Danske Kr. i udlandet :-((
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 14-06-02 15:22

Hej

Ifølge en artikel i "MetroeXpress" idag, skal man være varsom med at
tage Danske kr. med til de vanlige feriemål, undtagen Tyrkiet. Det kan
ihvertfald blive en dyr fornøjelse.

Årsagen er at de udenlandske banker, efter Euro'ens € indførsel ved
årsskiftet, bliver påført væsentlig større udgifter ved at veksle Danske
kr. og det bevirker væsentlig dårligere kurser og højere gebyrer end
tidligere, og mange banker i f.eks. Tyskland og Frankrig tager slet ikke
imod Danske kr. mere.

Nogle eksempler: Dette skal man betale _ekstra_ for at veksle kr. 3000,-
i forhold til før årsskriftet:

England kr. 190,19
Tyskland kr. 139,64
Norge kr. 52,40
Schweiz kr. 85,55
Italien kr. 71,64
Portugel kr. 76,52
Cypern kr. 63,62
Thailand kr. 85,50

Man anbefales istedet at medbringer VISA, eller andre betalingskort.

Kilde: MetroeXpress og Amagerbanken

--
M.v.h. Ole®

Fra : Søren Blom

Dato : 14-06-02 18:58

"Ole Rasmussen" <dont_reply@nospam.dk> skrev
> [...]
> ihvertfald blive en dyr fornøjelse.
>
> Årsagen er at de udenlandske banker, efter Euro'ens ?

Sådan har det da været i mange år. I det hele taget er det en dum ide at
have mange rede penge med på ferie, uanset valuta.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 14-06-02 22:01

Hej

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote:

>Sådan har det da været i mange år.

Hm - Det er nu ellers ikke den erfaring jeg har, selv om jeg aldrig selv
medbringer Danske kontanter til udlandet, så bliver bankers kurser m.v.
altid nøje studeret. Iøvrigt fremgår det jo også af Amagerbankens
undersøgelse (som artiklen bygger på) at den omtalte fordyrelse er sket
fra årsskiftet og frem til nu.

>I det hele taget er det en dum ide at have mange rede penge med på ferie, uanset valuta.

Jamen det er vi til gengæld ganske enige om ! - plastickort er sagen.

--
M.v.h. Ole®

Fra : John K

Dato : 14-06-02 22:38

> Jamen det er vi til gengæld ganske enige om ! - plastickort er sagen.

Ja, delvis. Det er også dumt at tage afsted uden kontanter på sig.

Mvh

John K

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 14-06-02 23:34

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, delvis. Det er også dumt at tage afsted uden kontanter på sig.

Hvorfor det? Bortset fra småpenge til ankomsthallen, har man ikke noget at
bruge kontanter til. Dem kan man skaffe sig når man kommer frem.

Kennet

Fra : Søren Blom

Dato : 15-06-02 01:40

"Pernille og Kennet" <pernille.kenneth@oncable.dk> skrev

> Hvorfor det? Bortset fra småpenge til ankomsthallen, har man ikke noget at
> bruge kontanter til. Dem kan man skaffe sig når man kommer frem.

Nu rejser man jo også på andre måder end med fly, bilferie bl.a.

Det jeg sagde, hvis man ikke kunne forstå det, var at det er dumt at have en
masse penge på sig på ferie, men man skal jo ikke tage nogen steder uden
rede penge overhoved, men begrænse sig meget.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : John K

Dato : 15-06-02 14:10

> Hvorfor det? Bortset fra småpenge til ankomsthallen, har man ikke noget at
> bruge kontanter til. Dem kan man skaffe sig når man kommer frem.

Ja, skide fedt når ens kort så ikke virker når man kommer frem...

- derfor er det altid en god idé at have kontanter med også.

Mvh

John K

Fra : carl munk

Dato : 15-06-02 20:22

"S?en Blom" <soren@blom.dk> wrote in message news:<3d0a2ec3$0$80403$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Årsagen er at de udenlandske banker, efter Euro'ens ?

Læs Politiken idag hvor Amagerbanken ligefrem fraråder at danskere veksler
i udlandet eks. påregnes gebyrer omkring 75 kroner pr.veksling i Grækenland.
Årsag det er for dyrt for bankerne at modtage danske kroner og sende dem
retur til Danmark.

Tag og køb eks. 1.000 € = EURO så har du altid penge at rejse rundt med i
Europa !
bor du i Københavnstrup så er X-Change og Forex de billigste uden gebyrer.
Er du en god anset kunde i en bank, bør du også kunne slippe for gebyrer