[OT] Opfølgning på skærm-snak
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-02 21:33

Hejsa,

For et stykke tid siden var der en del snak om skærme og en spurgte
hvilken skærm, vi andre ville anbefale.

Jeg har købt mig en Sony CPD-G420, som jeg nu har haft i en uge og er
vældig godt tilfreds med. Det er faktisk som om, at skærmen er blevet
skarpere efter at være blevet brugt et lille stykke tid, men det kan
selvfølgelig være indbildning.

Skærmen er en 19" FD Trinitron specificeret til at kunne køre 1600x1200
og 1280x1024 i 85 Hz. Den har en dot-pitch på 0,24-0,25 og har et meget
skarpt billede. Den anbefalede opløsning er 1280x1024, og den passer
også vældigt godt til Mac OS 9 og Windows, men med Mac OS X kan sagtens
gå op i 1600x1200 (som jeg selv gør), da skrifter typisk er noget større
i Mac OS X.

Den har to skærmindgange, hvor den ene har et fastmonteret kabel, og den
anden skal tilsluttes med et løst kabel, som man skal købe ved siden af.
Stikket til den ekstra indgang er placeret skråt under skærmen, så det
ikke forlænger dybden på skærmen, der er ca. 43 cm dyb. Man skifter
mellem de to indgange via en manuel switch på fronten af skærmen, og det
fungerer ganske glimrende. Jeg bruger det selv til at skifte mellem min
Mac og PC. Skærmen har også indbygget en USB hub med 4 stik til eksterne
enheder + et stik der forbinder den med computeren. Stikket til
computern medfølger.

Skærmen har alle tænkelige indstillingermuligheder i sine menuer og
farvetemperaturen kan enten indstilles i faste trin (5000K, 6500K og
9300K) eller helt trinløst for hver grundfarve, hvilket skulle gøre den
nem at kalibrere med en ekstern kalibrator, som f.eks. Pantone
MonitorSpyder.

Efter en uges brug er jeg meget tilfreds med skærmen, som indtil videre
ikke lader til at have nogen skavanker. De to vandrette linier, som
optræder på alle Trinitron-skærme, er synlige, men virker ikke generende
på mig og man tænker ikke over det i det daglige.

Der medfølger en Macintosh G3/G4 adapter, som er en meget lille adapter,
der sættes imellem skærmstikket og Mac'en. Jeg har svært ved at se dens
funktion, da da skærmen fungerer ganske glimrende uden på min Cube. Det
er heller ikke forklaret i manualen, hvad adapteren gør, kun at man skal
bruge den med en Mac...

Dette var sådan set, hvad jeg havde på hjerte for denne gang. Dette skal
ikke ses som reklame for lige denne skærm, men bare som alm. information
brugere imellem.

Har jeg glemt noget? Nå ja, skærmen kan købes for ca. 5200 kr. via
nettet. Tjek http://www.edbpriser.dk.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-06-02 22:19

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:
> [...]
> ikke forlænger dybden på skærmen, der er ca. 43 cm dyb. Man skifter
> mellem de to indgange via en manuel switch på fronten af skærmen

Suverænt.

>, og det
> fungerer ganske glimrende. Jeg bruger det selv til at skifte mellem min
> Mac og PC.

Så du har 2 tasteturer flydende på bordet.
Nu mangler der bare switchen til tasteturerne, før jeg skifter 2 skærme
ud med en.

> Har jeg glemt noget?

Næh tværtimod. Godt initiativ (altså indlægget).

/Preben

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-02 22:36

In article <1fdqol2.1kc90xxs86azvN%gizmo@os.dk>,
gizmo@os.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Så du har 2 tasteturer flydende på bordet.
> Nu mangler der bare switchen til tasteturerne, før jeg skifter 2 skærme
> ud med en.

