Boot-problem med notebook uden floppydrev
Fra : Panduro

Dato : 13-06-02 22:41

Hej.

Jeg har investeret i en brugt IBM Thinkpad 560X Type 2640700, hvortil et
CD-drev (mærke ukendt), som tilsluttes via et PCMCIA-slot, fulgte med. Et
floppydrev er ikke integreret i notebook'en, og der fulgte ej heller et
eksternt med i købet. OS'et er pt. Windows 98 SE, som var pre-installed, og
hvis installationsfiler også ligger på HD'en.
Det, som det hele handler om, er, at jeg ikke umiddelbart ser nogen
mulighed for at være i stand til boote med andet end de systemfiler, som
ligger på HD'en. Jeg har forsøgt at vælge at boote via PCMCIA-slottet inde
fra BIOS, da jeg så evt. kunne lave en form for rescue-CD med bootfiler, men
det uden held. CD'en begynder ikke en gang at rotere i drevet under startup.
Desuden har jeg også forsøgt at køre nogen af de standard-drivere, som
normalt bliver overført til en Windows-boot-diskette, når man beder Windows
om at lave en sådan, fra config.sys, men der meddeles blot, at der ikke er
fundet noget CD-drev.
Ergo, er det kun inde i Windows, at CD-drevet er tilgængeligt, hvor det
dog også fungerer upåklageligt. Men hvis uheldet skulle være ude, og jeg så
bliver nødt til at formatere HD'en, så er det jo, at jeg står med problemet
med ikke at kunne boote fra noget som helst. Selvfølgelig kunne jeg
investere i et eksternt floppydrev, men det er jo en forholdsvis dyr
løsning, og hvis det på en eller anden måde alligevel _er_ muligt at få
notebook'en til at boote fra CD-drevet, er et sådant køb jo temmeligt
overflødigt.
Omkring CD-drevet kan jeg også fortælle, at der på bagpanelet findes et
input til en adapter, og at power-lysdioden da også først tændes inde i
selve Windows. Jeg har ikke nogen adapter til drevet, men hvis nogen kan
bekræfte mig i, at et køb af en sådan vil kunne få drevet til at boote med
en CD med systemfiler, er jeg da meget villig til at købe en sådan, da det
nok er en billigere løsning en floppydrevet. Alligevel må det da være muligt
at kunne få strøm til drevet _udenfor_ Windows _uden_ adapter, når det nu er
muligt _inde_ i Windows, eller...?

Jeg håber, at nogen kan være mig behjælpelig. På forhånd, tak.

/Panduro

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-06-02 22:58

Panduro wrote:
> Jeg håber, at nogen kan være mig behjælpelig. På forhånd, tak.

Det nemmeste er nok at købe et IDE kabel til din bærbar du kan sætte i
en statinær, således kan du flytte harddisken over i en stationær.

Ellers skal du nok ud og købe et IBM floppy drev.

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-02 09:13

"Panduro" <kewin.panduro@get2net.dk> skrev
> Hej.
>
> Jeg har investeret i en brugt IBM Thinkpad 560X Type 2640700...[cut]

Dit problem består deri, at der ikke er hul igennem til dit pcmcia-baserede
cdromdrev, før der indlæses driver, der giver adgang til først PCMCIA-porten
og siden selve cdrommen - og at disse drivere således ikke vil blive kørt
efter en formattering.

Forestiller vi os derfor, at du skulle formattere skulle du nødvendigis gøre
dette med en /s-switch, så harddisken fortsat var bootbar. Herefter skulle
du installere pcmcia-drivere og siden cdrom-driveren for at kunne installere
dit OS fra en cd - altsammen igennem et kommunikationskabel[1].

Et smartere alternativ ville være at kopiere installations-cdrommen til din
harddisk, slette det gamle operativsystem UDEN format og derefter installere
det nye fra harddisken.

/Chr

[1] Omend omstændigt er det muligt med programmet Fastlynx FX & et
com-kabel. Programmet køres på hjælpemaskinen og på den bærbare skrives 2
doskommandoer, der tillader input igennem porten, hvorefter
kommunikationsprogrammet uploades til den bærbare igennem kablet og
eksekveres.