Nervøs ved ny Athlon PC
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 16-06-02 16:00

Jeg har altid haft pc'ere, som ikke var blandt verdens kraftigste.

Min nuværende er en P III 550Mhz...

I næste uge, får jeg min første Athlon XP 1700, og jeg har læst en masse
omkring store temperaturer, tilstrækkelig med køling af CPU, osv.

Jeg ved nu, at en Athlon bliver varmere end en Intel, og jeg ved osse, at
man skal sørge for en ordentlig køling, af ens nye pc.

Ved osse at mit nye bundkort, Asus A7V333, slår fra, hvis maskinen og CPU'en
bliver for varm.

Er der i det hele taget noget at være nervøs for, med sådan en kraftig
maskine ?

Jeg har meget lidt lyst til, at sku rende frem og tilbage til butikken,
fordi maskinen går ned, og er ustabil, f.eks pga. for store temperaturer.

Har altid været vandt til, at maskinen bare fungerede, og at der aldrig var
problemer. Min P III har kørt suværent stabilt, i de ca. 2 år jeg har haft
den ; Aldrig har der været problemer.

Hvorfor er jeg pludseligt nervøs, ved at få en noget kraftigere maskine !?

Det generer mig lidt...

Thomas.......som virkeligt glæder sig, til at ku spille alle hans nye spil,
på sin Athlon.

Fra : Gert Vest

Dato : 16-06-02 16:16

Jeg kører med XP 1800 og A7V333, det er der ingen "ben" i.
Du kan følge temperaturen og hvis du har lyst, kan du modificere dit kabinet
og køling.

GV

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 16-06-02 16:18

"Gert Vest" <gertvest@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kører med XP 1800 og A7V333, det er der ingen "ben" i.
> Du kan følge temperaturen og hvis du har lyst, kan du modificere dit
kabinet
> og køling.

Tak for det hurtige svar.

Hvordan følger man temperaturen ??

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 16-06-02 18:55

Thomas Mouritsen wrote:
[snip]

> Hvordan følger man temperaturen ??

Det kan oftest ses i BIOS'en men kan også aflæses far Windows via software.
Nu du får din PC, får du sikkert også en stak CD'er med. Sammen med Asus
bundkort plejer der at følge et program med, ved navn Asus Probe. Det kan
aflæses temperaturen....men husk, den ikke er _for_ varm, så længe den er
stabil

Fra : Gert Vest

Dato : 17-06-02 03:35

Du kan følge den i Bios. Med bundkortet følger en CD-Rom, hvorpå der ligger
et program som hedder Probe, der kan også aflæse temp. og meget andet.

Fra : Tinky Winky

Dato : 16-06-02 16:32

> [...]
>
> Jeg ved nu, at en Athlon bliver varmere end en Intel, og jeg ved osse, at
> man skal sørge for en ordentlig køling, af ens nye pc.

Har du selv sammensat den? Hvis det er en butik der har sammensat den for
dig, har de nok monteret en køler der passer. Der burde ikke være noget. Det
er mere hvis man overclocker at man skal passe på.

> [...]
CPU'en
> bliver for varm.
>
> Er der i det hele taget noget at være nervøs for, med sådan en kraftig

Nej, især ikke når dit bundkort slår fra ved evt. overophedning. Hvorfor
skulle der være noget farligt i at den er "kraftig"? Det er ikke fordi der
er så mange bevægende dele man kan komme til skade på, som om det var en
traktor el.

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 16-06-02 16:49

"Tinky Winky" <twREMOVE@tinkywinkysfantasyplace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Det
> er mere hvis man overclocker at man skal passe på.

Butikken sammensætter det hele for mig.

Køleren er den køler, som følger med Athlon CPU'en.