Jeg har købt Logitechs Cordless Desktop Optical, da denne kombination af
tastatur og mus kan bruges til både PC og Mac OS X. Jeg har en USB hub
til Mac'en, hvor den fælles receiver er sat til, når jeg bruger Mac'en.
Hvis jeg skal bruge PC'en, så hiver jeg receiverens stik ud af hub'en og
sætter den i et USB-forlængerkabel, som ligger lige ved siden af. Dette
kabel er sat i en USB-port på PC'en. På den måde kan jeg bytte
tastaturet over på få sekunder.

Skærmen skiftes selvfølgelig bare via switchen på fronten.

Det er underligt, at der ikke er nogen der tænkt på, at også USB hub'en
på skærmen kunne skifte sammen med skærmsignalet. Det ville være
genialt, når nu man har fælles skærm og tastatur/mus.

> Næh tværtimod. Godt initiativ (altså indlægget).

Tak.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-06-02 22:58

In article <rfn-3370A8.23354013062002@news.tele.dk>,
> [...]

> sætter den i et USB-forlængerkabel, som ligger lige ved siden af. Dette
> kabel er sat i en USB-port på PC'en. På den måde kan jeg bytte

kan du ikke finde en ekstra reciver og lade dem køre på hver sin kanal?
- så kan du skifte miljø ved at skifte kanal på tastaturet (såfremt
denne knap er nogenlunde tilgængelig)

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-02 23:31

In article <rg4bea.g43.ln@g4.reippuert.dk>,

> kan du ikke finde en ekstra reciver og lade dem køre på hver sin kanal?
> - så kan du skifte miljø ved at skifte kanal på tastaturet (såfremt
> denne knap er nogenlunde tilgængelig)

Det var selvfølgelig en mulighed, men hvor finder jeg en ekstra receiver
og hvordan forhindrer jeg, at tastaturet heller tiden vælger samme kanal?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 08:10

In article <rfn-DD15F6.00303914062002@news.tele.dk>,

> Det var selvfølgelig en mulighed, men hvor finder jeg en ekstra receiver

Den er sværere Bruger logitech ikke den samme reciver til alle deres
trådløse produkter? I givet fald må det være muligt at købe en brugt,
der er sikkert mange med en defekt mus eller lignende der har en reciver
liggende.

> og hvordan forhindrer jeg, at tastaturet heller tiden vælger samme kanal?

Er der ikke en knap på tastaturet hvor man skifter kanal?

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-06-02 16:42

In article <3t4cea.ja3.ln@g4.reippuert.dk>,

> [...]
> trådløse produkter? I givet fald må det være muligt at købe en brugt,
> der er sikkert mange med en defekt mus eller lignende der har en reciver

Det kunne måske nok lade sig gøre, men den nuværende løsning er egentlig
OK til mig.

> Er der ikke en knap på tastaturet hvor man skifter kanal?

Nope, kun en "Connect" knap som sætter en søgning efter en receiver i
gang.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 16:50

In article <rfn-FA5261.17415514062002@news.tele.dk>,

> Nope, kun en "Connect" knap som sætter en søgning efter en receiver i
> gang.

ok, så er det næppe muligt - på min nye mus harbåde mmus og reciver en
kanalvælger.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 17:23

> Nope, kun en "Connect" knap som sætter en søgning efter en receiver i
> gang.

ok, så er det næppe muligt - på min nye mus har både mus og reciver en
kanalvælger.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 15-06-02 15:51

In article <rfn-A48D6F.22332613062002@news.tele.dk>, rfn@mac.com says...
> Hejsa,
>
> For et stykke tid siden var der en del snak om skærme og en spurgte
> hvilken skærm, vi andre ville anbefale.

Det var vist undertegnede Der kom faktisk rigtig mange gode foreslag i
den tråd, og jeg overvejer stadig, hvad det skal ende med. Har i øjeblikket
en Sony 200sx som køre på 4 år, og efter den fik rettet en børnesygdom
efter 14 dage (ville vise en grundfarve som "overlay"), så har den bare
kørt perfekt. Nu med dit indlæg er jeg nærmest helt overbevist om, hvad den
kommende skal være.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk