Fejlfinding på en ASUS A7V266-E Computer -~
Fra : Erik

Dato : 15-06-02 18:22

Hej
Jeg er en gammel computerfreak der har fået kam til mit hår med min et år
gamle hjemmesamlede PC. Efter at have kørt klippestabilt i et helt år,
begyndte den for en uge siden at gå ned med et brag i Windows XP
Professional. Det var ikke varmeproblemer - jeg har checket for det. I
begyndelsen skete det sjældent at den gik ned men det skete hurtigt oftere.
For et par dage siden fik den problemer med at komme igennem post idet den
gav det bip-signal som normalt betyder manglende RAM. Dette sker dog kun når
maskinen havde stået slukket et stykke tid, - efter et eller to resets
kommer den igennem post. Hele processen igennem er maskinen blevet værre og
kan nu slet ikke boote, men dog stadig poste. Nu lyder det som om at jeg
bare passivt har ladet maskinen blive værre og værre, men jeg har
naturligvis i hele perioden eksperimenteret med at strippe maskinen for
indstikskort - prøve andre grafik-kort etc.
Jeg er af forskellige grunde sikker på at problemet er et hardwareproblem, -
og min mistanke retter sig især imod RAM-modulet, men også PSU og bundkort
kunne være synderen så jeg ville lige høre Jer før jeg går ud og køber et
modul mere.

Jeg vil være taknemmelig for at høre nogle tanker (clairvoyante hold jer
ikke tilbage!) - eller eventuelle erfaringer med lignende grej.

Venlig hilsen Erik

Konfigurationen er som følger:

ASUS A7V266-E
Athlon XP 1333 Mhz
Kingston 256MB DDR-RAM
Inno3D GeForce 2 Pro
IBM GXP 60
Codagen Kabinet med 300W PSU

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 15-06-02 19:41

Erik wrote:
> - og min mistanke retter sig især imod RAM-modulet, men også PSU
> og bundkort kunne være synderen så jeg ville lige høre Jer før jeg går ud og
> køber et modul mere.

Har du ikke en kammerat du kunne bytte ramkreds med og se om du flytter problemet?
Jeg er over bevist om det er dine ram de er synderen.

> (clairvoyante hold jer ikke tilbage!)

Stavefejl. Det hedder kværulant.

mvh
Henning

Fra : Erik

Dato : 15-06-02 23:29

"Henning Præstegaard" skrev

> Har du ikke en kammerat du kunne bytte ramkreds med og se om du flytter
problemet?
> Jeg er over bevist om det er dine ram de er synderen.

Nej desværre.. Jeg kender ikke nogen der bruger DDR-RAM - ellers ville det
være en god idé. Løsningen bliver nok at jeg køber et modul mere, - jeg er
bare lidt bekymret for om det er motherboardet der brænder RAM'en af, - for
så vil det kunne ende med at blive dyrt.

Med venlig hilsen og tak for svaret.
Erik