? ang. Pismo
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-02-01 01:40

Så er jeg blevet ejer af min første Powerbook - en 500 MHz Pismo. (Der
var ikke helt råd til en G4, og hvem ved om ét år eller to kan Pismo'en
jo nok opgraderes til en 7-800 MHz G4)

Umiddelbart er det jo en dejlig sag, hurtig og med en fin LCD skærm. Jeg
er dog lidt i tvivl om tastaturet virker som det skal og bør. Det er
nemlig meget løst i højre side. Det er ikke tasterne som er løse men
selve "tastaturpladen" som "buldre" når man bruger bogstaver til højre
for mellemrumstasten. Det føles ikke forkert, men det lyder rigtig grimt
og _billigt_ ...øv! Er der andre der oplever dette med deres powerbook
(især på Lombard og Pismo, som jo er meget ens)??

Noget andet er, at jeg så at den lille hvide skrue, som udgør
tastaturlåsen, pludselig begyndte at lyse grønt. Hvorfor gør den det?
(Jeg synes ikke jeg kan finde noget om det i den tynde manual.)

Og slutteligt vil jeg høre om der er nogen der kender et billigt sted at
handle batterier til en Pismo?

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-02-01 01:53

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
> og _billigt_ ...øv! Er der andre der oplever dette med deres powerbook
> (især på Lombard og Pismo, som jo er meget ens)??

Løft det af og monter det igen (og denne gang præcist), jeg oplevede det
samme efter jeg satte en 128MB klods i min iBook.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-02-01 11:25

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Løft det af og monter det igen (og denne gang præcist), jeg oplevede det
> samme efter jeg satte en 128MB klods i min iBook.

Jeg har faktisk haft tastaturet af og på et par gange uden at det er
blevet bedre. Jeg har også, efter at ha' læst lidt om andres lign.
problemer hos Apple Tech Exchange taget det af og *gru* bøjet det lidt
for at kanterne af tastaturpladen kommer bedre i kontakt med kanten af
computeren. Det hjalp lidt men det "buldre" fortsat lidt. Som sådan er
det heller ikke svært at forstå hvorfor det er så uens henover
tastaturet. I den ene ende er der nemlig fyldt godt op med bl.a.
Airportkort m.m. som støtter tastaturpladen direkte. I den anden ende er
HD'en forsænket og DVD drevet yder ikke meget støtte. Så... på den anden
side så ka' det sgu' da ikke passe at Apple laver sådan en designbrøler
på en ellers (næsten) perfekt Powerbook.

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-02-01 19:42

> [...]

> side så ka' det sgu' da ikke passe at Apple laver sådan en designbrøler
> på en ellers (næsten) perfekt Powerbook.

Hvad med at pille dit Airport kort ud og forære det til mig

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-02-01 23:36

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Hvad med at pille dit Airport kort ud og forære det til mig

Ja man er et utaknemmeligt skarn, men når man nu har brugt så mange
penge på en computer så er det lidt skuffende, at tastaturet virker
(dvs. lyder) så billigt.

/Martin

Fra : PB 1

Dato : 12-02-01 23:16

> [...]

> Ja man er et utaknemmeligt skarn, men når man nu har brugt så mange
> penge på en computer så er det lidt skuffende, at tastaturet virker

Så skulle du prøve at have en kone med en iBook der håner en for sit
"legetøjstastatur" på Lombarden som har været langt dyrere.
Jeg har investeret i et billigt eksternt tastatur som virker solidt.

Når garantien udløber har jeg tænkt mig at montere en filtpude af
passende tykkelse under tastaturet ovenpå harddisken som støtte.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-02-01 02:02

PB 1 <bendata@postman.dk> wrote:

> Når garantien udløber har jeg tænkt mig at montere en filtpude af
> passende tykkelse under tastaturet ovenpå harddisken som støtte.

Ja det ser jeg også umiddelbart som den eneste løsning. Det er bare
underligt, at det ikke er nævnt i de tests af Pismoen jeg har læst på
nettet.

Hos Apple TechExchange er der dog én, som skriver, at han har fået
ombyttet sit tastatur på garantien. Måske skulle man gå den vej først!?

/Martin

Fra : Johnny Louis

Dato : 17-02-01 16:56

> [...]

