vanilieis i ismaskine?
Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 15-06-02 10:33

Hej alle.

Er der nogen der har en god opskrift på vanilieis, som kan laves i en
ismaskine? Jeg står og mangler en opskrift til i aften!

M.v.h. Karina

Fra : Morten Simonsen

Dato : 15-06-02 11:18

"Karina Lund Andersen" <karina@Xjaydee.dk> wrote in message
> Hej alle.
>
> Er der nogen der har en god opskrift på vanilieis, som kan laves i en
> ismaskine? Jeg står og mangler en opskrift til i aften!

Jeg må indrømme at jeg ikke har prøvet den, og derfor ikke ved om den er god
men du kan da iværtfald forsøge:

2 1/2 dl Sødmælk
100 g Sukker
2 Æg
450 g Piskefløde
2 tsk. Vaniljeessens

Opvarm mælken. Pisk æg og dukker sammen i en skål. Hæld langsomt den
opvarmede mælk i blandingen mens der røres konstant. Hæld blandingen tilbage
i gryden og opvarm den mens der røres konstant indtil den begynder at blive
tykkere og opnår en konsistens som tynd sovs. Lad ikke blandingen koge. Lad
blandingen køle af til stuetemperatur og bland fløde og vaniljeessens i.
Stil blandingen i køleskabet.

Variationer:
- opløs 2 tsk. neskaffe i den varme væske.
- erstat vaniljeessensen med 2 tsk. peppermyntesirup.

Og derefter skulle du kunne hælde den i maskinen og få en forhåbentlig
dejlig cremet vaniljeis!

Håber du kan bruge den

MVH Morten

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 15-06-02 19:27

On Sat, 15 Jun 2002 12:17:44 +0200, "Morten Simonsen"
<post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>- erstat vaniljeessensen med 2 tsk. peppermyntesirup.
>
>Og derefter skulle du kunne hælde den i maskinen og få en forhåbentlig

Mange tak for opskriften. Jeg fandt selv en der er meget lig den
ovenstående, men fordelen var at den ikke skulle varmes op.

M.v.h. Karina

(den skal forøvrigt spises i aften - uhm

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-06-02 11:24

[Karina Lund Andersen | Sat, 15 Jun 2002 11:32:30 +0200]

>Er der nogen der har en god opskrift på vanilieis, som kan laves i en
>ismaskine? Jeg står og mangler en opskrift til i aften!

Forsinket, men kan sikkert stadig bruges (og af andre) - jeg har
reduceret opskrifterne så de passer til en hjemme-ismaskine; her er
nogle af mine opskrifter:

En italiensk gelato er en blød cremet sag, kompakt og slet ikke luftig,
med en kraftig smag og en unik sej konsistens - den serveres ikke så
kold som man ellers er vant til, så den skal derfor serveres i et ikke
varme/kulde-ledende materiale (bæger, vaffel eller skåle der først har
været i fryseren).

Grund-gelatoen laves således (500 g. masse, 6 portioner)

3-4 æggeblommer piskes med 100 g. sukker; 2 dl. sødmælk og 1 3/4 dl.
piskefløde gives et opkog og tilsættes æggemassen i en tynd stråle under
grundig piskning; massen kommes tilbage i gryden under svag varme (eller
bedst under vandbad) og varmes/piskes til den tykner og skummet
forsvinder.

Den afkøles i køleskab før den anvendes.

Chokolade/Rom gelato:

90 g. mørk chokolade smeltes under vandbad, og 1/3 grundmasse emulgeres
forsigtigt deri, hvorefter 2 spsk. mørk rom tilsættes sammmen med 2 tsk.
god kakao - efter lidt tid tilsættes resten af grundmassen og isen køres
som normalt.

Chokolade/orange "flake" gelato:

Smelt 80 g. mørk chokolade. 2 spsk. Cointreau tilsættes en portion
grundmasse; når isen køres i maskinen tilsættes den lune chokolade i en
tynd stråle mens maskinen kører .

Vanille gelato:

Kornene af ½ stang (polynesisk) vanille piskes med æggeblommerne i
grundmassen; de tomme stænger tilsættes fløden under opkoget (fjernes
herefter) og isen køres som normalt.

Hasselnød gelato

100 g. hasselnødder ristes på bagepapire i en ovn (180 grader i 10-15
minutter), afkøles, skallen gnides af i et viskestykke og efter afkøling
hakkes nødderne ganske fint og tilsættes grundmassen.

Valnød/Ahorn gelato:

60 g. valnødder hakkes fint og koges med 50 g. ahornsirup til en tyk
grød, blandes med grundmassen og køres i ismaskinen når det er afkølet.

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 16-06-02 22:09

On Sun, 16 Jun 2002 12:24:03 +0200, Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net>
wrote:

> [...]
>
>60 g. valnødder hakkes fint og koges med 50 g. ahornsirup til en tyk
>grød, blandes med grundmassen og køres i ismaskinen når det er afkølet.

Uhm - det lyder spændende. Tak for opskrifterne

M.v.h. karina