10000 kroner til redigerings/spil PC
Fra : Mikkel Madsen

Dato : 12-06-02 18:21

Hej alle

Jeg skal ud og investere 10000 kroner i en ny PC uden skærm. Den skal
primært bruges til professionel film-redigering, 3D-animationer og spil.

Nu er det lang tid siden at jeg sidst var ude og brygge en PC sammen
selv, så jeg er ikke helt up2date med hvad der er bedst til pengene...
Er der nogen der kan anbefale noget hardware man kan sætte sammen til
den slags penge og til det formål? Det er sikkert et religiøst
spørgsmål, men alligevel... :)

Jeg har i forvejen højtalere, lydkort, skærm og programmer. Fra tråden
"et eller andet med 8000 kr"
har jeg så følgende:

Kabinet 500
Bundkort ????
CPU ????
RAM ???
Floppy 100
HD 1000
Grafikkort m. TV-out ????
CD-brænder 1000
Firewire 300
DVD/CDROM 500
Netkort 100
Tastatur 100
Mus 100
--------------------------
Ialt ????+3700 => 6300 til bundkort, CPU, RAM og grafikkort
(+div?)

Nogen gode forslag?

Hilsner Mikkel

Fra : Kasper Hilligsøe

Dato : 12-06-02 18:24

Svaret er nok en P4 Northwood eller Xeon Northwood med en masse ram. Med et
budget på 10.000 kr, ville jeg dog vælge et kabinet til mere end 500 kr. Der
kunne f.eks vælges et professionel thieftech kabinet til omkring 1000 kr.

Kasper

Fra : Mikkel Madsen

Dato : 12-06-02 20:24

"Kasper Hilligsøe" wrote:
> [...]
> kunne f.eks vælges et professionel thieftech kabinet til omkring 1000 kr.

Sidste gang jeg kiggede (lang tid siden :)) var AMD altid bedre til
samme pris... Gælder det ikke mere?

Hvis vi regner med ~1500 ialt til RAM og bundkort, er der 4800 tilbage
til grafikkort og CPU.

Hvis jeg tager en

Pentium Xeon 2000MHz In-a-Box Socket 603 / 256KB / FSB 400MHz
2.938 kr

eller en

Pentium4 Northwood2 2,266GHz In-a-Box Socket 478 / 512KB / FSB 533MHz
2.589 kr.

(hvilken en er bedst???) er der 1800-2200 kr tilbage til et grafikkort.
Nogen idéer til et sådant, når det skal bruges til filmredigering
(sikkert ligegyldigt?), 3D-animation (mere vigtigt?) og spil (sikkert
også mere vigtigt?).

Hilsner Mikkel

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 12-06-02 21:56

> Sidste gang jeg kiggede (lang tid siden :)) var AMD altid bedre til
> samme pris... Gælder det ikke mere?

Jo, det gælder stadig! Du får mere for pengene med en AMD processor,
desværre også varme!

> Hvis vi regner med ~1500 ialt til RAM og bundkort, er der 4800 tilbage
> til grafikkort og CPU.

1500 til både RAM og bundkort er dælme ikke meget. Bare for RAM (lad os
sige 2 stk. Samsung 256 MB PC2700 DDR RAM) kommer du op på ca. 1200 kr. Du
får næppe meget bundkort for 300 kr.

> [...]
> 2.938 kr
>
> eller en
>
> Pentium4 Northwood2 2,266GHz In-a-Box Socket 478 / 512KB / FSB 533MHz

Skal det være en P4 vil jeg anbefale dig en P4 1,6 Ghz Northwood. Den kan
NEMT clockes til OVER 2 Ghz og så koster den "kun" 1416 kr.

> [...]
> Nogen idéer til et sådant, når det skal bruges til filmredigering
> (sikkert ligegyldigt?), 3D-animation (mere vigtigt?) og spil (sikkert

Tja, hvis det var mig der skulle lave 3D-animationer og spille så helt klart
et GF4 Ti4600, men hvordan det er til videoredigering aner jeg ikke!

> Hilsner Mikkel

/Kenneth

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 12-06-02 20:46

"Mikkel Madsen" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> Jeg skal ud og investere 10000 kroner i en ny PC uden skærm. Den skal
> primært bruges til professionel film-redigering, 3D-animationer og spil.

Primær grafikkort: GeForce4 (kender ikke lige typerne)
Sekundær grafikkort: Matrox G450 PCI til TV-Out.

Jeg har dog aldrig prøvet denne kombination, men det er vel den eneste måde
at få god 3D og TV-out indtil næste generation af grafik kort kommer på
gaden?

/Lars

Fra : Tinky Winky

Dato : 13-06-02 00:28

> [...]
> Er der nogen der kan anbefale noget hardware man kan sætte sammen til
> den slags penge og til det formål? Det er sikkert et religiøst

Hvis du skal lave proffesionel film redigering, skal du måske have for mere
end 1000 kr. harddisk. Helst SCSI og det er rimelig dyrt. Hvor proffesionelt
er det, når der samtidig skal spilles på den? Hvad tæller tungest?

