-02-01 16:15

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> [...]
>
> Derfor vil jeg høre om nogen af jer har erfaring med "støjreducerende
> midler". Kan man fx. give blæserlejet en dråbe symaskineolie, eller

Sælg den og anskaf dig en Cube, nul blæser, nul støj.
--
Jesper Oersted
"Tak til - beklager, navnet forsvandt i da Outlook Express

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 12-02-01 09:43

Jesper Ørsted <spambait@use.reply.to> wrote:

> Sælg den og anskaf dig en Cube, nul blæser, nul støj.

1) Når jeg har en PowerMac G4? Nej tak! Debt betyder tab af så og så
mange udvidelsesmuligheder..
2) Pris. Av.
3) Pris igen, av.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 12-02-01 16:06

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> 1) Når jeg har en PowerMac G4? Nej tak! Debt betyder tab af så og så
> [...]

Tja..på virksomheden hvor jeg arbejder er der en meget støjende maskine
som arbejdstilsynet har krævet skal i buldrehus. Gad vide om man kan få
buldrehuse til PowerMac G4? ;)

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 12-02-01 16:48

> [...]

> Tja..på virksomheden hvor jeg arbejder er der en meget støjende maskine
> som arbejdstilsynet har krævet skal i buldrehus. Gad vide om man kan få

Så slemt er det ikke igen. Men det er irriterende når man får fokuseret
mentalt på støjen. :(

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-02-01 17:16

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Så slemt er det ikke igen. Men det er irriterende når man får fokuseret
> mentalt på støjen. :(

Så defokusér! (Fx. ved at spille lidt iTunes ...)
martin

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 12-02-01 20:36

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Så defokusér! (Fx. ved at spille lidt iTunes ...)
> martin

Gør det allerede med SoundJam, men det virker ikek perfekt. Desuden er
udradering ved overdøvelse noget der gør naboerne sure.... :/

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-02-01 14:58

On Mon, 12 Feb 2001 20:36:20 +0100, DJ_Supreme_/_Peter_Perlsø wrote
(in message <1eoqh7l.qtci4vemwqriN@98.ppp1-8.worldonline.dk>):

> Gør det allerede med SoundJam, men det virker ikek perfekt. Desuden er
> udradering ved overdøvelse noget der gør naboerne sure.... :/

Hey Peter!
Prøv engang at fokusere mentalt på den støj, du så at sige har mellem ørerne.
Det udvikler sig hurtigt til tinnitus! Du kan også hjælpe til ved at
stikke et par fingre i øregangene.
Du kan også prøve mentalt at fokusere på tangent-støjen, det er meget nemt at
få noget til at gå sig på nerverne, hvis man er indstillet på det. Eller hvad
med din vejrtrækning?
Eller prøv at forestille dig den grå støj fra alle de væmmelige PC'er, du er
omgivet af!

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 13-02-01 19:15

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:

> Eller prøv at forestille dig den grå støj fra alle de væmmelige PC'er, du er
> omgivet af!

Tja, men jkeg har et oprdsprg der hedder at man ikek gør sig selv større
ved at gøre andre mindre. Desuden vil jeg gerne reelt af med støjen...

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-02-01 22:32

On Tue, 13 Feb 2001 19:15:08 +0100, DJ_Supreme_/_Peter_Perlsø wrote
(in message <1eos848.i5zgdus31a0gN@12.ppp1-11.worldonline.dk>):

Det var nu altså kun for sjov!

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-02-01 20:50

> [...]

> Tja, men jkeg har et oprdsprg der hedder at man ikek gør sig selv større
> ved at gøre andre mindre. Desuden vil jeg gerne reelt af med støjen...

Det var nu kun for sjov!

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 14-02-01 13:16

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:

> Det var nu kun for sjov!

OK, min fejl. :)=

Fra : N/A

Dato : 12-02-01 17:49

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 12-02-01 17:49

Compaq Master <compaqmaster@hotmail.com> wrote:

> prøv www.morgen.dk

Hm, efter lidt browsning fandt jeg frem til silensystems:

http://www.morgen.dk/Silent.htm

Men har de en 5" blæser?

Mere info om støjsvage systemer ønskes...

Fra : Simple

Dato : 12-02-01 19:31

> [...]

> Derfor vil jeg høre om nogen af jer har erfaring med "støjreducerende
> midler". Kan man fx. give blæserlejet en dråbe symaskineolie, eller

Hvad er det helt præcist i en G4, der adskiller sig fra Cuben og som
gør, at man ikke behøver blæser i den ene, men derimod i den anden.

Jeg snakkede med een forleden dag, der havde fået den anbefaling _fra en
apple supporter_ at pille blæseren fra. Sådan havde han nu kørt i 3/4 år
på 2 G4'ere uden problemer?!?

Måske det var en idé!

