rfh 3959
natmaden 3372
poul_from 3310
funbreak 2700
stone47 2230
Jin2k 1960
Angband 1743
Bjerner 1249

<input type="text" name="adresse" maxlength="75" size="30">
<textarea name="beskrivelse" cols="55" rows="5"></textarea>
<input type="submit" name="Submit" value="Tilf&oslash;j link">
<input type="reset" name="Submit2" value="Jeg skrev forkert!">
</form>

<?
include "footer.php";
?>

¨¨¨¨¨¨

--

NYT! NYT!
onlinecommunity for overvægtige: Chat, debat, intern mailsystem osv.

hvorfor bliver dette ikke tilføjet i
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 16-06-02 11:00

Hejsa!

hmm prøver lige at lave en tabel i mysql hvor man kan tilføje links.
(prøver stadig en masse små projekter i håb om at lære det...sådan lige
pludselig! *S*)

Man kan godt udfylde formen... og når man klikker på send så ville jeg jo
tro at det blev gemt i databasen.. men det gør det ikke... hvorfor ikke???
Jeg synes da jeg har gjort som der står i min bog! *S*

på forhånd tak
Mette

¨¨¨¨¨¨
<?php
/* Dante Community Script by Mike Cheesman */
require "config.php";
if(empty($uid)) {
header("Location: ./index.php");
} else {
include "header.php";
}

$db= mysql_connect("localhost", "¨xxx", "xxx");
mysql_select_db("valo_dk", $db);

if ($links){
mysql_query("INSERT INTO links (katagori, titel, adresse, beskrivelse VALUES
'$katagori', '$titel', '$adresse', '$beskrivelse')");
}
?>

til de andre brugere, tilføj kun relevante links<BR>
<form method="post" action=<? echo $PHP_SELF; ?> NAME=links>
<select name="katagori" size="1">
<option selected>Pulver/piller</option>
<option>Motion</option>
<option>Sygdomme</option>
<option>Livsstile</option>
<option>V&aelig;gttab</option>
<option>Kost information</option>
<option>Opskrifter</option>
<option>Lidt af det hele</option>
<option>Emne findes ikke p&aring; listen</option>
</select>
<input type="text" name="titel" maxlength="50" size="30">

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 16-06-02 10:48

> mysql_query("INSERT INTO links (katagori, titel, adresse, beskrivelse
VALUES
> '$katagori', '$titel', '$adresse', '$beskrivelse')");

Er du sikker på at disse variabler rent faktisk indeholder noget?

Prøv at sætte $katagori = $_POST['katagori'], og så fremdeles, i starten
af scriptet.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 16-06-02 11:38

> Er du sikker på at disse variabler rent faktisk indeholder noget?
>
> Prøv at sætte $katagori = $_POST['katagori'], og så fremdeles, i starten
> af scriptet.

Hejsa har prøvet nu! *S*

Men det virker stadig ikke!*S*

Når du skriver om variablerne indeholder noget... mener du som jeg jeg har
udfyldt felterne i formen?? i så fald ja det gør jeg og kigge derefter i
mysql og ser om der er kommet noget over i mysql! *S*

hmmm...

Mette

¨¨¨¨
$db= mysql_connect("localhost", "valo_dk", "mettefisk");
mysql_select_db("valo_dk", $db);

$katagori = $_POST['katagori'];

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 16-06-02 11:32

> $katagori = $_POST['katagori'];

Du skal også gøre det ved $titel, $adresse og $beskrivelse

Prøv at kigge på outputtet af <? phpinfo() ?>. Find "register_globals".
Hvis den er sat til 'off' har du brug for disse linjer.

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 16-06-02 12:50

> Prøv at kigge på outputtet af <? phpinfo() ?>. Find "register_globals".
> Hvis den er sat til 'off' har du brug for disse linjer.

hvad er det jeg skal gøre og hvad vil det sige? *S* beklager.. har endnu
ikke så stor viden om dette! *S*

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 16-06-02 13:06

> hvad er det jeg skal gøre og hvad vil det sige? *S* beklager.. har
endnu
> ikke så stor viden om dette! *S*

Opret en fil (test.php), og skriv følgende i filen:

<? phpinfo() ?>

Og ikke mere. Åbn filen i browseren, led efter "register_globals" og
skriv om den er sat til on eller off.