Fra : Mikkel Madsen

Dato : 13-06-02 08:09

Tinky Winky wrote:
> Hvis du skal lave proffesionel film redigering, skal du måske have for mere
> end 1000 kr. harddisk. Helst SCSI og det er rimelig dyrt.

Jeg havde tænkt på IDE-raid, nogen grund til at købe det dyrere SCSI?

> Hvor proffesionelt
> er det, når der samtidig skal spilles på den?

Huh? Professionelt til redigering og samtidig skal den kunne
underholde... Det er vel et rimeligt krav... Ser ingen modsætninger
der... :)
Lad os sige semi-professionelt så, det er primært til redigering (og
animationer), men der skal også kunnespilles på den...
Er der overhovedet nogle 3d-animations programmer der udnytter
grafik-hardwaren? Ellers har grafikkortet vel ikke noget at skulle sige
på redigerings/animations-delen, og er egentlig kun et spørgsmål om
spil-delen?

> Hvad tæller tungest?

Lige vigtige, professionelt til jobbet (ok, skolen :)) sjov til spil...

Hilsner Mikkel

Fra : Leony

Dato : 13-06-02 08:24

> Jeg havde tænkt på IDE-raid, nogen grund til at købe det dyrere SCSI?

Så skal du minimum slippe 1000 kr mere til en harddisk ekstra. Hvis du ikke
køber et bundkort med RAID controller så er der ekstra 1000 kr til sådan en.

> [...]
> der... :)
> Lige vigtige, professionelt til jobbet (ok, skolen :)) sjov til spil...

Du ville kunne købe kraftigere cpu, hvis du ikke behøvede at investere 2000
kr i et grafikkort fordi du vil spille på den.
Tror det er det Tinky Winky mener.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 13-06-02 07:48

"Mikkel Madsen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal ud og investere 10000 kroner i en ny PC uden skærm. Den skal
> primært bruges til professionel film-redigering, 3D-animationer og spil.

Hvor professionelt skal det være.
1) Er det til dit job
2) "Professionelt" så det imponerer familie og venner?

> Kabinet 500

Ordentlig strømforsyning er vigtig ,den sidder ikke i et Codegen Kabinet
(jeg ved godt at der er mange der ikke har problemer med Codegen, hermed en
undskyldning til jer).
Køb et Chieftec eller Aopen, strømforsyningen i disse er der ikke mange der
klager over.

> Bundkort ????
> CPU ????

Til hjemmebrug en P4 1,6 Ghz (eller mere hvis pengepungen rækker).
Måske en dual Athlon hvis du skal leve af det.
Regn med 1200 - 2000 kr for et bundkort.

> RAM ???

Minimum må være 512 MB.

> Floppy 100

Ok.

> HD 1000

Ville nok overveje et IDE eller SCSI RAID.
Især hvis du skal arbejde med DV.

> Grafikkort m. TV-out ????

Smage og behag.

> CD-brænder 1000

Kan sagtens gøres billigere, men det er fornuftigt at satse på kvalitet.

> Firewire 300

Kun nødvendigt hvis du skal bruge det til overførsel af video, f.eks. fra DV
cam til computer.

> DVD/CDROM 500

Hvis du ikke skal bruge DVD delen, så er der jo cd-rom i din brænder.
Der er ikke forfærdeligt mange spil der kommer på DVD, endnu.

> Netkort 100

Ok.

> Tastatur 100
> Mus 100

Husk på at dette er de redskaber du skal arbejde med i mange timer om ugen
(dagen hvis redigering af video er dit job). Det kan godt betale sig at
bruge mange flere penge på disse 2 ting.

> Ialt ????+3700 => 6300 til bundkort, CPU, RAM og grafikkort

Kunne vi ikke høre lidt om dine behov, hvis du vil redigere seriøs video, så
skal der ofres lidt på harddiske osv, så er der ikke så mange penge til
overs.

Fra : Mikkel Madsen

Dato : 13-06-02 08:20

Leony wrote:
> Hvor professionelt skal det være.
> 1) Er det til dit job
> 2) "Professionelt" så det imponerer familie og venner?

Primært 1), 2) kommer forhåbenligt så af sig selv... :)

> Ordentlig strømforsyning er vigtig ,den sidder ikke i et Codegen Kabinet
> (jeg ved godt at der er mange der ikke har problemer med Codegen, hermed en
> undskyldning til jer).

Hvis man køber f.eks. en 300W strømforsyning, så skulle der vel være
strøm nok? Hentyder du til at den går hurtigt i stykker?

> Til hjemmebrug en P4 1,6 Ghz (eller mere hvis pengepungen rækker).
> Måske en dual Athlon hvis du skal leve af det.

