øjne
Fra : flurix

Dato : 15-06-02 12:01

Er der nogen der har gode råd om øjenbetændelse hos katte.
Min lille persermis har haft det nu i en uges tid. Indtil nu har jeg renset
i kogt afkølet vand og rene gaze tamponer.
Midt på øjet er det som om "glaslegemet har en lille bule indad og idag
ligger der nærmest en "grå" skygge/klat midt på øjet - kan nogen hjælpe?
__________________________________________________________________ annette
ICQ#: 160474439 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : marianne hellemose

Dato : 15-06-02 14:31

Hej Annette
Det lyder som om at det er "mere" end bare alm.
øjenbetændelse, som man nogle gange kan klare med
badning med kamillethe flere gange dgl. dit problem
lyder som om en dyrlæge burde kigge på det

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 15-06-02 14:46

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3d0b41b1$0$71652$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det lyder som om at det er "mere" end bare alm.
> øjenbetændelse, som man nogle gange kan klare med
> badning med kamillethe flere gange dgl. dit problem
> lyder som om en dyrlæge burde kigge på det

Pyha så ånder jeg lettet op .. der er altså stadig nogle der sværmer
for kamillethe .. tænk jeg troede jeg var den eneste .. efter at jeg
fra læger har hørt at hverken dyr eller mennesker bør bade øjne i
kamillethe idet det kan give "støv" .. øjnene .. ved ikke om det
passer men når man bruger kamillethe fra de der poser skulle jeg nu
mene det var begrænset hvor meget der kan komme ud i vandet .. nå men
har andre også hørt om faren ved at bade dyrs/menneskers øjne med
kamillethe .. ??

Havengodweekendhils fra Ami

Fra : marianne hellemose

Dato : 15-06-02 16:15

Det med støv i øjnene, har jeg ikke hørt, men jeg har
nu også en "selektiv" hørelse, og kaster altid blikket rundt
i naturens verden, før den kemiske og har alt for mange
gange hørt læger nedgøre alt der ikke kom fra en fabrik.

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 15-06-02 17:08

Nix, jeg har ikke hørt noget negativt om det at bade øjne i kamillethe - jeg
har sågar fået det anbefalet af en dyrlæge inde på KVL da min ene ilder
havde en lille ridse på sin hornhinde. (Stony brokkede sig heller ikke over
at få det gjort, så længe han fik sin egen lille slat med lidt honning i
bagefter ;)

- Sidsel
Mom to Luffe, Speedy, Stony, Loke, Damien and Sif
- with Trille, Trine and Tyson waiting at the Bridge

Fra : Sander

Dato : 15-06-02 17:09

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> mene det var begrænset hvor meget der kan komme ud i vandet .. nå men
> har andre også hørt om faren ved at bade dyrs/menneskers øjne med

Hej Ami !

Jeg lider selv af kronisk øjenbetændelse. Min tidligere læge ANBEFALEDE mig
at bruge kamillethe. Jeg har også altid prøvet kamillethe, til mine dyr, før
jeg gik til dyrlæge. Jeg har ikke hørt om nogen fare ved det. Har dog ikke
snakket med dyrlæger om emnet, så jeg ved ikke hvad de siger.
En anden ting: Hver gang vores dyr har fået øjendråber/ salve har det altid
været det samme mærke. Det er en salve, som hedder noget med Fu..(kan ikke
huske resten). Den bliver også brugt til mennesker. Hvad bruger jeres
dyrlæger til øjenbetændelse ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pia

Dato : 15-06-02 17:20

> været det samme mærke. Det er en salve, som hedder noget med Fu..(kan ikke
> huske resten). Den bliver også brugt til mennesker. Hvad bruger jeres
> dyrlæger til øjenbetændelse ?

Fucidin salve?

:Pia

Fra : Sander

Dato : 15-06-02 17:51

"Pia" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:aefpbo$j52$1@sunsite.dk...

> Fucidin salve?

Ja nemlig. Bruger dyrlæger ikke andre mærker ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pia

Dato : 15-06-02 18:20

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> wrote in message news:3d0b70c9$0$80402> >
Fucidin salve?

> Ja nemlig. Bruger dyrlæger ikke andre mærker ?

