Schawarma
Fra : Klaus Petersen

Dato : 12-06-02 10:11

Hej NG.

Jeg har købt mig en lamme-kølle på omkring et kg. med henblik på at lave
schawarma.

Har i prøvet at lave det ? Een af de ting, jeg undrer mig over, at jeg har
set
i en opskrift, at den efter marineringen skal have 4 timer i ovnen.

Kan det virkelig passe?

Fra : Henrik

Dato : 12-06-02 11:05

Tja,
det afhænger jo af temperaturen!

H.

Fra : Klaus Petersen

Dato : 13-06-02 03:39

> Tja,
> det afhænger jo af temperaturen!

Ja, heh, det gør det vel nok

Du kan se den opskrift jeg har fundet her:

http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/o0810223.html

Som du vil kunne se, står der intet om mængden at lammekød.

Fra : Peter

Dato : 13-06-02 07:06

> Ja, heh, det gør det vel nok
>
> Du kan se den opskrift jeg har fundet her:
>
> http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/o0810223.html
>
> Som du vil kunne se, står der intet om mængden at lammekød.

Hvorfor skriver du egentligt ikke bare til forfatterens email som står i
bunden af opskriften?

Hilsen Peter

Fra : Klaus Petersen

Dato : 13-06-02 15:29

God idé

Fra : Klaus Petersen

Dato : 13-06-02 15:36

Men nej. hans adresse virkede ikke

Fra : Jesper Aarup

Dato : 13-06-02 18:02

Jeg bruger følgende opskrift hver gang vi har en rest lamme- eller oksekød
(og den smager meget autentisk):

3-400 g rester af lammesteg (okse rester kan også anvendes) uden ben og
fedtbræmmer (helst fra kølle, bov eller hals)
3-4 spsk. Vineddike
Evt. fond
½ tsk. Knust peber
½ tsk. Knust spidskommen
½ tsk. Knust korianderfrø
½ tsk. Knust allehåndefrø
½ tsk. Knust oregano
½ tsk. Knust eller stødt kanel
1 lille løg
1 fed hvidløg
salt

4-6 pitabrød

1 renset romainesalathoved skåret i strimler
2-3 modne tomater i småstykker
evt. lidt terninger af en agurk

Skær kødet i tynde, små strimler og læg det i en skål. Hæld eddiken og evt.
lidt fond over og lad det trække i 10 min. Tilsæt krydderierne og vend det
rundt.
Hakt løg og hvidløg fint.
Sæt panden over og læg det marinerede kød og væden på, når den er varm -
fedtstof er ikke nødvendigt, med mindre kødet er meget magert. Sauter kødet
til det begynder at tage farve. Tilsæt løg, hvidløg og salt og lad det stege
til løgene er lysebrune og kødet brunt.
Server straks det ristede kød i lune pitabrød med grøntsagerne samt
youghurtdressing (og chilisauce efter behag).

Youghurtdressing:

2-3 dl youghurt naturel
1-1½ spsk tahina
salt

Tahina er en pasta fremstillet af malede sesamfrø. Brug den tynde, lyse,
uristede slags som fås i invandrerbutikker. Opbevar tahina i køleskabet.
Rør youghurten til en creme med tahina og smag den til med salt. Tahina "
støtter" youghurten og gør den tykkere og rund i smagen.
Hvis denne dressing krydres med lidt finthakket hvidløg og knust ristet
spidskommen passer den som hån i handske til kogte rødbeder - lune som
kolde, eller som dip til rå grønsager.

mvh Jesper

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 13-06-02 20:18

Jesper Aarup <jesper.aarup@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis denne dressing krydres med lidt finthakket hvidløg og knust ristet
> spidskommen passer den som hån i handske til kogte rødbeder - lune som

Kan du da ikke ligeså godt lave hummus istedet?.. erstat yoghurt med mosede
kikærter og olivenolie.

Hummus, DET er guf! :)

K.