? om videoredigering og evt. brug af Firew~
Fra : Ole D.Hansen

Dato : 16-06-02 12:10

Hej håber i kan hjælpe, og at det er den rigtige NG. Modtager gerne
henvisning til NG eller WWW der kan give bedre svar end i kan.

Jeg har selv ikke den helt store viden om Firewire.

Har en ven der laver noget videoredigering med følgende udstyr:

PC: PIII 600MHz, 512 MB RAM, Win ME & XP 80GB HD

Pinnacle DC10+ (analog udgang VHS & S-VHS, Ingen Digital udgang)
Software. Pinnacle Studio 7 og Edit Studio. (som kan redigere Analog &
Digital Video(DV))
Har ingen Firewire Indgang i PC (Endnu)

Han har før brugt et S-VHS Kamera men har nu fået et Digitalt Video Kamera
med S-VHS og Firewire udgang.

Han bruger nu S-VHS udgangen men vil gerne vide om han får mere ud af at
bruge Firewire udgangen, når han køre det ind for at redigere det på PCéren
og derefter føre det ud på S-VHS videoen via DC10+?

"Personligt tror jeg ikke på at der er den store forskel i kvaliteten hvad
enten man bruger (firewire-S-VHS) (S-VHS - S-VHS), men det er kun Min
Mening."

Kan han i det hele taget få det ind på maskinen med et firewire kort og den
software han har?

Eller skal man have et Digital Videoredigeringskort + Software og Firewire
kort til
at håndtere den digitale video?

Er det i det hele taget hurtigere at bruge firewire til videooverførsel end
analog(S-VHS)?

På forhånd tak.

Ole
Fjern REMOVE fra e-mail for at kontakte mig privat.
Men jeg ser dog helst at alle svar + Spørgsmål bliver her til gruppen, så
alle kan følge med.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-06-02 13:24

In article <3d0c724e$0$71648$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Ole D.Hansen" <oledREMOVE@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> "Personligt tror jeg ikke på at der er den store forskel i kvaliteten hvad
> enten man bruger (firewire-S-VHS) (S-VHS - S-VHS), men det er kun Min

SVHS introducerer støj. Og der er forskel på om man tilføjer støj 2
gange, eller kun 1 gang. Derudover kan digitale effekter vel også
risikere at gøre støjen tydeligere.

> Kan han i det hele taget få det ind på maskinen med et firewire kort og den
> software han har?

Det burde han da kunne. Firewire er supporteret til Video ind i det
meste. Det fylder dog lidt. Ca 1GB per 5 minutter. Fordelen ved at køre
DV er, at det er tabsfri komprimering, og således langt bedre end
skrammel som f.eks. DVD.

> [...]
> at håndtere den digitale video?
>
> Er det i det hele taget hurtigere at bruge firewire til videooverførsel end

Nej. Du overfører med 1:1 hastighed.