Er de hurtigste AMD'er ikke en del hurtigere end P4 1.6 GHz til den
samme penge?

> Regn med 1200 - 2000 kr for et bundkort.

Avs, jeg bliver snart nødt til at spæde nogle flere penge i projektet...
:)

> Minimum må være 512 MB.

OK...

> Ville nok overveje et IDE eller SCSI RAID.
> Især hvis du skal arbejde med DV.

Nogle fordele af SCSI RAID mod IDE RAID når man tager prisen i
betragtning?

> Kun nødvendigt hvis du skal bruge det til overførsel af video, f.eks. fra DV
> cam til computer.

Og det skal det også. :)

> Hvis du ikke skal bruge DVD delen, så er der jo cd-rom i din brænder.
> Der er ikke forfærdeligt mange spil der kommer på DVD, endnu.

Nah, ved det, men det kunne være sjovt at rippe nogle af mine DVD'er...

> Husk på at dette er de redskaber du skal arbejde med i mange timer om ugen
> (dagen hvis redigering af video er dit job). Det kan godt betale sig at
> bruge mange flere penge på disse 2 ting.

Heldigvis er det kun hjemme. Men jeg ved det, har i forvejen en ordenlig
mus/tastatur, så det er bare for at have et ekstra sæt til den gamle
computer...

> Kunne vi ikke høre lidt om dine behov, hvis du vil redigere seriøs video, så
> skal der ofres lidt på harddiske osv, så er der ikke så mange penge til
> overs.

Mine behov er at kunne redigere semi-professionelt video, så jeg må nok
revurdere min HD behov. Mht. 3d-animationer, er det så rigtigt antaget
at grafik-kortet ikke har noget at skulle have sagt? Dette gælder vel
også til redigering? Til spil går jeg ud fra at grafik-kortet er en
vigtig komponent?
Til redigering/animationer er det vel primært processor-kraft det
handler om?
Jeg er stadig nysgerrig efter at høre om AMD slet ikke er en option? Og
i bekræftende fald, hvorfor/hvorfor ikke?

Hilsner Mikkel

Fra : Leony

Dato : 14-06-02 08:08

> Primært 1), 2) kommer forhåbenligt så af sig selv... :)

Hvis du ligefrem skal tjene penge på det så ville jeg nok ofre lidt mere end
10K.

> Hvis man køber f.eks. en 300W strømforsyning, så skulle der vel være
> strøm nok? Hentyder du til at den går hurtigt i stykker?

En 300 Watts strømforsyning er ikke altid god, den skal også kunne levere
den rette mængde strøm. Nogle leverer 13 volt istedet for de specificerede
12 volt osv.

> Er de hurtigste AMD'er ikke en del hurtigere end P4 1.6 GHz til den
> samme penge?

Du skrev at du skulle bruge den til dit job, dvs jeg går ud fra at du skal
tjene penge på det, derfor fortjener du det bedste til video redigering, i
min mening er det Intel. Husk på at der findes folk der har deres 1,6 til at
rende 2,4-2,7 Ghz.

> Avs, jeg bliver snart nødt til at spæde nogle flere penge i projektet...

Det ville jeg i hvert fald gøre hvis jeg var dig.

> Nogle fordele af SCSI RAID mod IDE RAID når man tager prisen i
> betragtning?

SCSI er hurtigere end IDE og diskene er lavet til at køre i servere
(24/7/365), dvs stor pålidelighed.

> Nah, ved det, men det kunne være sjovt at rippe nogle af mine DVD'er...

Så må du jo hellere købe et DVD drev.

> også til redigering? Til spil går jeg ud fra at grafik-kortet er en
> vigtig komponent?

Ja.

> Til redigering/animationer er det vel primært processor-kraft det
> handler om?

Ja.

> Jeg er stadig nysgerrig efter at høre om AMD slet ikke er en option? Og
> i bekræftende fald, hvorfor/hvorfor ikke?

AMD er i høj grad en option set pris/ydelsesmæssigt. Jeg ser alting med
Intelbriller.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 13-06-02 11:06

> Jeg skal ud og investere 10000 kroner i en ny PC uden skærm. Den skal
> primært bruges til professionel film-redigering, 3D-animationer og spil.

Et AMD-system kunne se således ud:
Kabinet: Chieftec miditower (inkl 340W kvallivare PSU), 850kr
Bundkort: Asus A7V333-RAID, 1450kr (evt. A7V266E-RAID)
CPU: Athlon XP, 1000-2000kr
Harddiske: 2 stk. Maxtor D740X 80GB, 2100kr
Grafikkort: Aner det ikke, ????kr
RAM: En ordentlig klat. Ikke under 512MB DDR (behøves ikke være
PC2700 - slet ikke til A7V266E). 800-????kr

Det burde ikke være noget problem at holde sig under 10kkr, så vidt jeg
lige hurtigt kan regne ud.

mvh
Jeppe Seidelin Dam