Andet multimedie
bentjuul 3670
grafikformat til Word ?
Fra : flemming

Dato : 14-06-02 13:19

Hvilket grafikformat bør man gemme i til Word for at få det bedste resultat
ved indsættelse af billeder ?

Jeg skal nemlig indsætte et logo.

Mvh
Flemming

Fra : B. Jakobsen

Dato : 14-06-02 13:34

> Hvilket grafikformat bør man gemme i til Word for at få det bedste
resultat
> ved indsættelse af billeder ?

wmf
kh
Bjørn

Fra : flemming

Dato : 14-06-02 14:28

emf har jeg også tidligere anvendt, men jeg synes ikke det ser godt ud, som
det gjorde den gang.

Dele af logoet kommer ikke med - detaljer og tynde bogstaver forsvinder

I øvrigt: Så skal dokumentet nogle gange eksporteres til PDF format. Men det
har jo ikke indflydelse ?

mvh
Flemming

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 14-06-02 14:52

Hej Flemming

flemming wrote
>emf har jeg også tidligere anvendt, men jeg synes ikke det
ser godt ud, som
>det gjorde den gang.

Mener du på skærmen - eller gælder det også på udskrift??

>Dele af logoet kommer ikke med - detaljer og tynde
bogstaver forsvinder

Mener du på skærmen - eller gælder det også på udskrift??
(én gang til)

>I øvrigt: Så skal dokumentet nogle gange eksporteres til
PDF format. Men det
>har jo ikke indflydelse ?

Kun i form af "farverum". WMF-formatet er udelukkende i RGB.
I nogle tilfælde skal grafikken være i CMYK, hvis det skal
trykkes.

mvh
Lars
DTP-Consult

Fra : flemming

Dato : 14-06-02 15:05

Hej !

Det er til print. Jeg vil sende pdf filer til mine kunder. Dvs tilbud lavet
i Word som jeg konverterer til pdf.

Logoet står utydeligt i emf på skærmen. Kan være det virker på print, men
jeg skal brug tydeligt logo på både skærm og print (når kunden printer pdf
filen).

Jeg må sige at jeg i mellemtiden har haft lidt held med PCX, som ser godt ud
på skærmen i Word, men ikke når det eksporteres til PDF.

Så jeg ved ikke hvad der er galt...

mvh Flemming

Fra : Mogens

Dato : 14-06-02 15:46

On Fri, 14 Jun 2002 16:04:38 +0200, "flemming" <fvestergaard@sol.dk>
wrote:

>Hej !
>
>Det er til print. Jeg vil sende pdf filer til mine kunder. Dvs tilbud lavet
>i Word som jeg konverterer til pdf.

Hej

Må jeg indskyde et spørgsmål ?

Hvordan konverterer man et Word dokument til pdf ?
Kræver det et separat program, et plugin til Word eller hvad ?

mvh Mogens

Fra : emj

Dato : 14-06-02 17:35

Mogens skrev i <2b0kguktj89blv18k0all26a5g3lhifnou@4ax.com>:

>Hvordan konverterer man et Word dokument til pdf ?

Det kan man gøre på mange måder.
Prøv f.eks. JAWS PDF creator
eller se
http://home.online.no/~naslakse/Artikler/PDFstandarden.html#PDF-programmer
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-06-02 17:45

http://pdf995.com/

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Madsen

Dato : 14-06-02 16:09

flemming skrev:

> Logoet står utydeligt i emf på skærmen. Kan være det virker på
> print, men jeg skal brug tydeligt logo på både skærm og print (når
> kunden printer pdf filen).

Tit og ofte bliver vektorgrafik, - som logoer vel for det meste
bliver lavet i - takket og grimt i PDF-filer. Det kan i version 5.0
af Acrobat og Acrobat Reader elminieres inde i præferencerne, men
af gud ved hvilken grund er det ikke en standardindstilling.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/pdf/smooth.gif>

Madsen.

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 14-06-02 16:13

Hej Madsen

Madsen wrote in message ...

[...]

Det er IKKE vektorgrafik, der bliver grimt og takket.
Det er bitmap-filer, der er dårlige. (De består af små
firkanter og giver derfor takker i al grafik, der ikke er
enten præcist lodret eller vandret.
Det er også derfor, at Flemming får et dårligt resultat med
PCX, som netop er et bitmap-format.

mvh
Lars
DTP-Consult

Fra : Madsen

Dato : 14-06-02 16:31

Lars E. Knudsen skrev:

> [...]
> enten præcist lodret eller vandret.
> Det er også derfor, at Flemming får et dårligt resultat med

Jeg svarede udfra *.emf-formatet som Flemming nævnede, som jeg
regner for et vektorformat. Det var dog blot et gæt for jeg kender
ikke *.emf-formatet og var/er for doven til at slå det efter.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-06-02 16:09

Mogens skrev:

> Hvordan konverterer man et Word dokument til pdf ?
> Kræver det et separat program, et plugin til Word eller hvad ?

Hvis du installerer Acrobat så får du mulighed for at lave PDF-filer
ud af Word-dokumenter. Det er ikke nok med Acrobat Reader, men altså
den fulde Acrobat-pakke.

Madsen.

Fra : Mogens

Dato : 14-06-02 16:45

On Fri, 14 Jun 2002 17:08:53 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Hvis du installerer Acrobat så får du mulighed for at lave PDF-filer
>ud af Word-dokumenter. Det er ikke nok med Acrobat Reader, men altså
>den fulde Acrobat-pakke.

OK. Tak for oplysningen

mvh Mogens

Fra : Madsen

Dato : 14-06-02 16:22

Madsen skrev:

> elminieres

Ja, flot stavet.

Madsen.

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 14-06-02 20:42

Hej igen Madsen og Flemming

WMF står for Windows MetaFile
EMF står for Enhanced Windows MetaFile og skulle således
være af en bedre kvalitet end WMF.

Jeg har som forsøg lavet en lille tegning med en masse tynde
cirkler og streger på langs og på tværs og en lille tekst.
Tegningen er så eksporteret i begge formater (fra CorelDRAW
8.0) og importeret i Word97.
Ingen forskel - hverken på skærm eller i udskrift.
I Acrobat er EMF-tegningen klart bedre. WMF-en viser nogle
samlingspunkter i cirklerne, det gør EMF ikke.
Jeg har forsøgt med Screen-optimized og med Press-optimized.
Den sidste er klart den bedste.
Der er en mindre forskel i PDF-fil størrelsen:
Screen-optimized: 23 KB
Press-optimized: 35 KB
Håber at I kan bruge dette til noget
mvh