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 16-06-02 14:46

Åbn filen i browseren, led efter "register_globals" og
> skriv om den er sat til on eller off.

wow!!! sikke meget der kom frem på den side... hvad kan sådan en side ellers
bruges til?? *S*

register_globals står til on! *S*

MVH Mette

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 16-06-02 14:51

> wow!!! sikke meget der kom frem på den side... hvad kan sådan
> en side ellers bruges til?? *S*

Du kan finde alt det info om PHP og dets instillinger, du har brug for.

> register_globals står til on! *S*

Ok, så behøver du ikke at lave de ændring jeg har foreslået. Kig i
stedet på mit indlæg fra 12:37.

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 16-06-02 17:25

> Ok, så behøver du ikke at lave de ændring jeg har foreslået. Kig i
> stedet på mit indlæg fra 12:37.

er ændret... se også min anden post jeg lige har sendt afsted... Jeg har
gjort alt hvad i har skrevet! *S* Men det bliver stadig ikke ført over i min
database?!?! *S*

MVH Mette

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 16-06-02 10:51

> <?php
> /* Dante Community Script by Mike Cheesman */
> require "config.php";
> if(empty($uid)) {
> header("Location: ./index.php");

exit; //God skik, da den efterfølgende kode bliver ignoreret.

> } else {
> include "header.php";
> }

Forresten... har du også tjekket at $uid indeholder en værdi?

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 16-06-02 11:40

> Forresten... har du også tjekket at $uid indeholder en værdi?

Det skulle den gerne gøre.. da det er sat op i config.php *S*

Men jeg har godt nok ikke skullet bruge uid til noget i denne linkstabel!
*S* det har vel ikke nogen betydning?

MVH Mette

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 16-06-02 11:37

> if ($links){

Prøv med:

if ($_POST['submit']) {

Fra : Tinky Winky

Dato : 16-06-02 16:24

> $db= mysql_connect("localhost", "¨xxx", "xxx");
> mysql_select_db("valo_dk", $db);

Skriv:
echo 'kategori variabel: '.$kategori;
echo 'titel variabel: '.$titel;

osv. her. Så ved du i hvert fald hvad indholdet af de variabler der bliver
forsøges indsat, er. Dette kan være utrolig praktisk ved debugging(finde og
rette fejl i sin kode).

Når man ikke få parser fejl, er det smart at finde ud af hvad der rent
faktisk sker, når det ikke er lige som man vil have det.

> [...]
VALUES
> '$katagori', '$titel', '$adresse', '$beskrivelse')");

Dette er sakset fra en anden tråd:
mysql_query("INSERT INTO tabel VALUES('$id','$link','$tekst')") OR DIE
(mysql_error());

Hvis du har "OR DIE mysql_error()" med, vil du få udskrevet en evt. mysql
fejl.

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 16-06-02 17:24

> Skriv:
> echo 'kategori variabel: '.$kategori;
> echo 'titel variabel: '.$titel;

Oka.. så langt så godt! *S* når jeg klikker på tilføj kan kommer siden frem
med formen og neden under kommer resultatet af echo'et! *S* altså kam jeg se
hvad jeg har skrevet.. men det bliver bare ikke puttet over i min database!*
S*

> [...]
> VALUES
>
> Dette er sakset fra en anden tråd:
> mysql_query("INSERT INTO tabel VALUES('$id','$link','$tekst')") OR DIE

okay.. dette har jeg også sat ind i min kode.. men der kommer ikke nogen
error frem efter jeg har klikket op tilføj! ?

> Hvis du har "OR DIE mysql_error()" med, vil du få udskrevet en evt. mysql
> fejl.

Altå ingen fejl! *S*

Andre gode ideer???

MVH Mette

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 16-06-02 19:48

> [...]
VALUES
> '$katagori', '$titel', '$adresse', '$beskrivelse')");

Har fundet fejlen!!!! to små () imellem beskrivelse og VALUES og i mellem
VALUES og $katagori..

Altså sådan:

> [...]
VALUES
> ('$katagori', '$titel', '$adresse', '$beskrivelse')");

1000 tak fordi i havde tid og lyst til at kigge på det! *S*

MVH Mette