Det kan hedde lidt forskelligt, ligesom pamol og panodil er det samme. Men
man kan godt bruge det til mennesker. I hvert fald på hunde.

:Pia

Fra : flurix

Dato : 15-06-02 18:55

Fucidin salve bruges absolut ikke til små misse øjne.
Det er til udvortes brug ved infektioner hos mennesker.
mvh
annette

Fra : Lene

Dato : 15-06-02 18:43

Sander wrote:

> Ja nemlig. Bruger dyrlæger ikke andre mærker ?

Øh, jeg tror, at I mener Fucithalmic øjensalve, som findes til både mennersker
og dyr...Fucidin bruges hovedsageligt til betændelsestilstande på huden ( både
hos dyr og mennersker )...
De gange vores katte har haft øjenbetændelse, har vi haft Fucithalmic,
Kloramfenikol og Hydrocort m. terramycin...Det har været lidt forskelligt, hvad
dyrlægen har udleveret...
Mange hilsner fra Lene
www.erler.dk

Fra : Pia

Dato : 15-06-02 18:46

ups, Lene har ret...

:Pia

Fra : Sander

Dato : 15-06-02 20:47

> [...]
> De gange vores katte har haft øjenbetændelse, har vi haft Fucithalmic,
> Kloramfenikol og Hydrocort m. terramycin...Det har været lidt forskelligt,

Ja det er nok det. Kunne som sagt ikke huske navnet. Det virkede dog fint på
vores hund, men ikke på mig.
Lige et spørgsmål mere :
Kan katte få høfeber ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-06-02 00:42

in article 3d0b9a1e$0$80414$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Sander at
Sander@tjekmig.dk wrote on 15/06/02 21:47:

> Lige et spørgsmål mere :
> Kan katte få høfeber ?
>

> Mvh. www.tjekmig.dk

Ja det kan de godt. Se beskrivelsen af en stakkels mis med pollenallergi
her:
http://home1.stofanet.dk/celeste/Dk/allergi.htm

--
Knus fra Ann R, spin fra Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 16-06-02 11:38

In article <3D0B7CBE.74ECD2E@gmx.net>, Lene_lock@gmx.net says...

> [...]
> Kloramfenikol og Hydrocort m. terramycin...Det har været lidt forskelligt, hvad

Hvordan får I den salve eller de øjendråber ind i øjet på katten ? For
jeg synes satme godt nok at sådan en fætter er svær at holde fast
(faktisk kan jeg ikke gi' øjendråber når den er i vågen tilstand), og
vrider sig osv.

Er der lige et specielt greb man kan ta', eller noget ?

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Ann K

Dato : 16-06-02 12:39

Hej Jacob.
Har overhovedet ingen gode råd at give dig! ;)
Nogle katte reagerer dog med at blive rolige, hvis man tager et
forsigtigt, men fast greb i deres nakke... Kan dog ikke lige se, hvordan
man så skal bære sig ad med at give kræet øjendråber samtidig *ss*
Har faktisk _selv_ tænkt på at prøve din metode med at snuppe missen
mens den halvsover, hvis vi en anden gang skulle blive nødt til at give
nogen af Banden øjendråber )) Sidst fungerede det nemlig ikke ret
godt, selv om vi var to til at holde katten... og to til at få nogle
solide kradsemærker på armene ;)

Mvh Ann

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 16-06-02 17:55

In article <aehtbu$beq$1@sunsite.dk>, tsars@os.dk says...
> [...]
> nogen af Banden øjendråber )) Sidst fungerede det nemlig ikke ret
> godt, selv om vi var to til at holde katten... og to til at få nogle

Øv...

Men "min" metode virker fint nok... det kræver bare at katten sover et
sted man umiddelbart kan komme til den, osv.

Hvilket er svært... Scottie sku' iflg. lægen ha' øjendråber i en uge.
Jeg har givet ham de første 3 dage, herefter har han sovet alle mulige
sjove steder, og jeg kan ikke gi' ham dem når han er vågen.

