Andet multimedie
bentjuul 3670
STOR billeder
Fra : Tomasz

Dato : 14-06-02 23:07

Hej
Hvad for en programmet kan klare stor billeder .
Photoshop kan ikke klare mere end 30 000 pixel i brede eller højde, er der
nogle andre programmer som kan klare det og kan samtidig eksportere filer
til "sct" format.
VH
Tomasz

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-06-02 23:56

"Tomasz" <tomasz@privat.dk> skrev:

> [...]
> nogle andre programmer som kan klare det og kan samtidig eksportere filer

Ren og skær nysgerrighed: Hvad i alverden skal du printe?
30.000 x 30.000 pixel i RGB: ca. 2,5 GB!

--
Kurt Lund

Fra : Tomasz

Dato : 15-06-02 00:31

> Ren og skær nysgerrighed: Hvad i alverden skal du printe?
> 30.000 x 30.000 pixel i RGB: ca. 2,5 GB!

Man printer ikke i RGB
Men svaret er stør banner

VH
Tomasz

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-06-02 00:49

"Tomasz" <tomasz@privat.dk> skrev

> Man printer ikke i RGB

Nej - hvem sagde det?
Men man behandler (ofte) i RGB.

> Men svaret er stør banner

Hva'? Mener du stort banner? Hvor stort?

--
Kurt Lund

Fra : Thomas

Dato : 15-06-02 08:50

"Tomasz" <tomasz@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Man printer ikke i RGB

Det kommer vel an på ens rip ...? På vores printer kan du ikke se forskel på
RBG og CMYK billeder, men det kræver at din rip kan håndtere RGB billeder og
ved hvordan den skal "oversætte" dem.

Nu ved jeg ikke hvadfor noget udstyr du sidder med, men skal du nogenlunde
effektivt håndtere en fil på 2,5 GB i Photoshop, så skal det vist være noget
alvorligt. Du kan evt. overveje programmet Eclipse, som ar meget hurtigt til
at arbejde i store filer, og når så til sidst er færdig med din komposition
så laver du noget der vist svarer til flatten layers i Photoshop, og så står
den i lang tid og regner på det. Du bruger nok ca. samme tid som i
Photoshop, men fordelen er at du kan gå fra maskinen eller lade den stå og
regne på det om natten. I Photoshop skal du vente hver gang du laver en
ændring.

> Men svaret er stør banner

Jeg går ud fra du ved at banneret ikke kræver samme filtyper som offsettryk?
En fil på 30.000 x 30.000 pixels kan blive _meget_ stor på en posterprinter
(eller hvad det nu er den skal ud på). På vores posterprinter kan et råskud
fra Lightphasen på ca. 18 mb printes i 70x100 cm. uden problemer i flot
kvalitet. Jeg tør slet ikke tænke på hvor stort en print du kan få med en
2,5 gb fil ...

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - på vej i ny version ...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?

Fra : Tomasz

Dato : 15-06-02 09:32

> [...]

> RBG og CMYK billeder, men det kræver at din rip kan håndtere RGB billeder

Ripen skal have sct fil i CMYK. Maskinen ligner injet men kan bare printe 5
meters brede banner.
Problemet er ikke nyt. Men jeg er træt af den. I går fx en banner 8 meter
høj 26 meter lang i opløsning 35,28. Det kan man ikke i photoshop uden at
billeder bliver alt for pixeleret (eller kan man det ?). Jeg delte det i 2
stykker, men det er ikke mening at man skal gøre det.
Kan Eclipse gemme filer i Scitex CT format ?
VH
Tomasz

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-06-02 16:18

Tomasz wrote in <3d0afb8e$0$239$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> fx en banner 8 meter
> høj 26 meter lang i opløsning 35,28.

35,28 hvad?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Tomasz

Dato : 15-06-02 15:02

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> 35,28 hvad?

ppi

VH
Tomasz

Fra : Storm

Dato : 16-06-02 20:38

Tomasz <tomasz@privat.dk> wrote:

> [...]
> stykker, men det er ikke mening at man skal gøre det.
> Kan Eclipse gemme filer i Scitex CT format ?

Det lyder da meget sjovt!

Hvad hedder din posterprinter? Kan den virkelig printe 5 m x 26 m?
Men så kan du da heller ikke undgå at dele et banner på 8 m x 26 m op?