Stig

Mailto:stigleerbeck@mac.com
http://www.SimpleSoft.dk - http://www.MacPeriferi.dk

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 13-02-01 14:06

Simple <simple@software.dk> wrote:

> Hvad er det helt præcist i en G4, der adskiller sig fra Cuben og som
> gør, at man ikke behøver blæser i den ene, men derimod i den anden.

Jeg er ikke så forbandet sikker på at der overhovedet er brug for
blæsere i G4'eren - Cuben har jo et effektivt konvektionskølet design,
som PM G4 ikke nyder godt af.

> Jeg snakkede med een forleden dag, der havde fået den anbefaling _fra en
> apple supporter_ at pille blæseren fra. Sådan havde han nu kørt i 3/4 år
> på 2 G4'ere uden problemer?!?
>
> Måske det var en idé!

Næppe. Godt nok udleder en G4 næsten ingen varme i forhold til fx.
Pentium'er, men det som din ven blev foreslået vil gøre G4'enrens kasse
til en sauna, som både vil nedsætte stabiliteten af computeren, samt
levetiden af komponenterne. Ikke smart. :/

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-02-01 19:35

> [...]

> til en sauna, som både vil nedsætte stabiliteten af computeren, samt
> levetiden af komponenterne. Ikke smart. :/

Har du den da stående på en kogeplade, min G4 kan ikke tvinges over 43
grader (stuetemp. ca. 23 grader) uden blæser.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 13-02-01 21:05

In article <1eos8m8.hkakmereybhkN%bendata@postman.dk>, bendata@postman.dk
(Johnny Louis) wrote:

>Har du den da stående på en kogeplade, min G4 kan ikke tvinges over 43
>grader (stuetemp. ca. 23 grader) uden blæser.

Tænk også på at de tekniske specifikationer siger at maskinen kan tåle at
være i drift når temperaturen i omgivelsen er 35 grader celsius. Dvs
kølingen skal fungere tilfredsstillende selv i 35 graders varme. Jeg skal
ikke kunne sige om dette overflødiggør en blæser så længe temperaturen kun
er omkring 20 grader, men jeg kunne sagtens forestille mig det.

Det er muligt man i troperne sidder ved computeren i 35 graders varme, men
herhjemme tror jeg de fleste ville tage til stranden, hvis de ikke sidder
i et kontor med aircondition.

Hvor piller man for øvrigt stikket til blæseren af på en bondi 233 MHz
iMac? Jeg har tiltusket mig en på arbejde (som supplement til min *host,
hrm, ahem* Win2K PC), men jeg vil ikke genere mine kolleger med støjen
(eller mig selv for den sags skyld), de har i forvejen ikke alt for meget
til overs for Mac, bortset måske fra let overbærende smil eller direkte
hånlatter. (Men ellers er de faktisk meget flinke!)

-Lasse

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-02-01 11:43

"Lasse Hillerøe Petersen" wrote:

> [...]
> til overs for Mac, bortset måske fra let overbærende smil eller direkte
> hånlatter. (Men ellers er de faktisk meget flinke!)

Hvis du gør det, vil jeg meget gerne høre om dine erfaringer. Jeg ville nemlig
også gerne dæmpe min Bondi iMac lidt. Jeg er bare bange for, at det er en
dårlig idé at slå blæseren fra. I modsætning til de andre computere, har iMac
jo indbygget skærm, og skærmen varmer en del i sig selv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-02-01 14:48

On Wed, 14 Feb 2001 11:42:30 +0100, Henrik Münster wrote
(in message <3A8A6116.BC3D754A@muenster.dk>):

> [...]
> dårlig idé at slå blæseren fra. I modsætning til de andre computere, har iMac
> jo indbygget skærm, og skærmen varmer en del i sig selv.

Jeg synes derimod, at bondi imac (mit navn er Bondi - James Bondi) 's lyd er
ligesom et behageligt åndedræt. ( Vi macfolk er mærkelige).

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 14-02-01 21:54

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:
> Jeg synes derimod, at bondi imac (mit navn er Bondi - James Bondi) 's lyd er
> ligesom et behageligt åndedræt. ( Vi macfolk er mærkelige).

Hmm, hvis min iMacs blæsers lyd er ligesom et åndedræt - så er den sku'
ved at stille træskoene!
Måske har den astma?

BTW er der nogen der kender en god temperatur for min iMac(a)?
[nej David det hedder ikke 'røv' A] - den ligger konstant på ca. 55
grader C.

MVH ANR

"You're damned if you do, and you're damned if you don't!"
- Bart Simpson

Fra : Simple

Dato : 14-02-01 11:51

> [...]

> Jeg er ikke så forbandet sikker på at der overhovedet er brug for
> blæsere i G4'eren - Cuben har jo et effektivt konvektionskølet design,

Ja, hvis designet alene kan give den kølende effekt så har du vel ret og
som udgangspunkt ville jeg da også mene at der var en god grund til at
G4'eren havde en køler.
Men muligvis er det for at sikre G4'eren i tilfælde af at der stoppes
interne kortudvidelser i der også kan få varmen til at stige. I så fald
er det vel en overvejelse værd hvis man ikke kører med sådanne
udvidelser.
Og godt nok er designet en væsentlig del af kølingen men det kan vel
ikke gøre det ud for blæser?