Så... jeg håber pillerne klarede det meste, og de tre dages øjendråber
vare nok. Men det må jeg jo snakke med lægen om når hun kommer.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-06-02 23:45

"Jacob Saaby Nielsen" <jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote in message

> [...]
>
> Så... jeg håber pillerne klarede det meste, og de tre dages øjendråber
> vare nok. Men det må jeg jo snakke med lægen om når hun kommer.

jeg har skulle give rasmine piller da hun var blevet sterriliseret og det
var i sig selv en kamp.... hun er en bestemt dame med MEGET skarpe klør.....

jeg gjorde konkekvent det at jeg greb katten... satte mig på knæ med katten
mellem benene... ( fødderne samlet og numsen godt ned over så hun ikke kunne
smutte bagud..) holde godt fast og med en hånd både lirke munden åben og
pillen ind*G* og så slutte af med at stryge hende et par gange ned over
struben... ( det fremme synkerefleksen har jeg hørt) bagefter blev hun
naturligvis rost til skyerne og fik lidt guf......

jeg ved ikke om du kan bruge metoden ( dels fordi han er så lille og dels
fordi det er øjnene) men det var bare for at give en ide

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 17-06-02 02:12

In article <wx8P8.59650$N46.1959915@news010.worldonline.dk>,
sabina@worldonline.dk says...

> jeg ved ikke om du kan bruge metoden ( dels fordi han er så lille og dels
> fordi det er øjnene) men det var bare for at give en ide

Nu får jeg lige doktor-damen til at kigge på ham. Hvis hun vurderer at
han skal ha' flere dråber, så vil jeg måske prøve på den måde.

Piller har Scottie iøvrigt ingen problemer med. De bli'r bare gnasket

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 17-06-02 10:44

Jacob Saaby Nielsen <jay@dontspamme.kode-fu.net> writes:

> Piller har Scottie iøvrigt ingen problemer med. De bli'r bare gnasket

Heldige asen, når man tænker på den kamp vi andre har *suk*

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 17-06-02 14:14

In article <wk660iz1cq.fsf@edb.dk>, misbams-meow@edb.dk says...

> Heldige asen, når man tænker på den kamp vi andre har *suk*

Man kan også pakke den ind i en smule dåsemad, så ryger det også lige
lukt ned i løgneren

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-02 14:42

> In article <wk660iz1cq.fsf@edb.dk>, misbams-meow@edb.dk says...

> Man kan også pakke den ind i en smule dåsemad, så ryger det også lige
> lukt ned i løgneren

not in this house
vores er sku for snu til den slags.... de lurer mig med det samme*GG*
jeg har prøvet med guf, tun, dåsemas og hvad jeg ellers kunne finde på..
..endda et stykke kylling*G* intet hjalp... det eneste pillelignende der
bliver spist med velbehag her er gærtabeletter*G*

Fra : marianne hellemose

Dato : 17-06-02 15:55

Ahaaa...........Sabina, nu skal du bare hører hvordan
min gamle huskat fik sine piller, han forvandlede sig
til et ti-benet monster når det var pille-tid, men æælskede
gærtabletterne, så jeg knuste nogle stykker, fugtede hans
pille og rystede den i gær"snulleret" og han åd det med
velbehag,

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 17-06-02 16:12

Jacob Saaby Nielsen <jay@dontspamme.kode-fu.net> writes:

> Man kan også pakke den ind i en smule dåsemad, så ryger det også lige
> lukt ned i løgneren

HA du bliver klogere.....

Har prøvet leverpostej, dåsemad, uden nogen af delene.. resultat : en
pille næsten renvasket ligger og griner på tallerknen...*fnys*

Så jeg bruger en pumpe til en sprøjte og opløser pillen i den, tager
min rustning på, fanger katten og presser indholdet stille og roligt i
halsen på hende...
Efter et par dage med megen fedten bliver hun så god igen til næste gang...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-06-02 17:03

Man kan jo også bruge det klassiske råd: Pak katten stramt ind i et
håndklæde, så kan den ikke komme til at rive eller bruge alle 20 ben.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kate

Dato : 17-06-02 22:27

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in

> Man kan jo også bruge det klassiske råd: Pak katten stramt ind i et
> håndklæde, så kan den ikke komme til at rive eller bruge alle 20 ben.