Jeg har før arbejdet med posterprintere men aldrig _så_ store.
Det må være ret uhåndterligt - og hvorfor mener du ikke at man skal dele
billederne op? Jeg kan slet ikke forestille mig at du kan undgå det?

Men ok - der sker jo hele tiden nyt. Men så må producenten af plotteren
da kunne hjælpe. - Ikke fordi jeg ikke synes du skulle spørge her, jeg
synes det lyder spændende, og du må da gerne give lyd hvis du finder en
løsning der er bedre.

Så store bannere eller bill-boards troede jeg kun man kunne lave ved at
eksponere plader eller serigrafi-rammer via optisk forstørrelse?

Fra Illustrator kan du printe filer på ca. 5,70 m mener jeg, så kan du
jo printe ud i 200%, men det løser selvfølgelig ikke dit Photoshop max
fil-størrelse-problem. Men jeg har altid kunnet løse den slags problemer
med at lave filer i under-størrelse og printe ud i %. Men jeg har heller
ikke rodet med 8 x 26 meter.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Ammitz

Dato : 16-06-02 21:44

Godt spørgsmål Nina storm, - jeg er også meget nysgerrig efter at vide
hvilken printer der går op i 5 meters bredde, - fås der i det hele taget
ruller så brede?
Jeg arbejder på Epson, - men ved mine indkøb af ruller, er jeg aldrig
stødt på så brede formater. Hvilke materialer klan man få til det?
Og opdeling af billederne kan nok ikke undgås - det er spændende om
andre ved hvilke programmer som kan klare det?
Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : Tomasz

Dato : 16-06-02 23:06

> Det lyder da meget sjovt!

Ikke os især ha ha at det er ikke posterprinter

> Hvad hedder din posterprinter? Kan den virkelig printe 5 m x 26 m?
> Men så kan du da heller ikke undgå at dele et banner på 8 m x 26 m op?

Jeg sagde ikke at banner ikke bliver delt op, det kan man ikke undgå, det er
selve filen som man forbereder til rip jeg ikke ville dele, Rip gør det før
mig.

Ja jeg må hellere snakke med supporten, men ellers tak for opmærksomhed.

VH
Tomasz

Fra : Tomasz

Dato : 17-06-02 05:12

Hvad hedder din posterprinter? Kan den virkelig printe 5 m x 26 m?

http://www.nur.com/products/fs2.asp?id=3&categoryId=1&productId=3&ShowProduc
t=true

VH
Tomasz

Fra : Madsen

Dato : 15-06-02 02:17

Tomasz skrev:

> Man printer ikke i RGB

Vil du hellere starte med en CMYK-fil på +3,5 GB i stedet? ;)

Madsen.

Fra : Tomasz

Dato : 15-06-02 07:51

> Vil du hellere starte med en CMYK-fil på +3,5 GB i stedet? ;)

Vil du sige at du printer RGB-filer ?
Du kan også risikere at arbejde med meget størerre filer. Du har kun prøvet
(tror jeg) at lave den største fil i Photoshop.

Vh
Tomasz

Fra : Madsen

Dato : 15-06-02 18:00

Tomasz skrev:

> Vil du sige at du printer RGB-filer ?

Hvis jeg printer til en standard inkjet så gør jeg. CMYK-konverteringen
foregår i printeren.

> Du kan også risikere at arbejde med meget størerre filer.

Det har jeg nu aldrig oplevet. Jeg har været et godt stykke over 1 GB
på en fil hvor jeg havde fået oprettet lidt for mange lag, men ikke
fordi jeg har kørt med pixeldimensioner oppe omkring 30,000 pixels.

> Du har kun prøvet (tror jeg) at lave den største fil i Photoshop.

Den sætning forstår jeg ikke umiddelbart. :)

Madsen.

Fra : Tomasz

Dato : 15-06-02 18:28

> Hvis jeg printer til en standard inkjet så gør jeg. CMYK-konverteringen
> foregår i printeren.

Du har jo ikke mulighed at tjekke farverne, eller give dem de rigtig
værdiger og de fleste gange kunden har på forhånd bestemt hvad for noget
farver der skal være...

VH
Tomasz

Fra : Madsen

Dato : 15-06-02 19:16

Tomasz skrev:

> Du har jo ikke mulighed at tjekke farverne, eller give dem de
> rigtig værdiger og de fleste gange kunden har på forhånd bestemt
> hvad for noget farver der skal være...

