hvordan var det nu det var?
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 09-06-02 20:43

Hejsa!

Der var noget med at man kunne flette to tabeller sammen... men jeg kan ikke
lige huske hvordan man gjorde.. det har været nævn her på et tidspunkt hvor
jeg spurgte om et eller andet.. men kan ikke finde det...

Jeg er interesseret i at bruge oplysninger fra en tabel der beskriver
profilen for brugeren og så skal oplysningerne fra en anden tabel passe
passe på den samme bruger altså noget med at id skal være det samme i
tabellerne eller noget i den stil... *S*

Som det ser ud lige nu så kommer der jo til at gå kludder i det hvis siden
ikke kan finde ud af hvad der passer sammen og hvad der ikke gør! *S*

Har i nogen ide? henvis gerne til manualen så jeg kan få lært at bruge den!
*S*

mvh Mette

--

NYT! NYT!
onlinecommunity for overvægtige: Chat, debat, intern mailsystem osv.

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 09-06-02 20:30

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i melding
> [...]
> ikke kan finde ud af hvad der passer sammen og hvad der ikke gør! *S*
>
> Har i nogen ide? henvis gerne til manualen så jeg kan få lært at bruge

Nå beveger du deg vel over til SQL ... Da blir det slik :

SELECT user.id, user.name, secrets.subject, secrets.title FROM user LEFT
JOIN secrets ON user.id = secrets.user WHERE user.status = 1 ORDER BY
user.name LIMIT 50;

(Nå har jeg skrevet en litt lang en bare for å vise ... :) )

--

Vennlig hilsen Erlend

erlendkb@online.no - ICQ: 42053660
http://www.kleggen.com/ - http://www.pizza.no/

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 09-06-02 20:50

> [...]
>
> SELECT user.id, user.name, secrets.subject, secrets.title FROM user LEFT
> JOIN secrets ON user.id = secrets.user WHERE user.status = 1 ORDER BY

hvad gør denne LEFT JOIN? er det den der kobler dem sammen?

mette

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 09-06-02 21:05

> hvad gør denne LEFT JOIN? er det den der kobler dem sammen?

Jepp ... :)

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 09-06-02 21:28

> [...]
>
> SELECT user.id, user.name, secrets.subject, secrets.title FROM user LEFT
> JOIN secrets ON user.id = secrets.user WHERE user.status = 1 ORDER BY

hvad betyder punktummerne? er det for at fortælle hvilke tabeller der er
brugt? kan man have to felter i der hedder det samme i de 2 tabeller eller
kan php så ikke finde ud af det? jeg har oprettet et felt i begge tabeller
som hedder id *S* og havde tænkt mig at det skulle være samme tal når der
var tale om samme bruger! *S*

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 09-06-02 21:18

> [...]
> som hedder id *S* og havde tænkt mig at det skulle være samme tal når der

SELECT bruger.id, bruger.namn, bruger2.adresse, bruger2.land FROM bruger
LEFT JOIN bruger2 ON bruger.id = bruger2.id WHERE bruger.id = 10;

En del av tanken bak var liksom at det skulle være et lite eksempel hvor du
selv lett skal finne ut hvordan databasen kan ha sett ut ved hjelp av de
tabell-navnene jeg brukte. Håper denne er lettere ... :)

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 10-06-02 07:05

Davs

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> wrote in

> hvad betyder punktummerne? er det for at fortælle hvilke tabeller der
> er brugt? kan man have to felter i der hedder det samme i de 2
> tabeller eller kan php så ikke finde ud af det?

Punktummerne adskiller tabelnavn og kolonnenavn - de er kun nødvendige hvis
du har to kolonner med samme navn i de tabeller du bruger i din SQL-
forespørgsel.

Hvis du har to tabeller med en ID-kolonne, så er du nødt til at specificere
tabelnavnet også - hvis du bare skriver:

SELECT ID FROM tabel1, tabel2;

så ved MySQL ikke hvad for en ID-kolonne du mener. Dvs.

SELECT tabel1.ID FROM tabel1, tabel2;

Du kan også bruge *:

SELECT tabel1.*, tabel2.ID FROM tabel1, tabel2;

Der er altså intet i vejen for at have kolonner i forskellige tabeller med
samme navne.

Som Erlend også er inde på så skal du skelne mellem PHP og SQL, så lige så
snart du begynder på en SQL-forespørgsel, så vender PHP det blinde øje til
- det er ikke noget "PHP ikke kan finde ud af" :)

SQL'en er for PHP bare en tekst-streng som den giver videre til en
database. Denne database kan så enten udføre forespørgslen, hvis den giver
mening, og i så fald returneres en pegepind til en klump data som du kan
bruge til at bladre dataene igennem med (f.eks. med mysql_fetch_array()).
Ellers gives en fejl tilbage til PHP.

Håber det giver lidt mening.

--
Thomas Lindgaard
thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk

Fjern det sorte hul hvis du vil sende mig noget

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 10-06-02 07:33

> Håber det giver lidt mening.

Tak det gav meget mening!!!! *S*

Mette...

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-06-02 21:20

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> passe på den samme bruger altså noget med at id skal være det samme i
> tabellerne eller noget i den stil... *S*

Ked af at skulle tørre dig af med henvisninger

Går udfra det drejer sig om MySQL - de har en dokumentations side på
www.mysql.com

Ellers er det en god ide at spørge på news:dk.edb.database hvor de er
"næsten" lige hjælpsomme som her, og måske mere kompetente

Nå, det var i hvertfald to steder hvor man kan lære lidt

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>