Ja jo, men hvordan hulen får man pakket katten ind? Tro mig, jeg
forsøgte med Oliwer, det gjorde ham bare endnu mere hys.
Heldigvis er Johan og Sofie meget nemmere og Lante har ikke haft behov
endnu, men jeg gætter på at han er rimlig til at ha' med at gøre.
Mine regner også ud når der er piller i lækkerierne, i hvertfald J&S.

Kate

Fra : flurix

Dato : 15-06-02 19:03

Fucidin er ikke til katteøjne, men beregnet til mennesker med udvortes
infektiøse sår
mvh
annette

Fra : Pia

Dato : 15-06-02 19:06

"flurix" <annette@-cut-1hr.dk> wrote in message
> Fucidin er ikke til katteøjne, men beregnet til mennesker med udvortes
> infektiøse sår

og kan også bruges til dyr (hedder da Fucicort), men IKKE i øjnene, det er
naturligvis Fucithalmic der er det rigtige navn.

:Pia

Fra : flurix

Dato : 15-06-02 19:30

- ok Pia så er vi enige *s*
hilsen
annette

Fra : Denise

Dato : 15-06-02 18:50

Hej

> [...]
> været det samme mærke. Det er en salve, som hedder noget med Fu..(kan ikke
> huske resten). Den bliver også brugt til mennesker. Hvad bruger jeres

Vi har brugt og har haft gode erfaringer med Fucithalmic 1%.
Hilsen Denise

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-06-02 17:36

Hej Flurix

Med de forandringer der er i øjnene må du ikke vente et sekund med at komme
til dyrlæge. Tag af sted NU!!!!

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Denise

Dato : 15-06-02 18:53

Hej

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Flurix
>
> Med de forandringer der er i øjnene må du ikke vente et sekund med at
komme
> til dyrlæge. Tag af sted NU!!!!
>
> --
> Nina El Falaki
> Feca Somali & Bengal Cats
> E-mail: cats@feca.dk
> http://www.feca.dk

Det er også min mening, det kan være løsning af hornhinden, med de symptomer
Hilsen Denise

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-06-02 19:04

Hej alle

Annette (flurix) har problemer med at sende til gruppen, så jeg har lovet at
viderebringe, hvad der videre er sket:

Jeg sender lige dig lige en lille mail, da
jeg har problemer med at få eksponeret mine indlæg i gruppen!
Jeg har talt med dyrlægen i dag - kort efter jeg skrev indlægget i
desperation!!

Min lille persermis skal sandsynligvis opereres mandag eftermiddag.

Åha, hvor er jeg bare trist over det, men jeg kunne godt se, at det vist var
mere ends alm. øjenbetændelse. De første par dage var det bare "klatter" der
sagtens kunne fjernes
men så udviklede det hele sig langsomt, men sikkert.

Jeg har endvidere læst lidt i politikkens håndbog, og kunne "desværre"
genkende
Quinies symptomer der er beskrevet under hornhindebetændelse!

Dyrlægen lovede imidlertid at det sædvanligvis var en hurtig ophelning...
men det er en ringe trøst..

Et ordentligt slag for mig, da jeg kun har haft den lille pige i en mdr. har
betalt
UHYGGELIG dyrt for at få den helt perfekte lille
udstillings og avlskat. Vi skal/skulle forresten til udstilling d. 30/6 og
har fået alt de praktiske
på plads, men nu må vi se...

Uanset hvad - holder jeg af det lille kræ og kan ikke bære at se hende sidde
og se påvirket ud.
Hun virker ikke sløj, men er naturligvis hæmmet af situation
Så dit svar til mig om hurtig handlig ved disse symptomer er fuldstændig
korrekt. Jeg har bare først
fået det læst nu.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Denise

Dato : 15-06-02 20:31

Hej Nina og Annette
Vi fik vores Blonde operereret i øjet hos Mogens Aalund i Karlslunde marts
sidste år. Det var surt da det stod på, især fordi han hev en tråd ud af
øjet og skulle gen-opereres, og så var det krave på hele tiden. Det yderste
meget tynde lag skrabes af og man laver nogle ridser, så hornhinden kan
sidde fast igen, og så trækker man det tredie øjenlåg op og syr fast for at
beskytte indtil der er dannet et nyt lag, som vist tog en lille uge. I dag
kan man intet se på ham, så Mogens er dygtig. Han fortalte han lavede en
sådan operation hver dag, dog flest hunde. Fandt i sin tid noget på nettet,
et rigtigt godt billede, skal se om jeg kan finde det igen. Her er et andet
link - det de gør kaldes superficial keratectomy.
http://www.veterinaryvision.com/public_forum/ulcer.htm