Det er rigtigt, men nu var det også en standard inkjet jeg talte om.
Altså evt. et print af et foto på min egen inkjet-printer hvor jeg
faktisk får et mere farveægte resultat ved at undlade at konvertere
til CMYK inden jeg printer. Jeg vidste jo ikke hvad det var du ønskede
at printe.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-06-02 21:24

Storm skrev:

> [...]
> den slags problemer med at lave filer i under-størrelse og printe
> ud i %. Men jeg har heller ikke rodet med 8 x 26 meter.

Det ser også ud til at det for det meste er sådan man gør.
Hvis man lurer denne side: <http://makeashorterlink.com/?P2E162211>
- så snakkes der om print i 850 %.

Jeg er også ret nysgerrig på hvad det ender med, så meld gerne tilbage
Tomasz. :)

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 16-06-02 21:54

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]

Hov, jeg mente jo ikke printe filer på ca. 5,70 m, men oprette filer og
derefter printe i %.

> Det ser også ud til at det for det meste er sådan man gør.
> Hvis man lurer denne side: <http://makeashorterlink.com/?P2E162211>
> - så snakkes der om print i 850 %.

Ja, den var meget god. Under deres facts om megaprints snakker de også
om papirbredder på 4,80 m. Det er kun størrelser som deres posterprint
jeg har haft med at gøre.

Men mon _du_ bruger stokastisk raster Tomasz?
Det ville nok hjælpe på pixeleringen.

> Jeg er også ret nysgerrig på hvad det ender med, så meld gerne tilbage
> Tomasz. :)

For Tomasz er vel ikke ansat hos Vester Kopi

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 15-06-02 15:50

"Tomasz" skrev:

> Photoshop kan ikke klare mere end 30 000 pixel i
> brede eller højde, er der nogle andre programmer
> som kan klare det og kan samtidig eksportere filer
> til "sct" format.

Jeg vil mere tro at det er fordi du har for lidt RAM i din maskine til at
håndtere så store billeder. Billedet er formentlig nødt til at kunne ligge
komplet i memory i mindst én version, og dine ønsker genererer
billedstørrelser på over 4GB. Så hvis du putter en 6-8 GB RAM i computeren,
kan programmerne formentlig også bearbejde billeder af den størrelse.

Et stort banner ville jeg istedet lave i skalerbart vektorgrafik via
programmer som f.eks. Corel Draw, Micrografx Designer m.fl. Checkede lige,
og Designer kan godt eksporte til "sct" format.

Mvh, Lars

Fra : Tomasz

Dato : 15-06-02 16:30

> [...]
computeren,
> kan programmerne formentlig også bearbejde billeder af den størrelse.

OK det skal lige tjekkes....

> Et stort banner ville jeg istedet lave i skalerbart vektorgrafik via
> programmer som f.eks. Corel Draw, Micrografx Designer m.fl. Checkede lige,
> og Designer kan godt eksporte til "sct" format.

Tak Lars jeg må lige se om jeg kan bruge nogle af de programmer.
Hvad med Corel kan den eksportere til "sct" ?
VH
Tomasz

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-06-02 16:33

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkx> skrev:

> [...]
> billedstørrelser på over 4GB. Så hvis du putter en 6-8 GB RAM i computeren,
> kan programmerne formentlig også bearbejde billeder af den størrelse.

Nej.
Side 95 i brugerhåndbogen til PS6:
"Photoshop understøtter en maksimal filstørrelse på 2 GB og maksimale
pixeldimensioner på 30.000 x 30.000 pixel pr. billede."

--
Kurt Lund

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 15-06-02 19:26

"Kurt Lund" skrev:

> "Photoshop understøtter en maksimal filstørrelse
> på 2 GB og maksimale pixeldimensioner på
> 30.000 x 30.000 pixel pr. billede."

Ok.

Har imellemtiden fundet ud af, at PSP har lignende begrænsninger. Her er
max. størrelse også begrænset til en 15-bit datastørrelse, dvs. 32767x32767
pixels.

Mvh, Lars

Fra : Tomasz

Dato : 16-06-02 17:29

> programmer som f.eks. Corel Draw, Micrografx Designer m.fl. Checkede lige,

Corel duer ikke, begransninger til 10 000 pixel
VH
Tomasz