Erfaringer med .270win
Fra : Morten

Dato : 13-06-02 21:18

Hej her i NG...

Er der nogen som kan fortælle mig noget om kal. 270win. Erfaringer og evt.
anvendelighed????

Fra : Per Herholdt

Dato : 13-06-02 23:46

Morten wrote:
> Hej her i NG...
>
> Er der nogen som kan fortælle mig noget om kal. 270win. Erfaringer og
> evt. anvendelighed????

Hej
Jeg kan fortælle at en skytte i Polen der har over 2000 vildsvin på
journalen og et meget større antal stykker råvildt ser det som det ideelle
kaliber til svin og råvildt.
Jeg bruger selv kal. 7x64 som er næsten identisk i mål og ydelser, og er
meget tilfreds med den til de ovennævnte vildtarter. Der er mindre kalibre
jeg ville vælge hvis det kun drejede sig om råvildt ( 243 f.eks.), men med
en mulighed for at kombinere bukkejagt i Polen med et enkelt svin er 270win.
(eller 7x64) efterrr min mening et godt valg.
Jeg har også skudt ræv og krage med 7x64, men det er jo lidt "gråspurve med
kanoner"
--
MVH Per

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 14-06-02 16:06

On Fri, 14 Jun 2002 00:46:26 +0200, "Per Herholdt"
<per.herholdt@tdcadsl.dk> wrote:

<snip>
>Jeg har også skudt ræv og krage med 7x64, men det er jo lidt "gråspurve med
>kanoner"

Dersom man jakter med heltmantlede kuler har det vel ikke så mye å si
om hullet i reveskinnet er på 5.56mm (.22), 6,17mm (.243), 7,62mm
(.30) eller 9mm (.35) ?

Jeg har skutt både skjære, rev, rådyr og elg med min .35 whelen, og
fellestrekket er at de ikke tåler det... Og det er vel hovedsaken ?
; )

Fra : Per Herholdt

Dato : 14-06-02 23:18

Jon Inge Bragstad wrote:
> [...]
>
> Jeg har skutt både skjære, rev, rådyr og elg med min .35 whelen, og
> fellestrekket er at de ikke tåler det... Og det er vel hovedsaken ?

Ja det har du jo egentlig helt ret i
--
MVH Per

Fra : Hanne Pedersen

Dato : 15-06-02 08:47

270 Win er nok et af de mest alsidige kalibre som findes på markedet.
Den kendte amerikanske storvildtjæger og skribent Jack O Connor, som nok er
en af de jægere i verden som har nedlagt flest forskellige arter, brugte kun
det, undtagen til de allerstørste arter såsom elefant og bøffel.
Jeg har en god bekendt som selv ikke bruger andet. Han har lige været i
Zimbabwe og bl.a nedlagt en Eland antilope med et enkelt skud, og den vejer
dog omkring 800 kg.

Bo Rodam