visning af tekst på baggrund af $HTTP_REFE~
Fra : Jonas Voss

Dato : 12-06-02 15:10

Jeg har forsøgt at lave en tekst på denne side
<http://verture.net/geografi/> der kun bliver vist hvis man kommer fra
dette domæne <http://geografi.hjem.wanadoo.dk/>. Jeg kan godt få det til
at virke i IE5 til mac, men ikke i Mozilla, iCab, Chimera eller Omniweb,
og ej heller IE6 til Windows.
Det stemmer nok overens med den caveat der står beskrevet på php.net
omkring $HTTP_REFERER, noget med at ikke alle brusere videregiver denne
variabel.

Min kode ser således ud:

<?
if (ereg ("http://geografi.hjem.wanadoo.dk/", $HTTP_REFERER ))
      echo ("min tekst")
?>

Er der et alternativ til hvordan man kan echo'e noget tekst baseret på
referer?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Sparre

Dato : 12-06-02 15:21

> Er der et alternativ til hvordan man kan echo'e noget tekst baseret på
> referer?

nu er jeg ikke sikker på hvad du mener og dette er sikkert forkert men det
kommer lige alligevel

<?
if ($HTTP_REFERER == "http://geografi.hjem.wanadoo.dk/")
echo ("min tekst")
?>

--
Christian Sparre

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-06-02 15:38

"Sparre" <christian@NOSPAMsparre.it> writes:

> nu er jeg ikke sikker på hvad du mener og dette er sikkert forkert men det
> kommer lige alligevel

OK, sagen er den, at jeg har flyttet indholdet af siden til en ny
adresse. På de gamle sider har jeg sat en meta-refresh-ting, så folk der
kommer ind på de gamle sider bliver smidt hen på den nye adresse. Det er
kun disse besøgende der kommer fra de gamle sider, der behøver at få at
vide, at siden er flyttet. Derfor vil jeg gerne basere visningen af
teksten (som forklarer hvorfor siden er flyttet) på $HTTP_REFERER.

> <?
> if ($HTTP_REFERER == "http://geografi.hjem.wanadoo.dk/")
> echo ("min tekst")
> ?>

Det var mit første forsøg, problemet var blot, at hvis man kom fra en
underside på ovenstående domæne, så fik man ikke vist nogen tekst, idet
$HTTP_REFERER i så fald ville være http://domæne.dk/underside.html.

Tak for forslaget, men det var desværre forsøgt.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Sparre

Dato : 12-06-02 15:46

du kunne måske i dit meta tag linke til filen
http://geografi.hjem.wanadoo.dk/?fragammel=ja

og så skrive

<?
if ($fragammel == "ja")
echo ("min tekst")
?>

--
Ved ikke om jeg fangede den nu :D men jeg forsøger

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-06-02 16:00

"Sparre" <christian@NOSPAMsparre.it> writes:

> du kunne måske i dit meta tag linke til filen
> [...]

Det var da bestemt en idé, det vil jeg forsøge, tak.

> Ved ikke om jeg fangede den nu :D men jeg forsøger

(;

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-06-02 16:07

"Sparre" <christian@NOSPAMsparre.it> writes:

> du kunne måske i dit meta tag linke til filen
> [...]

Det virkede! Mange, mange tak skal du have.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Sparre

Dato : 12-06-02 16:39

> Det virkede! Mange, mange tak skal du have.

Det var da så lidt...

--
Christian Sparre

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 12-06-02 15:32

Jonas Voss wrote:

> [...]
> Det stemmer nok overens med den caveat der står beskrevet på php.net
> omkring $HTTP_REFERER, noget med at ikke alle brusere videregiver denne

Har du undersøgt hvad dine forskellige browsere giver i $HTTP_REFERER?

Prøv evt. med en <? echo $HTTP_REFERER; ?>

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-06-02 15:59

Andreas Kleist Svendsen <usenetnospam@nau.dk> writes:

> Har du undersøgt hvad dine forskellige browsere giver i $HTTP_REFERER?
>
> Prøv evt. med en <? echo $HTTP_REFERER; ?>

God idé, det vil jeg lige prøve.

IE6 til Win giver ingenting når man skriver <? echo $HTTP_REFERER; ?>
Ej heller iCab og Mozilla.
IE5 og Omniweb (begge til mac) giver http://geografi.hjem.wanadoo.dk/ -
OmniWeb gør det nok kun fordi den er sat til at identificere sig selv
som IE6 til Win, hvilket på baggrund af ovenstående test med IE6 ikke
rigtig giver nogen mening.

Det ser ikke ud til at være nogen gangbar løsning at bruge
$HTTP_REFERER.

Tak for hjælpen.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 12-06-02 18:36

> Det stemmer nok overens med den caveat der står beskrevet på php.net
> omkring $HTTP_REFERER, noget med at ikke alle brusere videregiver denne
> variabel.

Jeg har lige været ude på vores badeværelse og se efter - jeg kan ikke finde noget
sted om $HTTP_REFERER.

> <?
> if (ereg ("http://geografi.hjem.wanadoo.dk/", $HTTP_REFERER ))
> echo ("min tekst")
> ?>
Der er ingen mening i at loade regexp-funktioner hvis man ikke skal bruge dem. Nu
søger den efter http://geografi.hjem.wanadoo.dk/ som det første i
$_SERVER[HTTP_REFERER]. Læs http://www.php.net/release_4_1_0.php grundigt!

<?php
if(ereg("^http://geografi.hjem.wanadoo.dk/"),$_SERVER[HTTP_REFERER])) {
echo "du er kommet fra http://geografi.hjem.wanadoo.dk/";
}
?>

--
Mvh,
Kristian Risager Larsen - http://kezze.dk - mailto:kezze@kezze.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-06-02 00:08

In article <ae80q0$iqg$1@sunsite.dk>, Kristian Risager Larsen
<kezze@kezze.dk> wrote:

>Der er ingen mening i at loade regexp-funktioner hvis man ikke skal
> [...]

Er hermed gjort, men grundet min status som PHP-newbie forstod jeg
ikke så meget af det, men den er bookmarket, og skal læses igen og
igen. Tak for det.

><?php
> [...]

Tak for forslaget, men det som Christian Sparre kom med klarede
ærterne.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-06-02 19:54

On 12 Jun 2002 16:10:13 +0200, Jonas Voss <spamthis@verture.net>
wrote:

>Det stemmer nok overens med den caveat der står beskrevet på php.net
>omkring $HTTP_REFERER, noget med at ikke alle brusere videregiver denne
>variabel.

Årsagen er ganske enkelt, som du også har konstateret, at praktisk
talt ingen browser sender referer med ved et meta refresh. Det har
således ikke noget med PHP at gøre.

Jeg har bl.a. lavet en PHP-side, hvis formål blot er at "dispatche"
links, altså videresende folk, og her fandt jeg meta refresh'es ganske
velegnede (fremfor fx HTTP-redirects, der giver referer på siden, der
linkede til redirect-scriptet). Formålet var netop at anonymisere
hvor, man kom fra. Fx hvis man befandt sig i en webmail, i et internt
system, etc.

Jeg må dog indrømme, at jeg ikke troede, at der var nogen browser
overhovedet, der sendte en referer med, ved meta refresh. Men man
lærer jo hver dag... ikke at det dog skader ovennævnte PHP-side, da
man så stadigvæk blot får referer til "dispatcher"-siden.

--
- Peter Brodersen