Hvor/hvordan med blæser i kabinettet ?
Fra : Per Frandsen

Dato : 08-06-02 20:10

Hejsa

Jeg har lidt problemer med varme i kabinettet.
Jeg har et AOpen HQ-08 kabinet hvor der er plads til et par blæsere. Min CPU
ligger (ifølge Asus probe) på Ca. 74 grader med kabinettet lukket. Jeg ved
godt at man skal trække cirka 10 grader fra det, men der er stadig så varmt
at computeren rebooter spontant med en meddelelse om at Ram'en er for varm.
Temperaturen steg nogen grader efter jeg skiftede det gamle CPU køler ud med
Thermaltake Silent Viking.
Derfor var det jeg tænkte at jeg kunne da forsøge mig med et par Papst
blæsere i kabinettet, men hvordan skal de placeres ?
Så vidt jeg kan gennemskue er der plads til to styk oppe over PSU, men de
sidder vist for at kunne køle ekstra HDD.
Så er der vist også plads nede foran....men hvordan man gør alt det bedst
aner jeg ikke et klap om.
Derfor ville jeg lige høre experterne hvad det bedste er at gøre, for jeg er
sku bange for at et eller andet lige pludselig afgår ved døden inde i kassen
:(

Hilsen Per

Fra : Herbert

Dato : 08-06-02 20:52

Hejsa

> [...]
er
> sku bange for at et eller andet lige pludselig afgår ved døden inde i

Det er hvad jeg har gjort!
1. søg for god luftgennem strømning. Runde Ide kabler hjalp mig meget.
2. En blæser foran i bunden, som blæsser IND
3. En blæser under psu'en(evt. en over .Hvis der er plads) som suger UD

Håber det hjælper lidt på vej

Herbert
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 21:35

Min mening:

> 1. søg for god luftgennem strømning. Runde Ide kabler hjalp mig meget.
Hmmm - ja ok, men overvurderet i mine øjne - men godt når seriel ATA kommer :)

> 2. En blæser foran i bunden, som blæsser IND
> 3. En blæser under psu'en(evt. en over .Hvis der er plads) som suger UD

Det er så korrekt som det er sagt - jeg har en kabinettemperatur på små 4 grader over stuetemperatur.

Fra : Per Frandsen

Dato : 08-06-02 22:17

"Nicolai" <nifoNOSPAM@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kommer :)

> Det er så korrekt som det er sagt - jeg har en kabinettemperatur på små 4

Det lyder i til at være enige om, så det vil jeg prøve.
Er der nogen specielle blæsere/kabler man skal købe....Det skal helst
forblive rimelig lydsvagt :)

Hilsen Per

Fra : Martin K

Dato : 08-06-02 22:32

Per Frandsen wrote:
> Det lyder i til at være enige om, så det vil jeg prøve.
> Er der nogen specielle blæsere/kabler man skal købe....Det skal helst
> forblive rimelig lydsvagt :)

Papst-blæsere kommer man jo ikke sådan lige udenom....

--
Martin K

Fra : Per Frandsen

Dato : 08-06-02 23:23

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse

> Papst-blæsere kommer man jo ikke sådan lige udenom....

Nææ, de regnede jeg heller ikke med :)
Det var mere hvilke blæsere det skulle være for at få bankey temp. lidt ned
?
Her tænker jeg på hvor meget luft den får flyttet....

Hilsen Per

Fra : Thomas Bowers

Dato : 08-06-02 23:37

"Per Frandsen" <tosseper@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
ned
> ?
> Her tænker jeg på hvor meget luft den får flyttet....

Papst-blæserne fås i et utal af versioner. Jo mere flow desto mere støj !
Sådan er livet desværre, men Papst blæserne er uden tvivl, de blæsere de har
det bedste dB / CFM !

Se CFM og dB niveau her -> http://www.studiedata.dk/group.asp?group=146

Hilsen Thomas

Fra : Thomas Bowers

Dato : 08-06-02 23:23

> [...]
>
> Det lyder i til at være enige om, så det vil jeg prøve.
> Er der nogen specielle blæsere/kabler man skal købe....Det skal helst

Hvis du vil have en markant lavere systemtemp. skal du vælge Papst 19 db
blæsere (12 db'ere giver efter min mening for svagt airflow). De er stort
set lydløse (din Silent Viking giver ca. 21-22 db).

Jeg vil anbefale dig at købe nogle gummi-"skruer"
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=170&page=1 til alle blæserne
da det godt kan give vibrationer, hvis du kun benytter alm. skuer ->
"svingende" støj

Det bedste ville være en indsugende i fronten, med et støvfilter og en
udsugende lige ved cpu'en (altså under PSU'en).

Øverst har jeg selv lavet en lidt alternativ løsning, da jeg har sat en
blæser suger luft IND. Det gør jeg kun pga. støv (overtryk holder støvet væk
fra drevene, som jeg alle har placeret i 51/4" pladserne.
Men hvis du mest tænker på kabinet temp. så giver det en lille smule lavere
temp. ved at den også suger luft ud.

En sidste ting ! Jeg kan ikke lige huske hvordan dit kabin. ser ud, men det
er en klar fordel at skære et stort hul til blæserne, istedet for alle de
små huller de som regel er i forvejen. Dette giver sjovt nok, et meget bedre
airflow, men også mere støjsvage blæsere !

Hilsen Thomas

Fra : Brian K

Dato : 09-06-02 12:59

"Thomas Bowers" <BowersNOSPAM@ostervold.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.studiedata.dk/product.asp?product=170&page=1 til alle blæserne
> da det godt kan give vibrationer, hvis du kun benytter alm. skuer ->

Det var en "skide" god ide...dem skal jeg prøve !

> Det bedste ville være en indsugende i fronten, med et støvfilter og en
> udsugende lige ved cpu'en (altså under PSU'en).

Skal man så ikke rense filter hver 3 uge ?

> [...]
bedre
> airflow, men også mere støjsvage blæsere !

Man kan evt købe et gitter (de runde) og sætte over hullet (så får børn
(hvis man har nogle af dem) ikke fingrene snittet istykker)

Mvh
brian

Fra : Gevaldi

Dato : 09-06-02 13:56

Brian K skrev:

> Man kan evt købe et gitter (de runde) og sætte over hullet (så får
> børn (hvis man har nogle af dem) ikke fingrene snittet istykker)

Tænk på det sparer på opvasken, de skal
ikke bruge kniv og gaffel:)

--
/Gevaldi
http://www.wintip.dk/

Fra : Thomas Bowers

Dato : 09-06-02 22:29

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> "Thomas Bowers" <BowersNOSPAM@ostervold.dk> skrev i en meddelelse

> Det var en "skide" god ide...dem skal jeg prøve !

> Skal man så ikke rense filter hver 3 uge ?

<snip>
..............men hellere et stoppet filter end at det havner i
cd/dvd/brænder drevene m.m.
Jeg plejer at tage støvsugeren hen over filteret => så er det helt rent igen
på 1 sekund. Det er derefter bare op til den enkelte at støvsuge oftere end
hver 3. uge

Hilsen Thomas