Andet multimedie
bentjuul 3670
farvelægning i PS5.5
Fra : Kenny Jensen

Dato : 15-06-02 21:17

Hej

Jeg skal til at male nogen småting på min bil men vil først sikre mig at det
ser godt ud inden jeg smider penge i det.
Jeg skal bla. give mine bremser en anden farve og nogen såting i lakken.
Problemet er at på sådan en bil ændre farven sig lidt og de er stor
farvedybte i billederne.
Hvordan beholder jeg det farvespil og dyben hvi sjeg fek.s. vi llave min bil
rød o stedet for blå

Mvh
Kenny

Fra : Madsen

Dato : 15-06-02 21:36

Kenny Jensen skrev:

> Problemet er at på sådan en bil ændre farven sig lidt og de er
> stor farvedybte i billederne.
> Hvordan beholder jeg det farvespil og dyben hvi sjeg fek.s. vi
> llave min bil rød o stedet for blå

Marker bilen. Lav et nyt lag og gør det nye lag aktivt. Uden at
fjerne markeringen rundt om bilen fylder du så det nye lag med
farven. Stil lagets blandingsegenskaber til 'color'.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/color.gif>

Herefter kan du skifte farver vha. Ctrl + U og så trække i Hue-
skyderen (eller farvemætningen på dansk.)

Det var én måde at gøre det på, men der findes flere. Image >
Adjust > Selective Color kan også bruges.

Madsen.

Fra : Kenny Jensen

Dato : 15-06-02 22:10

> [...]
> fjerne markeringen rundt om bilen fylder du så det nye lag med
> farven. Stil lagets blandingsegenskaber til 'color'.

Jeg kan godt finde ud af at markere og give den en ny farve, men farve
spillet forsvinder når jeg giver den en ny farve

> Herefter kan du skifte farver vha. Ctrl + U og så trække i Hue-
> skyderen (eller farvemætningen på dansk.)

Så skifter jeg bare farven

> Det var én måde at gøre det på, men der findes flere. Image >
> Adjust > Selective Color kan også bruges.

Her kan jeg også kun ændre farven

Jeg har uploadet et billede i dk.binar prøv at lave motorhjelmen lilla, der
er et godt farvespil i den og det er det jeg godt til beholde

Kenny

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-02 22:20

> [...]
> fjerne markeringen rundt om bilen fylder du så det nye lag med
> farven. Stil lagets blandingsegenskaber til 'color'.

Den nævnte metode har jeg anvendt til at lave nogle forslag til
lakfarve på en vens bil (en gammel Daihatsu Charade):

http://80.63.148.6/charade/

Markeringen blev lavet med Quickmask, hvorefter alt farve blev fjernet
fra det markerede område (Desaturate) og dernæst justeret til at være
hvidt (som billede #2). Så er der en neutral base, man kan hælde
farver på.

Ialt lavede jeg 14-15 forskellige farver og brugte omkring 30 minutter
på det alt i alt.

--
Jesper

Fra : Kenny Jensen

Dato : 15-06-02 22:31

"Aphex" <newsATaphexDOTdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> farver på.
>
> Ialt lavede jeg 14-15 forskellige farver og brugte omkring 30 minutter

Det er lige netop sådan jeg vil gør det, men det virker bare ikke når jeg
gør det.

Jeg markere med den der magic sag, laver et nyt lag og hvis jeg så giver det
farve bliver det hele bare ensfarvet.
Giver jeg det ikke nogen farve og jeg prøver at lave noget med det markeret
siger den at laget er tomt.
Kan i lave en guide til mig step by step, nu har jeg sidde med det i lang
tid og er ved at gå amok.

Mvh
Kenny

Fra : Kenny Jensen

Dato : 15-06-02 22:46

Så tror jeg den er der.
Jeg laver et nyt lag, markere det der skal males og smider maling på,
herefter ændre jeg den nederste box til højre så der står color i layers og
så virker det.

Tak for hjælpen
Kenny - PS billede er sendt til binaer igen, selvom livet er for kort til
den slags :)

Fra : Madsen

Dato : 15-06-02 22:28

Kenny Jensen skrev:

> Så skifter jeg bare farven

Du burde også kunne se farvespillet igennem.

> Jeg har uploadet et billede i dk.binar prøv at lave motorhjelmen
> lilla, der er et godt farvespil i den og det er det jeg godt til
> beholde

Livet er altså for kort til binære grupper. Jeg har sendt et svar til
dit indlæg i dk.binaer, men jeg kan ikke se det på serveren endnu.

Se det her i stedet:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/bil/lilla.jpg>
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/bil/lag.jpg>

Madsen.

Fra : Kenny Jensen

Dato : 15-06-02 22:34

> Livet er altså for kort til binære grupper. Jeg har sendt et svar til
> dit indlæg i dk.binaer, men jeg kan ikke se det på serveren endnu.

hehe

> Se det her i stedet:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/bil/lilla.jpg>
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/bil/lag.jpg>

Yes sådan du er for vild, men det virker bare ikke for mig.

Kenny

Fra : Madsen

Dato : 15-06-02 22:50

Kenny Jensen skrev:

> Yes sådan du er for vild, men det virker bare ikke for mig.

Og du har husket at stille lagets blandingsindstillinger til 'Color'
som vist på <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/bil/lag.jpg> ?
Det er den danske version jeg lige brugte på ovenstående hvor det
hedder farve, men står laget til 'normal' så får du bare en lilla
ensfarvet klat.
Kig på det lille vindue i din lagpalette til venstre for opaciteten.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-06-02 21:52

Madsen skrev:

> Herefter kan du skifte farver vha. Ctrl + U og så trække i Hue-
> skyderen (eller farvemætningen på dansk.)

Forkert.
Hue er det samme som farvetone på dansk. Altså den øverste skyder.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/farvetone.gif>

Madsen.