Hvis det altså er den samme operation. Er det det, er i velkommen til at
spørge hvordan forløbet var, for jeg har alt skrevet ned.
Held og lykke med operationen.
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 15-06-02 21:05

Hej Nina og Annette

Kan ikke finde ud af om denne er sendt, så sender igen.

Fra : flurix

Dato : 16-06-02 11:38

Tak for dit indlæg Denise.
(selvom det løber mig ned ad ryggen)
Uanset om jeg bryder mig om det eller ej, skal missen hjælpes. Det er
forfærdeligt at se på hende som det er nu.
Jeg tør snart ikke længere at rense rundt om øjet, for at holde det fri for
betændelsesklatter - hun værgrer for sig, og jeg tror hun nu har ondt.
Det er glædeligt at læse, at du skriver at ophelningen "kun" vare en uges
tid - hvis alt går vel og potter ikke river op i noget igen. Sådan en
tidshorisont er tålelig.
Tak skal du have.
Ps. Jeg læst inde på det tilsendte link, men mit engelske rækker vist ikke
lige til alle fagudtrykkene, ellers tak
Imorgen, når alt dette er forhåbentlig lykkelig overstået, skal jeg nog
skrive og fortælle hvordan det gik.
hilsen
annette.

Fra : Denise

Dato : 16-06-02 13:15

Hej Annette
Blonde blev opereret den 19 marts og gen-opereret den 22 da 2 tråde var
revet op.
Han fik taget trådene den 26 marts. Hvis det er den samme operation så giv
krave på fra starten så der ikke sker det som med Blonde, at han får
mengeleret nogle tråde af, for man må ikke kunne se noget af øjet. Få en af
de blå kraver de er ligesom et regnslag. Du skal lige være opmærksom på, at
man jo skal til eftersyn et par gange, og vi skulle give Blonde Fucitalmic
helt indtil den 10 maj, det gives for at forebygge betændelse.
Det skal nok gå, det er åbenbart normalt at i hvert tilfælde mange hunde tit
gennemgår det.
Blonde fik smertestillende Voltaren i øjet sammen med Fucitalmic, mens han
havde tråde i, og han brugte meget tid på at sove, åbenbart for at glemme.
Jeg skulle vække ham engang imellem, rejse ham op og sætte maden inde i
kraven, og så spiste og drak han.Efter et par dage var det ikke så slemt.
Hvis der er hul, så vil jeg godt tro, at hun har ondt i øjet.
Det er da irriterende at i skal vente til mandag.
Hilsen Denise

Fra : flurix

Dato : 16-06-02 12:09

Dette link er særdeles brugbart mht. sygedómme i katteøjne.
Hermed giver jeg det straks videre:
www.oejendyrlaegen.dk/

Fra : Lene

Dato : 15-06-02 18:49

flurix wrote:
Hej Annette...

> Midt på øjet er det som om "glaslegemet har en lille bule indad og idag
> ligger der nærmest en "grå" skygge/klat midt på øjet - kan nogen hjælpe?

Jeg synes bestemt, at du skal tage til dyrlægen med missen så hurtigt som
overhovedet muligt. Jeg synes nemlig ikke umiddelbart, at det lyder som en
almindelig øjenbetændelse...Det *kan* være, at katten har fået en rift i
hornhinden. Det du så ser som en skygge på øjet kan så være hvide blodlegemer,
som er i gang med at prøve at reparere skaden. Hvis det er en rift i
hornhinden, kan det give varige skader på synet, og derfor er det vigtigt, at
det behandles hurtigt.
Som sagt er det ikke sikkert, at det er en rift i hornhinden, men under alle
omstændigheder synes jeg, at du skal søge dyrlæge hurtigt...

Mange hilsner fra Lene
www.erler.dk