db tabel med PHP
Fra : Søren

Dato : 12-06-02 15:04

På serveren, hvor jeg har min hjemmeside, er MySQL databasen oprettet og jeg
har fået udleveret hostnavn, brugernavn og pw og kan også få kontakt til
databasen med PHP. Nu ønsker jeg at oprette tabeller med PHP - jeg er
bekendt med PHPadmin men ønsker at oprette tabellerne med PHP. Jeg vil
derfor prøve at oprette en tabel med flg. PHP kode:

<?php
//connect to the database
$conn = mysql_connect("localhost", "xbase", "secret")
or die ("Couldn' connect to server");
$selected = mysql_select_db("xbase", $conn)
or die ("Couldn't connect to database");

//create a table
$sql = "CREATE TABLE bog (forfatter varchar(30), titel varchar(30),
constraint bogpk primary key (titel))";

//close connection to database
mysql_close($conn);
?>

Koden sættes ind på en side, som jeg med ftp flytter ud på serveren. Nu
ønsker jeg jo kun at oprette tabellen én gang og vil også gerne vide, om den
er korrekt oprettet. Jeg har en forestilling/idé om, at når siden er flyttet
(ftp) ud på serveren og jeg åbner siden v. hj. a. min internet browser så
bliver tabellen oprettet i databasen og herefter kan jeg så slette/fjerne
ovenstående kode. Så det jeg mangler er at vide er en supplerende PHP kode,
der dels sikrer mig, at tabellen kun oprettes én gang og at jeg får at vide,
at det er korrekt oprettet.

Jeg håber, at der er én der kan hjælpe mig med spørgsmålet. På forhånd tak.

Søren

Fra : [9000] Rasmus Vester~

Dato : 12-06-02 17:47

"Søren" <sorenh@gmx.net> wrote in message news:_wIN8.32697$N46.1293809@news010.worldonline.dk...
> [...]
> or die ("Couldn't connect to database");
>
> //create a table
> $sql = "CREATE TABLE bog (forfatter varchar(30), titel varchar(30),

//Du skal lige huske at køre koden også med:

mysql_query($sql) or die("Query failed");

// så vidt jeg ved kan man ikke oprette flere tabeller med samme navn i en database, så det sku ikke være noget problem

// Derefter kan du tjekke om tabellen er oprettet
$sql="SELECT * FROM bog";
mysql_query($sql) or die("Query failed");

// Ellers kan det varmt anbefales at kigge på http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlintroduktion/ og de relaterede artikler. Især den om mysql-abstraktioner og fejlhåndtering

> //close connection to database
> mysql_close($conn);
> ?>

mvh
Rasmus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-06-02 20:35

On Wed, 12 Jun 2002 18:46:36 +0200, "[9000] Rasmus Vestergaard Hansen"
<gasjack@stofanet.dk> wrote:

>//Du skal lige huske at køre koden også med:
>
>mysql_query($sql) or die("Query failed");

Lærer i det aldrig? Brug
.... or die(mysql_error());

så i får den 'rigtige' fejlbesked i stedet for bare en dum tekst.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Søren

Dato : 12-06-02 21:09

"[9000] Rasmus Vestergaard Hansen" <gasjack@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:ae7ttc$5s6$1@sunsite.dk...
> //Du skal lige huske at køre koden også med:
>
> mysql_query($sql) or die("Query failed");

Jeg fik den linje med dog på den måde, som Mads Lie Jensen skrev i hans
indlæg.

> // Ellers kan det varmt anbefales at kigge på
http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlintroduktion/ og de relaterede
artikler. Især den om mysql-abstraktioner og fejlhåndtering

Jeg var inde og læse artiklerne og fik lavet en php kode, som oprettede en
tabel og indsatte data ... afprøvede det ... og det virker. Tak for hjælpen.

Søren