> Hos Apple TechExchange er der dog én, som skriver, at han har fået
> ombyttet sit tastatur på garantien. Måske skulle man gå den vej først!?

På min Lombard tror jeg ikke at det er selve tastaturet som sådan der
fejler noget men altså understøtninger der er for dårlig.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-02-01 23:26

Johnny Louis <bendata@postman.dk> wrote:

> På min Lombard tror jeg ikke at det er selve tastaturet som sådan der
> fejler noget men altså understøtninger der er for dårlig.

Efter at ha' set på min Pismo er jeg kommet til samme konklusion. Det
ser ud som om det var meningen af de to stykker metal, som afskærmer HD
og det udtaglige DVD drev skulle understøtte tastaturet i højre side.
Disse to stykker metal sidder dog for lavt nede og der er her der opstår
lyde når tastaturbunden under brug rammer metallet. Løsningen blev nogle
stykker tape klistret på bunden af tastaturet. Det tog lidt tid at finde
frem til den rette placering, men nu virker tastaturet lige fast over
hele fladen. Det er da en billig løsning, men jeg synes det er skuffende
at man skal bruge sådanne metoder på en så dyr computer. (Men efter hvad
jeg kan læse på nettet så skulle tastaturet på G4'eren være i særklasse.
Hos Macworld bliver det endda samlignet med det berømte Extended
Keyboard II.)

/Martin

Fra : Christian Flintrup

Dato : 11-02-01 02:40

> [...]

> tastaturlåsen, pludselig begyndte at lyse grønt. Hvorfor gør den det?
> (Jeg synes ikke jeg kan finde noget om det i den tynde manual.)

Det er Num Lock... :)

--
Christian Flintrup

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-02-01 11:25

Christian Flintrup <chr@mac.com> wrote:

> Det er Num Lock... :)

Aha! Tak for den oplysning. Faktisk så er det først efter at ha' mistet
det numeriske tastatur, at man finder ud af hvor meget man savner det,
så "numlock" får jeg brug for.

/Martin

Fra : Rasmus Storm

Dato : 12-02-01 08:54

> Så er jeg blevet ejer af min første Powerbook - en 500 MHz Pismo. (Der
> var ikke helt råd til en G4, og hvem ved om ét år eller to kan Pismo'en
> jo nok opgraderes til en 7-800 MHz G4)

Kan man stadig få 500Mhz Pismo nogen steder??

Rasmus

Fra : hans jørgen hvid

Dato : 12-02-01 22:59

Rasmus Storm <rasmus@mac.com> wrote:

> Kan man stadig få 500Mhz Pismo nogen steder??
>
> Rasmus
det tror jeg næppe. Jeg endte selv med at købe en 400Mhz for 3 uger
siden, men det har jeg ikke fortrudt.
Hans Jørgen Hvid

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-02-01 02:02

hans jørgen hvid <hj.hvid@teliamail.dk> wrote:

> det tror jeg næppe. Jeg endte selv med at købe en 400Mhz for 3 uger
> siden, men det har jeg ikke fortrudt.

Jeg tror jeg (for én gangs skyld) var lidt heldig. Jeg havde faktisk
bestilt en 400MHz model hos Macstore, men de blev ved med at udskyde
leveringsdatoen. Det var ellers det billigste sted jeg kunne finde -
især fordi der skulle lidt mere ram i. Da jeg blev nervøs for om jeg
overhovedet fik en Pismo, ringede jeg rundt endnu engang: Macxpres =
"Ingen tilbage og får ikke flere". Officeline ="Ingen tilbage og får
ikke flere, men jeg ka' da lige checke computeren. Jo, det ser ud til
der står en 500MHz i en af vores butikker."

Ja, så'n kan det gå når man får den rette person i røret.

/Martin

Fra : hans jørgen hvid

Dato : 14-02-01 23:41

> [...]

> der står en 500MHz i en af vores butikker."
>
> Ja, så'n kan det gå når man får den rette person i røret.

Det var ligegodt sørens, jeg var ligeved at komme til at bande,
ganskevidst ikke med versalier. Jeg kunne ikke opdrive en 500Mhz
dengang. Tillykke!
Hans Jørgen