hjælp: vores hvalp bider
Fra : JONNA OG TORBEN JEN~

Dato : 15-06-02 19:33

Hejsa

Vi er en familie på 5 der har fået en dejlig kleiner münsterländer hvalp som
nu er 9 uger. Vi har et stort problem: Han bider!!
Jeg ved at det er naturligt at hvalpe bider, når de leger, men hvordan får
man dem til at stoppe??
Jeg synes næsten vi har prøvet alt f.eks.
At skælde ham ud og rose ham når han holder
Råbe meget HØJT og derefter rose når han holder
Vi har prøvet at forskrække ham med et strint vand når han bider
Prøvet at aflede hans opmærksomhed med legetøj
Ignoreret ham
Trods alle disse forsøg bider ham stadig og børnene har næsten mistet lysten
til at være sammen med ham, og når han er i bidehumør kan vi ikke sidde på
gulvet uden at blive "angrebet"
Er der mon nogle der ved hvor længe hvalpe bider eller har gode råd til
hvordan man får ham til at stoppe???

hilsen
Jonna

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 15-06-02 20:11

Hej Jonna + familie

> Er der mon nogle der ved hvor længe hvalpe bider eller har gode råd til
> hvordan man får ham til at stoppe???

Jeg er ked af at skulle sige det, men der kan gå længe ( siger ikke det gør
det ) før han holder op med at "bide".
Vi har en dansk/Svensk gårdhund, som i MEGET lang tid bed i os, og i vores
tøj. Han kan stadig finde på det, og nu er han 1½ år, men han holder op når
vi siger nej.
Jeg føler med jer, for det er ret irreterende, og man føler sig total
hjælpeløs, tro mig, jeg kender til det, det var nemlig ALTID mig det gik ud
over. tit hang han næsten fast i mit bukseben ( det er heldigvis stoppet ).
Vi snakkede med vores hundetræner om problemet, og hun sagde at det var en
form for leg, så i skal lære ham, at den leg bruder i jer ikke om. Så snart
han begynder på "sin leg", skal i skubbe ham væk med håndryggen og sige nej
i en bestemt tone, men ikke råbe. Det hjælper ikke at råbe af en hund eller
skælde ud. Han skal lære at nej betyder det vil vi ikke ha'. Han skal nok
lære det, men det kan tage tid.
En anden grund til at han bider, kan skyldes at hans tandkød klør, men på en
måde tror jeg ikke det er det, for det er vist lige tidligt nok, han er jo
ikke ved at skifte tænder allerede.
Og som en sidste ting, ROS ham når han gør som i vil ha' han skal gøre
okay, det ved jeg godt i allerede gør, men jeg skriver det fordi det er det
vigtigste i en hundeopdragelse ).

Held og lykke med ham, og selvfølgelig også et stort tillykke med ham.

halelogren og bjæf fra
Nicki og Bolette.

Fra : Sander

Dato : 15-06-02 21:01

"JONNA OG TORBEN JENSEN" <jensen.holm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gulvet uden at blive "angrebet"
> Er der mon nogle der ved hvor længe hvalpe bider eller har gode råd til

Hej Jonna !

Tillykke med vapsen !
Har i prøvet med et tyggeben. I kan holde det for ham ( det er ikke alle
hvalpe, der kan håndtere det selv ). Hvis han så prøver at tygge jeres hånd
i stedet, siger i NEJ. Ros ham så, når han tager benet igen. Det kan tage
opmærksomheden fra at tygge i jer, over på at tygge i benet. Det er måske
værd at forsøge ? Det har altid virket, da vi havde hvalpe.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : JONNA OG TORBEN JEN~

Dato : 15-06-02 21:42

Tak for de gode råd, men ......
vi har prøvet med tyggeben som vi har blødt lidt op i vand først og det har
ikke hjulpet, han vil dog gerne tygge dem når han ikke har et af sine
"flip". Det er ikke kun hænderne han går efter, det er både arme, ben,
maveskind og alt andet der er inden for rækkevidde. Vi har alle sammen små
blå mærker rundt på kroppen efter bid fra den lille krabat Hvis vi
prøver at skubbe ham fra os, bliver han endnu mere "vild" og så flygter vi
alle. Udover bideriet er han bare så nuttet, (selvom det bl.a. koster en del
potterplanter med sådan en lille fyr i huset) så vi håber det kun er en
overgang og venter med tålmodighed.

hilsen Jonna

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 15-06-02 21:30

Hej Jonna

Grunden til at hunden bider i Jer, er fordi at den vil lege og have
opmærksomhed. Derfor er det bedste I an gøre at ignorere det. Det kan
selvfølgelig godt være svært, når ens tøj bliver flået i stykker

Skæld ud hjælper nok ikke noget, for det er jo også en slags opmærksomhed.

Da vores egen hund var lille hvalp gjorde vi derfor det (efter råd fra vores
hundetræner), at når hunden begyndte at bide os, så stilte vi os op på
stolen, og totalt ignorerede hunden indtil den HELT havde mistet interessen
for os (kiggede væk eller gik). Det kræver noget tålmodighed! De første par
gange syntes den bare at det var sjovt at mor og far stod på stolene og
prøvede selv at komme derop. Men efter noget tid (og til at starte med kan
der godt gå lang tid) begynder det at kede den. Og vupti, efter en del gange
med op og ned af stole, så holdt den sørme (næsten) op med at bide os

Når jeg skriver 'næsten', så er det fordi, at det altså er svært for så
lille en hvalp helt at lade være med at bide, men så må man bare minde den
om, at når den bider, jamen så får den bare ikke nogen opmærksomhed.

Og så er det selvfølgelig også vigtigt, at den har noget godt bide-legetøj.
Jeg har fx. ladet mig fortælle (har ikke selv prøvet det), at en klud i med
knude på, der har været nogle timer i fryseren, skulle være rigtig godt
bide-legetøj for en lille hvalp.

Held og lykke med det og lad os høre hvordan det går

Susanne

Fra : KT

Dato : 16-06-02 09:00

> [...]
> gulvet uden at blive "angrebet"
> Er der mon nogle der ved hvor længe hvalpe bider eller har gode råd til

Hej Jonna.

Vi fik en lille hvalp for 4 uger siden, og vi rendte ind i nøjagtig
samme problem: det evigtkørende gebis!! Hun bed i *alt*, der kan
bides i: vores hænder, vores bukseben, badeforhænget, toiletbørsten,
vores ansigter, sofaen, ååååh nej, ikke toiletbørsten igen,
sofabordet.....osv. osv.
Med vores ældste hund brugte vi afledningstricket, da han var hvalp,
og det var rigtig effektivt - han er 4 år og har aldrig bidt i noget
af vores - så vi havde naturligvis tænkt os at bruge samme metode på
Diva (nu 13 uger). Yeah right!! Hun var da fløjtende ligeglad med div.
legesager, der blev trukket/trillet/kastet hen over gulvet.....hun
angreb da bare vores fødder i stedet for. Vi kunne heller ikke sidde
på gulvet og nusse med hende.......vi kunne i det hele taget næsten
ikke røre hende, uden hun fik hægtet sig fast i hænder, fødder eller
noget andet smertefuldt.
Efter 1½ uge var vi allerede temmelig frustrerede og kontaktede en
adfærdskonsulent/dyrepsykolog/hvad-det-nu-hedder. Vi fik bl.a. det
råd, at vi ikke skulle fodre hende i madskålen; hun skulle arbejde for
føden. Nu mente jeg jo ikke lige, at det var manglende aktivering, der
var problemet, da vi jo både trænede og gik spor med hende, legede
med hende, samt havde hende med på gåture, hvor hun mødte masser af
andre hunde osv, men vi prøvede da alligevel. Det virkede!!
Efter bare 3 dage var der allerede stooore forbedringer at spore, og
nu hvor hun er 13 uger, er hun blevet en rigtig kælegris. Når vi
sætter os på gulvet, kommer hun hoppende hen og lægger sig på vores
fødder og skal nuuuuuusses - og vi har ikke længere sår på hænder og
fødder!
Så jeg vil i hvert fald anbefale jer at prøve det. Ved hvert måltid
får hun 1/3 af maden som belønning for små øvelser (sit, dæk, hals,
apport), 1/3 får hun i en Buster Cube, en tom sodavandsflaske m. et
par huller i siden eller en hul gummibold, som vi har skåret et hul i,
og den sidste trediedel smider vi ud på græsplænen, så hun får brugt
næsen. På den måde får hun både brugt næse, hjerne og krop, og - ikke
mindst - så lærer hun, at det er os, der står for maduddelingen, dvs.
vi er de seje og dem, der har styr på ting..........sådan da.
Selvfølgelig vil han nok ikke holde op med at bide i jer og jeres ting
lige med det samme, men jeg så, at nogen gav jer det råd at stille jer
op på stolene, når han begyndte at bide - det lyder som en rigtig god
idè. Vi har ikke selv prøvet det (vi bor på kollegie og har ikke plads
til stole - kun en sofa) - vi afledte hende i stedet med mad (igen
efter råd fra adfærdskonsulent), og det gik også fint. Legetøj er hun
lidt ligeglad med, men hun er et rigtigt madøre, så hun gør hvad som
helst for et stykke kylling!
At sige "nej" og rose/belønne bagefter........tjae, jeg har ikke så
meget tiltro til det. Vi prøvede også det med Diva, og det havde
modsat effekt: hun blev bare endnu mere opsat på at skulle bide os i
tæerne, eller hvad hun nu var i gang med at bide i. Der gik nærmest
lidt sport i det, så det holdt vi hurtigt op med.
Jeg håber virkelig, nogle af de råd, I har fået her i gruppen, kan
hjælpe jer - jeg ved, hvor frustrerende det er med sådan et
"tegneserie-gebis", der klaprer efter alt, der rører sig!
Held og lykke med hvalpen.

Mvh. Line

Fra : Jesper Knudsen

Dato : 16-06-02 20:29

Hejsa

Jeres lille hvalp vil jo bare lege. Det i kan gøre og som jeg ved en del har
haft gode erfaringer med (Virker kun på en helt lille hvalp) er at hvine som
en anden hvalp i kuldet ville have gjort hvis det var den der blev bidt for
hårdt. På den måde finder han ud af at det ikke er for smart. I taler nemlig
i hvalpens sprog så og det er jo nu engang lettest for den at forstå.

Hvor længe jeres hvalp fortsætter med at bide er meget forskelligt fra hvalp
til hvalp, men de fleste holder op ret hurtigt. Når han bliver noget ældre
og han forstår betydningen af ordet nej, kan i jo også få ham til at holde
op på den måde. I kan evt. allerede nu gå igang med at lave nogle øvelser
med ordene Nej/ja.

MVH Louise