Jeg synes egentligt også bare, jeg ville videregive erfaringerne fra een
der havde prøvet det på ikke mindre end to maskiner og i en forholdsvis
lang periode uden tilsyneladende at have fået problemer.

Det er bestemt ikke noget jeg vil anbefale til alle og enhver!

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 14-02-01 13:16

> [...]

> Men muligvis er det for at sikre G4'eren i tilfælde af at der stoppes
> interne kortudvidelser i der også kan få varmen til at stige.

Netop. Og harddisk - 10,000 rpm harddisk giver varme så du tror det er
løjn!

> [...]
> udvidelser.
> Og godt nok er designet en væsentlig del af kølingen men det kan vel

Nej. Jeg havde håbet at der var mere konvektionkøling i PMG4'eren.

Fra : Johnny Louis

Dato : 14-02-01 16:16

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Netop. Og harddisk - 10,000 rpm harddisk giver varme så du tror det er
> løjn!

Ja men hvad med nogle tal, hvor varmt er der egentlig i dit kabinet
sådan målt i grader med blæser på.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-01 18:36

> [...]

> Jeg er ikke så forbandet sikker på at der overhovedet er brug for
> blæsere i G4'eren - Cuben har jo et effektivt konvektionskølet design,

I glemmer helt:

Cuben har ikke 7200rpm disk
Cuben har en ekstern strømforsyning
Cuben har drev og PCI pladser hvori der _kan_ monteres varmeudviklende
enheder.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Simple

Dato : 15-02-01 08:45

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> I glemmer helt:
>
> Cuben har ikke 7200rpm disk

Jeg tvivler på at forskellen er så stor i varmeudvikling mellem 5400rpm
og 7200rpm, men jeg har ikke målt den!

> Cuben har en ekstern strømforsyning

Har den det?

> Cuben har drev og PCI pladser hvori der _kan_ monteres varmeudviklende
> enheder.

Det er jo lige det!

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 15-02-01 12:01

Simple <simple@software.dk> wrote:

> Jeg tvivler på at forskellen er så stor i varmeudvikling mellem 5400rpm
> og 7200rpm, men jeg har ikke målt den!

Enig. Varmeudviklingen i 7200 rps drev var et problem for 2 år siden,
men nu er det mest 10000 rps og visse syge 7200 SCSI diske der har
problemet.

> Har den det?

Yes! En aflang oval kasse med varmehuller i. :)

Fra : PB 1

Dato : 12-02-01 21:42

> [...]

> Derfor vil jeg høre om nogen af jer har erfaring med "støjreducerende
> midler". Kan man fx. give blæserlejet en dråbe symaskineolie, eller

Jeg hader også støj, særligt kl. 03,00 om natten og har derfor pillet
den store blæser fra i min G4 og temperaturen har aldrig været over 43
Grader siden målt med Thermograph og alle PCI pladser er i brug, så mon
ikke det samme kunne være løsningen for dig.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Palle B. Nielsen

Dato : 12-02-01 22:45

Hej Johnny,

Hvilken blæser har du pillet fra ? Er det den til strømforsyningen eller ?
Og i givet fald, hvordan har du gjort det ?

PowerPalle

Fra : PB 1

Dato : 12-02-01 23:06

Palle B. Nielsen <powerpalle@powerpalle.dk> wrote:

> Hej Johnny,
>
> Hvilken blæser har du pillet fra ? Er det den til strømforsyningen eller ?
> Og i givet fald, hvordan har du gjort det ?

Den der sidder inde i strømforsyningshuset har jeg ikke rørt ved, (og
ville heller ikke gøre det uden at montere en termostat) den summer kun
stilfærdigt på min maskine men den store der sidder i huset har jeg
ganske enkelt taget stikket fra ligesom man ville gøre det med en
bordlampe.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 13-02-01 14:37

> [...]
> stilfærdigt på min maskine men den store der sidder i huset har jeg
> ganske enkelt taget stikket fra ligesom man ville gøre det med en

Nøjagtig det har jeg gjort på min 4400 (den store frontblæser) uden
nogen problemer overhovedet

Hygge

Jakob

--
The Lord in His wisdom made the fly
And then forgot to tell us why.

OGDEN NASH

Fra : Christensen DK-4200

Dato : 13-02-01 22:37

Hej!
Nogen der har prøvet at afbryde for den lille fræser på AGP-kortet?

Min løsning til nu har været at kyle den i det ene skrivebordsskab.
Og så er der bedre plads til kaffekoppen.
Max temp. 28C - altså i Mac'en.

Hilsen Kell